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경관협정 구성 요소 및 중요도 분석연구

Title
경관협정 구성 요소 및 중요도 분석연구
Other Titles
A Study on the Analysis of the Importance and Component Parts of the Landscape Agreement : A Case Study on Cultural of Street Bupyeong in Incheon
Author
전선미
Alternative Author(s)
Jeon, Sun Mi
Advisor(s)
조세환
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
경관법(법률 제 8478호, 2007년 5월 17일 공포, 2007년 11월 18일부터 시행)의 제정에 따라 경관계획 수립, 경관사업 시행, 경관협정의 체결, 이에 대한 지원 등 경관자원의 보전·관리 및 형성에 대한 제도적 근거가 마련되었다. 지자체가 스스로 경관계획을 수립함으로써 체계적이면서도 지역특성에 적합하고 자율적인 경관관리가 가능해 졌으며, 지역주민·전문가 등의 참여로 지역적 특성에 맞는 개성있는 경관형성을 위한 사업이 원활히 추진 될 수 있으며, 경관협정을 매개로 한 지역주민들의 자발적인 참여로 쾌적하고 아름다운 경관이 형성화될 것이며, 무분별한 경관사업의 시행을 방지하고, 경관 관련 전문가의 전문성과 경험을 활용함으로써 아름답고 쾌적하며 지역적 특성이 나타나는 경관의 보전·관리 및 형성에 기여할 수 있을 것으로 기대되고 있다. 이러한 경관법의 주요 내용 중에 지역 주민과 전문가 등의 참여로 지역적 특성을 살려 아름답고 개성있는 경관의 형성을 위한 경관사업이 원활하게 추진 될 수 있을 것에 대한 기대로써 주민의 참여를 유도하는 경관협정 제도가 제정되었으나 구체적인 내용이 미비하며 해외 사례를 그대로 사용하기에는 문화적·지역 특성의 차이로 어렵기 때문에 우리나라의 특성에 맞는 경관협정 모델이 필요하다는 점으로부터 연구가 시작되었다. 이를 위해 본 논문에서는 행정 당국에 관리 하에서 현재 시행되고 있는 상업적 성격을 지닌 가로경관계획에 관한 이용현황을 살펴보는 동시에 설문지를 통해 이에 대한 주민들의 의견과 가로경관계획 시 경관협정을 위한 적극적인 시민참여 방안을 모색하고자 하였으며 그 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 실증적인 설문조사를 통한 상업가로의 성격을 지닌 문화의 거리 가로경관계획에 대한 시민참여인식을 파악하고자 지역 시민의 계획 참여의 중요성, 참여효과의 기대 등으로 나타나는 이러한 요인들이 개인의 특성과 상업가로의 가로경관계획의 경관협정에 대한 인식에 따라 어떠한 차이를 보이는지 분석하였다. 둘째, 가로경관계획의 경관협정에 시민들이 참여하기 위한 방법을 알아보고 시민의 특성에 따라 선호하는 참여 방법의 유형이 어떻게 달라지는지 알아보고자 한다. 또한, 점포 소유관계에 따른 참여 방법에 대한 선호의 차이에 대해 분석하였다. 셋째, 시민들이 경관협정 시에 중요하다고 생각되는 가로경관계획의 요소를 유형화하여 가중치를 부여함으로써 각각의 가로경관계획요소별 중요성을 알아보고자 하여 직접 문화의 거리를 체험하는 시민들이 생각하는 경관협정 구성 요소로써의 중요한 가로경관계획요소를 유형화하였다. 이와 같이, 본 연구의 결과는 가로경관계획 시 경관협정에 있어 시민참여를 보다 긍정적이고 적극적으로 이끌기 위한 유도방법으로 기여할 것으로 기대된다. 또한, 가로경관계획에 있어 가로경관계획요소를 유형화하였으며, 경관협정 시 개인의 특성에 따라 적절한 참여의 방안을 통해 실질적인 참여 방안을 모색했다는 점에서 큰 의의를 가진다고 볼 수 있으며, 다양한 계층의 시민이 참여 할 수 있는 방안과 참여인식을 높이기 위한 방법을 논의했다는 점에서 의의; Along with the legislation of Landscape Law (Law Number 8478, promulgated on 17th of May 2007, enforced as of 18th of November 2007), institutional foundation for preservation, management and formation of landscape assets has been established such as landscape plan establishment, landscape business inauguration, and conclusion of landscape agreement and so on. By the local government being able to establish the landscape law for itself, it is now possible to manage landscapes in a way that is systematic and suitable for the local characteristics. With the participation of local residents and experts, the business to form unique landscape that is harmonious with the local characteristics can be started while pleasant and beautiful scenery can be made by voluntary participation of the residents based on the landscape agreement. Not only that, it is expected that the legislation would contribute to the preservation, management and formation of the pleasant and beautiful landscapes by preventing the execution of reckless landscape businesses and by taking advantage of the expertism and experience that the landscape experts have. Among the contents of the landscape law, there is a landscape agreement that encourages participation of the residents which is expected to facilitate the formation of beautiful and unique landscapes with local characteristics. However, the contents are not specific enough and it is difficult for us to apply cases abroad because of the cultural and topographical difference. In this sense, the purpose of this study is to propose landscape agreement models that are suitable for the characteristics of Korea. To accomplish the purpose of the study, the present state of commercial street landscape plans that are currently being executed was examined while conducting a survey to the residents in order to propose measures to encourage active participation of the residents in the landscape agreement during the street landscape planning. The results are as follow. First, empirical survey was conducted in order to identify the residents’ understanding of participation in street landscape plans of ‘Cultural Street’ which has commercial purpose. I analyzed the difference in the factors affected by the importance and effects of the residents’ participation, differentiated by the personal characteristics and the understanding in the landscape agreement of the commercial street landscape plans. Second, I proposed measures to encourage participation of the residents in the landscape agreement of street landscape plans and identified the preferred types of participation by the personal characteristics. Moreover, I analyzed the difference in participation preference by the property relationships of the stores. Third, I examined the factors of street landscape plans that residents found important in the landscape agreement by putting different weight on each factor. This is to demonstrate the factors of street landscape plans that are important in landscape agreement established by the residents, the direct-consumers of the ‘Cultural Street’. In conclusion, the results of this study are expected to contribute to the measures to encourage participation of the residents in the landscape agreement during the planning of the street landscape. The significance of this study lies in that it demonstrated the factors of street landscape plans, and proposed measures to actually foster residents’ participation by proposing different measures to be applied to the individuals by the characteristics they possess. In addition, this study also discussed measures to promote participation from residents of various social classes and improve their understandings.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147031http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408207
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GRADUATE SCHOOL OF URBAN STUDIES[S](도시대학원) > DEPARTMENT OF URBAN ARCHITECTURE AND LANDSCAPE ARCHITECTURAL DESIGN(도시건축·조경설계학과) > Theses (Master)
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