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서예의 감성 표현을 통한 캘리그래피 활용에 관한 고찰

Title
서예의 감성 표현을 통한 캘리그래피 활용에 관한 고찰
Other Titles
Review on the use of calligraphy through the emotional expression of "Seoye"
Author
황진아
Alternative Author(s)
Jin Ah Whang
Advisor(s)
송민정
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Recently the technique of calligraphy has been used in various fields of design. It is actively used in the area of graphic design for movie poster, package, book cover, and ads. and plays a great role in having emotional communication with the public. This trend is mainly affected by the times which prefers emotion to reason. More and more people want a design which gives the feelings of warm human breath rather than that of rational and cold feelings coming from mechanical and artificial digital environment. Even though the rapidly developing high technology including computers has played an important part as an innovative tool in the field of visual design, it is beyond expressing a variety of human emotions to the full extent. Calligraphy appears as an alternative way to this limitation. Calligraphy, free and individual expression of human, emotional and oriental aesthetic sense in the flood of digital images, can be considered one of the most emotional designs corresponding to our sense of beauty. For the reason, the technique has been attracting a lot of attention. The calligraphy of the Orient is called "Seoye" that is originated from Chinese hieroglyphic characters. "Seoye" has had great influence on the Oriental thought and art and played a very important role in establishing the identity of the Eastern cultures. There are some conceptional differences between the Western calligraphy and the Oriental one. In the Orient, it manifests the look of writing through the unique quality of paper, brush and ink as well as the flexibility, strength and speed of the writing brush. In particular, calligraphy is an appropriate design for the emotional expression in that it transforms letters (characters) into artistic values and spiritual culture. Therefore, it is required more than ever to study it as a cultural factor used and developed in much more various areas of design. The thesis tries to understand why the calligraphy used in visual media is attracting attention as a way of emotional expression through "Seoye", the origin of the Eastern calligraphy. "Seoye" is very similar to calligraphy in its shape and artistic aspect. The mental and artistic qualities transmitted from "Seoye" has long existed in our history not just as a simple expression of external beauty but as a graphic art representing inner world of human emotion. So I want to review that calligraphy has taken its root in the emotional and aesthetic sentiment of the Orient and is a design of appropriate approach to the emotional expression of human nature with focus on the theory of the Chinese scholars of "Seoye" throughout the history. All that is written by brush cannot be called calligraphy. It is another letter (or character) by brush. It is the authentic calligraphy that represents the meaning of the text in a font completely and makes the reader understand easily and feel joy from its human and emotional characteristics. Instead of regarding calligraphy as a trend of the times, it will be more important to define the concept of calligraphy through rather fundamental and new ideas and study as a way of expression full of improvement and possibility.
최근 캘리그래피 기법이 다양한 디자인 분야에서 활용되고 있다. 영화포스터, 패키지 디자인, 책표지 디자인, 광고 등의 그래픽 디자인 분야에서 활발히 사용되고 있음을 볼 수 있는데 대중과의 감성적 커뮤니케이션을 이끌어 내는데 큰 역할을 담당하고 있다. 이는 이성보다 감성을 선호하는 시대적 흐름의 영향이 크다고 볼 수 있다. 현대의 기계적이고 인위적인 디지털 환경에서 오는 이성적이고 차가운 느낌의 디자인에서 벗어난 좀 더 따뜻한 사람의 숨결이 느껴지는 감성적 교감을 느낄 수 있는 디자인을 원하고 있기 때문이다. 급속히 발전하고 있는 최첨단의 기계와 컴퓨터 등이 시각매체 디자인에 혁신적인 도구로 등장함으로써 그 일익을 담당하고 있지만 인간의 다양한 감성을 표현하기에는 부족한 감이 있다. 이러한 한계성을 보안할 수 있는 대안으로서 캘리그래피가 부각되고 있는 것이다. 컴퓨터에 의한 디지털 이미지의 범람 속에서 인간적이며 감성적인 동양적 미감을 가진 자유롭고 개성적인 표현방법의 캘리그래피는 우리의 미적정서와도 합치되는 감성적인 디자인이라 할 수 있다. 이러한 요인들이 바로 캘리그래피가 주목을 받게 된 까닭이라고 하겠다. 동양에서의 캘리그래피는 중국의 상형문자인 한자에서 기원된 서예라고 할 수 있다. 서예는 동양의 사상과 예술에 지대한 영향을 끼쳤으며 동양문화권의 정체성 형성에 커다란 역할을 하였다. 서양에서의 캘리그래피와 동양에서의 캘리그래피는 개념적으로 다소 차이가 있는데 동양의 경우‘서예’에서 쓰는 지, 필, 묵(종이, 먹, 붓)의 독특한 질감과 함께 모필의 탄력과 강약, 속도감등으로 글씨의 표정을 이끌어 낸다. 특히 문자라는 도구를 예술적 가치와 정신문화의 질(質)로 표현한다는 점에서 캘리그래피는 감성적 표현에 적합한 디자인이다. 그러므로 앞으로 더욱 다양한 디자인 분야에서 발전, 활용될 문화적 요소로서의 연구 필요성이 그 어느 때보다도 크다. 본 논문에서는 현재 시각매체 분야에서 활용되고 있는 캘리그래피가 왜 감성적 표현방법으로 주목을 받고 있는지에 대해 동양의 캘리그래피의 시원(始原)인 서예를 통해 알아보고자 한다. 서예는 조형적 측면과 예술적 측면에서 캘리그래피와 매우 유사한 면을 지니고 있다. 서예의 선(線)과 묵(墨)을 통해 이어져오는 정신성과 예술성은 단순한 외적인 미를 떠나 인간의 감성적 내면세계를 표출하는 하나의 문자예술로서 오랫동안 우리의 역사 안에 존재해왔다. 캘리그래피가 동양적 감성과 미적 정서에 뿌리를 두고 있으며 인간 본성의 감성적 표현에 적합한 디자인적 접근임을 역대 중국 서예학자들의 학설을 중심으로 고찰해 보고자 한다. 캘리그래피는 단순히 붓으로 쓴 것이라 하여 캘리그래피가 되는 것은 아니다. 그것은 붓으로 쓴 또 하나의 글씨일 뿐이다. 글에 담긴 뜻을 글꼴에 고스란히 담아내어 보는 이들로 하여금 쉽게 이해하고 즐거움을 줄 수 있는 인간적이고 감성적인 글꼴일 때, 진정한 캘리그래피라고 말 할 수 있을 것이다. 캘리그래피를 한 시대의 유행으로 볼 것이 아니라 발전적 가치와 가능성을 충분히 내포하고 있는 것으로 보다 근원적이고 새로운 사고와 연구를 통하여 그 개념을 정립하는 것이 중요한 과제일 것이다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147046http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408688
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GRADUATE SCHOOL OF DESIGN[E](디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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