438 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor이정연-
dc.contributor.author금병찬-
dc.date.accessioned2020-04-07T16:40:55Z-
dc.date.available2020-04-07T16:40:55Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147055-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408969en_US
dc.description.abstract국경 없는 경쟁이 가속화 되고 기업의 경쟁우위가 점차 강조되는 추세이지만, 고전무역이론에서부터 시작된 국가경쟁력에 관한 기존 연구들은 국가차원에서의 경쟁력에 집중되어 온 것이 사실이다. 본 연구는 대부분이 중소기업이 차지하는 자동차부품업체를 대상으로 하여 산업차원에 있어서의 국가경쟁력에 미치는 요인이 어떠한 것들이 있는지를 밝히고자 한다. 국내 자동차 부품기업을 표본으로 진행한 본 연구에서는 우선 기존 문헌의 검토를 통해 적절한 경쟁력 평가 모형을 도출한 결과 포터의 다이아몬드 모델을 선정하였고, 이를 바탕으로 자동차 부품산업의 경쟁력 결정요인의 하위요인 및 측정지표를 설문연구를 통하여 밝히고자 하였다. 자동차 부품기업 177개의 설문서를 분석한 결과, 자동차부품산업의 경쟁력을 결정요인 중 첫번째인 생산요소의 경우에는 노동에 비해서 기술, 특히 자본이 더 중요한 요소라는 결과를 도출하였다. 두번째 요소인 내수시장의 크기와 질에 있어서는 경제 환경 보다는 내수시장, 특히 소비자의 만족도 및 민감도가 보다 중요한 결정요인 임을 보이고 있다. 세번째 요소인 관련 및 지원 산업에 있어서는 자동차산업과 전기전자 산업의 크기 및 질에 관한 요소가 중요한 것으로 나타났고, 끝으로 네번째 요소인, 기업 전략, 구조 및 경쟁에 있어서는 경쟁정도나, 기업 문화보다 더 중요한 것이 경영성과인 것으로 분석되었다. 그러나, 본 연구는 우선 안산소재 부품기업을 표본으로 하였다는 한계를 지니고 있어 일반화하기에는 무리가 따를 수 있고, 다소 중요도가 떨어지는 측정지표도 포함되는 등의 한계를 가지고 있다. 이러한 점을 보완하여 추후 결정요인은 물론 경쟁력 지수에 관한 연구를 기대한다.; Researches about national competitiveness have been more focused on national not on industrial-level or firm-level competitiveness. this study mainly focused on industrial-level competitiveness in auto-parts industries. This paper examines auto-parts industry competitiveness, based on Porter's diamond approach. Korean auto-parts industry was selected as the sample industry for this study. Through questionnaire with the experts from the industry and literature reviews, factor condition, demand condition, related and supporting industries, and firm strategy and rivality were set as the four competitiveness are supposed to affect competitiveness of korean auto-parts industry. 177 auto-parts firm's cases were collected as samples and the data was tested by importance analysis. To sum up the empirical findings. First, technical factor, especially capital of auto-parts firm is the most important factor condition for competitiveness improvement. Second, degree of consumer' satisfaction is the most important demand condition for competitiveness improvement. Third, the most related and supporting industries is automobile industries. And finally, management performance is more important factor than corporate culture or rivalry for competitiveness improvement. However, the fact that, in this study, sample firms were collected withen local areas, is a limit that damages sincerity of materials. In the future, further research would be expected to validate and expand on the issues raised in this paper.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title자동차부품산업의 경쟁력 결정요인에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Determinants of Competitiveness in the Auto-Parts Industry-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor금병찬-
dc.contributor.alternativeauthorKeum, Byung-Chan-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak산업경영대학원-
dc.sector.department경영학-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation경영학 전공-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE