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dc.contributor.advisor송민정-
dc.contributor.author강명희-
dc.date.accessioned2020-04-07T16:40:24Z-
dc.date.available2020-04-07T16:40:24Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147045-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408182en_US
dc.description.abstract현대의 도시는 급속한 경제성장과 더불어 인구집중이 가속화되고 도시의 구조화 기능이 다양해지고 복잡해짐에 따라 도시환경에 대한 관심이 고조되고 있다. 이에 최근에는 안정된 환경과 미적인 경험을 제공해 줄 수 있는 쾌적한 도시 환경을 조성하기 위한 노력이 활발히 진행되고 있다. 이러한 도시환경에서의 간판은 사회, 경제활동에 필요한 정보를 제공하고 지역의 전반적인 분위기를 조성한다. 특히 간판의 구성요소 중 색채는 도시환경을 구성하는 시각적 요소로서 전체 도시 환경의 분위기를 좌우하고 심미적이고 쾌적한 도시경관을 조성하는데 직접적인 영향을 준다. 색채로 둘러싼 환경 속에 살고 있는 인간은 정보의 80% 이상을 시각에 의존하므로 색채 환경은 인간에게 중요한 요소로 작용한다. 이러한 색채는 인간의 감정을 자극하는 직접적인 요소로 심리적 충격과 감정, 또는 정서에 크게 영향을 준다. 그러나 오늘날 국내 도시의 간판은 도시환경의 질을 떨어뜨리는 가장 큰 요인으로 현재 서울을 비롯한 대부분의 도시에는 난립된 광고물과 간판이 주변 환경과 조화를 이루지 못하고, 체계적이지 못한 색채계획으로 인해 도시 환경의 질을 떨어뜨려 도시민들에게 시각적 불쾌감을 주는 공해요인으로 대두되어 심리적으로 인간에게 미치는 영향력이 크게 작용하고 있다. 따라서 본 연구는 도시환경에 있어 시각적 환경요인인 간판색채가 도시민들에게 심리적으로 어떠한 영향을 주는지 알아보고, 국내 간판색채현황 분석을 통한 국외 간판색채 사례와 비교 분석하여 국내 간판색채 문제점을 파악함으로써 도시환경에서 간판색채의 중요성을 인식하고 효과적인 국내 간판디자인 색채의 개선방안을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 진행은 다음과 같다. 첫째, 간판디자인과 색채에 대한 이론적 고찰로서 문헌조사를 통해 간판디자인의 개념, 기능과 종류, 도시환경과 간판디자인, 색채의 시지각적 특성, 배색과 조화, 자연색체계에 대해 알아보았다. 둘째, 도시환경에서의 색채의 영향에 관한 고찰로서 도시 환경디자인의 개념, 환경색채의 기능과 효과, 환경색채의 심리적 영향 그리고 도시색채계획에 대해 살펴보았다. 셋째, 국내 간판색채 현황을 알기 위해 연구대상지인 강남역 주변 간판색채 환경을 가로형간판, 세로형간판, 돌출간판, 지주이용간판 4가지로 조사하고 자연색체계(NCS)를 통해 분석하였다. 넷째, 외국의 간판디자인 색채 사례를 통한 국내 간판색채 현황과 비교 분석하여 국내 간판색채 문제점을 파악하고 개선방안을 모색하였다. 다섯째, 국내 간판색채의 문제점에 따른 개선방안을 제시하였다. 가설을 설정하고간판색채의 도시환경에서의 영향과 문제점을 파악하였으며 개선방안에 대한 객관성의 근거를 마련하기 위해 설문조사를 실시한 후 설문조사를 통해 얻어진 자료를 분석하여 가설을 검증하였다. 간판색채는 심미적이고 쾌적한 도시경관 조성에 직접적인 영향을 주고, 도시의 특성을 표현하는 중요한 역할을 한다. 따라서 색을 사용할 때는 시민들에게 어떤 감정효과를 주게 하는가를 충분히 검토하고 배려하여 도시민들의 심리적 안정과 미적 요소로서의 조화로운 환경을 고려한 색채를 선정하기 위한 노력이 필요하며, 도시환경적인 차원에서 계획되어져야 한다. 이러한 과정이 이루어 질 때 도시민에게 쾌적함과 안정감을 주고 도시의 미관을 높여 시각적 환경을 새롭게 할 수 있다.; As overpopulation in modern metropolitan areas is accelerated with rapid economic development and the metropolitan structure-function is diversified and sophisticated, a concern on an urban environment is increasing. Accordingly, proactive efforts are recently being put to create a pleasant urban environment capable of providing a stable environment and an aesthetic experience. In the urban environment, a signboard provides information required for social and economic activities and creates a general atmosphere of the metropolitan area. In particular, as a vidual element for forming the urban environment, the color of constituent elements of the signboard controls the atmosphere of the entire urban environment and directly affects creation of aesthetic and pleasant urban scape. Since a human being in an environment surrounded by the color can obtain more than 80% of information through the sense of sight, the color environment functions as an important element to the human being. This color is an element which can directly stimulate feelings of the human being and remarkably affect psychological stress, feelings or emotion. However, the signboards in the present metropolitan areas have become a primary factor which lower in quality of the urban environment. Since these jumbled advertisements and signboards in major metropolitan areas including Seoul do not harmonize with environments and lower in quality of the urban environment due to the unsystematic plan in color, the advertisements and signboards have degenerated into environmental pollution giving city dwellers a vidually