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dc.contributor.advisor정요섭-
dc.contributor.author김제연-
dc.date.accessioned2020-04-07T16:40:46Z-
dc.date.available2020-04-07T16:40:46Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147052-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408724en_US
dc.description.abstract날로 격화되어 가는 글로벌경쟁시대에 전략적 관점에서 국가경제의 활로를 모색하기 위해서는 국가경쟁력을 저해시키는 요소들에 대한 전면적 평가 및 개혁이 필요하여 오랜 기간 동안 수도권 기업규제정책의 당위성에 대해서 많은 논쟁이 있어왔다. 특히 FTA체결 등 경제개방이 가속화되고 있는 시점에서 경제발전의 주력인 기업의 경쟁력 강화가 주요한 정책과제인데 수도권의 기업규제는 지속적으로 국내기업의 경쟁력과 국가의 경쟁력을 저해하고 있는 것으로 평가되고 있어 수도권 기업정책에 대한 방향전환을 제시하고자 하는데 본 연구의 목적이 있다. 현재 시행되고 있는 수도권 기업들의 억제정책은 공장총량제, 권역별 입지규제, 공장 신·증설 규제, 조세 및 부담금의 차등부과 등으로 진행되고 있으며 권역별 입지규제는 또다시 과밀억제권역, 성장관리권역, 자연보전권역으로 나누어 규제의 강도를 더해주고 있다. 이밖에 공장의 입지를 제한하거나 수도권기업 지방이전 지원, 중소기업자금 및 기술지원의 차등, 정책관련사업 및 조직에 차별, 국내기업과 외국인 투자기업에 대한 역차별을 두면서 이중·삼중의 규제법률로 수도권 억제정책을 실시하고 있다. 향후 국가경쟁력 강화를 위해서는 수도권이 중핵적 역할을 담당할 수밖에 없으므로 다음과 같이 수도권의 기업규제개혁의 기본방향을 설정하여야 한다. 첫째, 30년 동안 지속되어 온 수도권 규제를 한꺼번에 철폐하기는 정치적으로 어려우므로 경제적 관점에서 수도권 기업규제를 먼저 개혁 하는 것이 필요하다. 즉, 기업규모별, 업종별, 지역별, 획일적 규제를 개혁하여 기업들의 투자 및 생산이 시장원리와 기업의 자율적 의사결정에 근거하여 기업의 투자의욕을 제고하고 기업의 경쟁력 확보를 지원하는 것이 필요하다. 둘째, 수도권 기업정책은 규제중심에서 벗어나 계획관리 중심으로의 정책이 전환되어야 하고 규제를 통한 인위적인 수도권 성장의 억압이 아니라 국가경쟁력 강화와 삶의 질 제고로 지향하며, 국가균형발전은 수도권과 비수도권이 상호작용하면서 동시에 발전되어야 성공이 가능하므로 수도권 정책은 수도권의 계획적 관리전략, 비수도권 정책은 지역균형 및 지방혁신 전략을 수행하는 측면으로 전환되어야 한다. 셋째, 집권적·강제적 접근에서 분권적·계약적 접근으로 전환하여“행위제한 중심에서 정책관리 중심으로”전환하고 기업규제 철폐나 완화는 특정 집단만의 이해가 아니라 국민경제 전체에 미치는 순편익 관점에서 결정 되어야 하나 기업규제를 통한 특정집단에 대한 배려가 다른 집단 내지는 시장참여자의 권리를 제한하거나 더 큰 부가가치의 창출에 역행하는 결과를 초래한다면 국민경제는 물론 국가경쟁력의 비효율성은 증대 하게 된다. 글로벌 경쟁과 저출산·고령화 사회라는 국내외적 환경변화에 대응하여 성장잠재력을 확충하고 국가경쟁력을 효율적으로 강화하기 위해서는 수도권 기업규제 개혁을 통한 수도권의 경쟁력 강화정책이 매우 시급하게 요구되나 수도권의 경쟁력 강화를 위해서는 군사보호지역, 팔당상수원보호지역 등 각종 기업규제에 대한 보다 폭 넓고 깊이 있는 연구와 분석 그리고 정책이 이루어져야 한다.-
dc.description.abstractWhen the global competition is getting intensified, overall evaluation and reform on components which are the obstruction to global competitiveness is required to find a means of national economy from the strategic view. Therefore a lot of arguments on inevitability of business regulation policy in the capital area have been made over a long period of time. Intensifying business -the main force of economic development- competitiveness is substantial policy especially, in the time when open economic policies such as FTA conclusion are increasing, however the restriction on business in the capital area is evaluated to hinder the global and domestic competitiveness of companies constantly. Therefore this study aims to suggest a change of business policy in the capital area. Current control policies, which are in force for the business in the capital area, are total outcome system for plant, location restriction in the territory of authority, restriction on new establishment and extension of plant, and differentiated assessment system of tax and contribution. Location restriction in the territory of authority is classified into overpopulated constraint district, growing management district, and nature conservation district according to the degree of strength. In addition, restriction policies in the capital area become effective with double and triple regulations including restraint of plant location, local transfer support of business in the capital area, differentiated support of SME fund and technology support technology promotion, differentiation to related business and organizations, and reverse discrimination towards domestic enterprise and foreign investment company. The capital area cannot but take a core role for the increase of global competitiveness in future. Therefore fundamental direction for the restriction reform of business in the capital area should be set as follows. Firstly, it is difficult to remote the capital area restriction politically at a time which has been continued over thirty years, so firs of all, reform of business restriction in the capital area is required from the economic view. That is, it is necessary that investment and production of enterprises promote the will to invest and support securing competitiveness based on market and autonomous decision making of companies through reforming unified restriction according to the sizes of enterprise, types of business, and districts. Next, the capital area policy on business should be converted into plan management centered policy being out of restriction centered one, and should aim at not the suppression of artificial growing in the capital area through restriction but the strengthening of global competitiveness and promotion of the quality of life. National balanced development could be succeeded when the capital area should interact and be developed with non-capital area, therefore the capital area policy should be converted into planned management strategy, while the non-capital area policy into local balanced and local innovation strategy. Thirdly, converting centripetal and compulsory approach into centrifugal and contractual approach should be determined to change restriction on behavior-oriented to policy management-oriented, while removal or alleviating measures on business should be determined at the view of net benefit which influences not only the understanding of specific organization but also overall national economy. However, if consideration on specific organization through restriction on business confines the rights of other organizations or market participants, or runs counter to the creation of higher value-added business, disutility of national economy as well as global economy will be increased. To deal with domestic and foreign environmental change such as global competition, low childbirth and aging society, increase growth potentials, and intensify global competitiveness efficiently, reinforcement policy for competitiveness in the capital area through reform of business restriction in the capital area is very urgent, but in-depth researches, analyses, and policies on various business restriction including military protective district, and Paldang drinking water protective district should be accomplished for the reinforcement of competitiveness in the capital area.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title首都圈 企業規制 改善方案에 관한 硏究-
dc.title.alternativeA Study on the Deregulation of Company Restrictions in the Metropolitan Area-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김제연-
dc.contributor.alternativeauthorKim, Je-Yeon-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak산업경영대학원-
dc.sector.department경영학-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation경영학-


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