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dc.contributor.advisor구자훈-
dc.contributor.author채훈-
dc.date.accessioned2020-04-07T16:40:15Z-
dc.date.available2020-04-07T16:40:15Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147042-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409136en_US
dc.description.abstract20세기 후반에 들어서면서 선진국의 주요 도시관리 패러다임이 현격한 변화를 겪고 있다. 20세기의 개발주의적 사고는 효율성만을 강조하여 엄청난 환경훼손을 가져왔고, 물질문명의 이기인 자동차로 인해 인간의 존재가 도시에서 천대받는 약육강식의 문화를 만들었다. 이러한 20세기적 가치관을 넘어서기 위해 우리의 도시도 효율에서 형평, 개발에서 보전, 자동차에서 인간으로의 도시관리 패러다임 전환이 필요하다. 이에 청계천복원은 도시생태를 복원하고 서울을 인간중심의 환경도시로 새롭게 태어나게 함으로써 서울의 이미지를 드높일 수 있는 기회이자 선물이라고 할 수 있다. 청계천복원사업에 따라서 고가도로와 복개도로를 철거하여 자동차 중심의 도시에서 보행자 중심의 도시로 전환하게 되었다. 또한 청계천복원사업에 따라서 주변환경이 변화하게 되었으며 용도분포 양상도 달라지게 되었다. 이에 본 연구는 청계천복원사업에 따른 도시공간구조의 변화를 파악하고 이에 따른 보행네트워크와 용도변화특성을 연구하고자 하였다. 이를 위해 청계천복원사업의 내용을 바탕으로 Space Syntax이론을 통해 보행네트워크를 분석하고 대상지 답사 및 현황조사를 통해 보행공간체계와 용도변화 특성을 분석하였다. 우선 이론고찰 및 선행연구를 통해 청계천복원사업에 관한 전반적인 내용을 검토하여 청계천복원사업이 서울의 핵심 사업임을 파악하고 이에 따른 여파가 상당함을 알 수 있었다. 또한 청계천복원사업 후의 연구가 미진함을 알 수 있었다. 청계천복원사업 전·후의 공간구조 비교를 통해 보행네트워크의 상당한 변화가 이루어졌는데 복원 전 동서남북 간의 연계가 거의 이루어지지 않았던 반면 복원 후 청계광장이 있는 청계천 시작 시점을 중심으로 남북 간의 연계가 두드러지게 향상되었고 동서간의 연계 또한 강화됨을 알 수 있었다. 보행공간체계에 관해서는 공간구조 분석 및 보행량 조사를 통해 분석하였는데 청계천을 따라 동서로 위치한 청계천로의 보행량이 복원 전 보다 많아졌고 이러한 보행행태는 보행네트워크와 관련이 있음을 상관분석 및 회귀분석을 통해 알 수 있었다. 용도변화 특성에 관해서도 공간구조 분석 및 용도분포 현황조사를 통해 분석하였으며 청계천복원사업 후 기존 업무와 관련된 인쇄 및 서비스 시설 등이 보행자와 관련된 음료판매시설로 많이 전환되었음을 알 수 있었다. 또한 토지이용 특성에 따라 업무지역에서는 보행네트워크와 건축물 1층 용도가 관련이 높게 나타났고 상업지역에서는 관련이 낮게 나타남을 파악하여 건축물 1층 용도가 토지이용에 따라서 다른 특성을 보이는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 살펴본 바와 같이 청계천복원사업은 보행공간체계에 있어서 접근성의 향상을 가져왔고 용도분포에 있어서도 업종변화에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.; Late 20th century, the Republic of the major cities in developed countries are experiencing a re·mark·a·ble changes in management paradigm. Effectiveness of the 20th century, the development of liberal thinking is the only highlight the tremendous damage to the environment brought, as a matter of civilization in the city, culture made that human-beings are treated contemptuously in the law of the jungle due to the device cars. Our cities for getting over these values of the 20century, our efficiency in equity, development, conservation, management of city cars from the human transition paradigm is needed. In Seoul, and to restore the ecological Cheonggyecheon restoration of the city's environmental and human-centered image of the city of Seoul by the newly being born can call it highly a gift and an opportunity. Therefore, the restoration of the Cheonggyecheon elevated roads and the roads covered with cement demolition of the vehicle in the city center to the city's pedestrian-oriented transition. In addition, changes in the environment around Cheonggyecheon restoration project in accordance with the distribution aspect, and also alter purposes. In this study, the city Cheonggyecheon restoration project to identify and consequent changes in the structure of the space walk to study characteristics of the network and usage changes. The contents of the Cheonggyecheon restoration project based on the theory of Space Syntax walk through the network to analyze and investigate the district in a candidate. My trip, and walking through the analysis of space systems and their uses attributes to change. First, the leading research and theoretical insights about the Cheonggyecheon restoration project by reviewing the overall content of the core business in Seoul Cheonggyecheon restoration project that will identify and follow the aftermath of a significant. Cheonggyecheon restoration project also could see that after the research is rudimentary. Cheonggyecheon restoration project comparison of the structure of space before and after significant changes are made easier through the network of walking restore the link between the former from all directions. On the other hand, almost did not come true after the restoration of the Cheonggye Square at the start of the Cheonggyecheon link between the south and north improved significantly. It also can strengthen that link between the east and west. As for the space walk space systems analysis and structural analysis through research volume in walking trapped located east to west along the Cheonggyecheon Cheonggyecheon restoration of the former than the amount of walking many of these were related to network and walk the walk in the behavior analysis and regression analysis and correlation analysis What about changes in space usage characteristics structural analysis and research purposes through the distribution status and the restoration of Cheonggyecheon analysis tasks associated with the exist facilities and services, and printing facilities with a lot of pedestrian traffic associated with the transition to sale beverage. In addition, land use characteristics depending on the business purpose of the first floor of buildings in the immediate area network and the walk is highly relevant to show up in commercial areas related to the first floor of low buildings appear to understand the purpose of land use in accordance with other attributes that could be visible. This study looked at in a systematic, as a space walk Cheonggyecheon restoration project is to improve access to sexual purposes brought changes in the distribution sector, but it could affect that.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title청계천복원사업에 따른 보행네트워크와 건축물 용도변화 특성에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Pedestrian Network and Changes of Land-use Due to the Restoration of Cheonggyecheon-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor채훈-
dc.contributor.alternativeauthorChae, Hoon-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak도시대학원-
dc.sector.department도시건축설계학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation도시설계-


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