unpleasant feeling and are largely working on psychologies of the human being. Therefore, an object of this research is searching how the signboard color of the vidual environmental factor affects citizens psychologically in the urban environment, recognizing the importance of the signboard color in the urban environment by grasping problems in the domestic signboard color by comparing a domestic signboard color status with cases of a foreign signboard color status through analysis of the domestic signboard color status, and suggesting a method for efficiently improving the domestic signboard design color. This research has been progressed as follows. First, the concept, functions and kinds of the signboard design, the relation of the urban environment and the signboard design, the vidual characteristic of the color, coloration and combination, and a natural color system (NCS) are searched through document analysis as theoretical study on the signboard design and color. Second, the concept of the urban environmental design, the functions and effects of the environmental color, psychological effects of the environmental color, and a metropolitan color plan are searched as study on effects of the color in the urban environment. Third, the signboard color environment around Gangnam station, which is a research object, is classified into a transverse-type signboard, a vertical-type signboard, a projection-type signboard, and a poll-type signboard, and is searched and analyzed through the natural color system in order to grasp the domestic signboard color status. Fourth, the problems of the domestic signboard color are grasped and the method for overcoming the problems is searched by comparatively analyzing the domestic signboard color status through the cases of the foreign signboard design color. Fifth, the method for overcoming the problems in the domestic signboard color is suggested. A hypothesis is established and the established hypothesis is verified by grasping the effects and problems of the signboard color in the urban environment, executing a survey in order to prepare an objective basis of method for improving the signboard color, and analyzing data acquired through the survey. The signboard color directly affects creation of the aesthetic and pleasant urban scape and plays an important role in metropolitan characteristic expression. Therefore, an effort for selecting the color which can provide a sense of stability to the citizens in consideration of the harmonious environment as an aesthetic aspect by sufficiently examining and concerning how the color affects the citizens emotionally is required in use of the color, and using the color should be planned in consideration of urban environment. When these conditions are satisfied as described above, it is possible to provide the citizens with pleasure and stability, thereby renovating the vidual environment.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title강남역 주변 상업지역의 간판디자인 색채 개선방안에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on Method for Improving Signboard Design Color in Commercial Areas around Gangnam Station-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor강명희-
dc.contributor.alternativeauthorKang, Myung Hee-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak디자인대학원-
dc.sector.department디자인학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation시각디자인-
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GRADUATE SCHOOL OF DESIGN[E](디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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