60 0

프로그램 학습에 의한 중학교 음악 감상수업 지도 방안 연구

Title
프로그램 학습에 의한 중학교 음악 감상수업 지도 방안 연구
Other Titles
A Study on the Teaching Method for Music Appreciation Class through the Programmed Instruction In the Middle School
Author
공문희
Alternative Author(s)
Kong, Moon-hee
Advisor(s)
전경숙
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The purpose of this thesis is to improve the student‘s musical interest and effective music appreciation class by applying Programmed instruction, one of the teaching method for music appreciation to the 7th grade students. For the first of all, the contents and stage of teaching for music appreciation has been studied with references in the theoretical background. The feature is summarized as check list, theme chart, call chart, music map, and programed instruction as the teaching method for music appreciation. In addition, it has been studied for the concept and feature of programmed instruction, which was planned and organized for music appreciation through the programmed instruction. In the last section, it has been summarized for music appreciation through the programmed instruction according to the proceeding study. In the third chapter, It has been designed for music appreciation class and developed for instructional plan for music appreciation class to apply those educational tools for middle school practically. The theme music of instructional plan for music appreciation has been utilized three kinds of representative music such as Tchaikovsky's "The Nutcracker Suite", Schubert's "Unfinished", Britten´s “The Young Person´s guide to the orchestra”, which is included music appreciation part of 9 textbooks for the 1st grade in middle school based on the 7th education curriculum revision. Music appreciation should have the meaning more than just an act that a person detects the sound of music and listens to it. We can say that it is the right appreciation when one gains an aesthetic experience obtainable through appreciation. It is attained only when an appreciator positively takes part in the appreciation. To do so, teachers should make an environment that students can participate in appreciation themselves by providing various teaching media for them. It is hopefully required that the results of this study could be used as useful teaching materials for appreciation of music.
본 연구의 목적은 중학교 1학년 음악과 감상 수업에 음악 감상 지도 방법의 하나로 프로그램 학습 방법을 적용하여 학생들의 음악적 흥미를 고조시키고 효과적인 감상 학습을 위한 것이다. 이를 위해 이론적 배경에서는 우선 여러 학자들이 제시하는 음악 감상 지도의 내용과 음악 감상 교육 지도 단계를 문헌을 중심으로 살펴보았고, 감상 지도 방법으로 체크리스트, 주제도표, 번호도표, 음악지도, 프로그램 학습 방법을 제시하며 각각의 특징을 요약하여 제시하였다. 또, 프로그램 학습의 개념과 특성을 알아보고 프로그램 학습의 특성과 원리를 음악 감상에 적용시켜 프로그램 감상 학습을 계획, 구성하였다. 마지막으로 프로그램 학습에 의한 음악 감상 방법 선행 연구를 통해 프로그램 학습에 의한 음악 감상의 내용을 정리하였다. 3장에서는 이 같은 이론적 배경을 바탕으로 실제 교육 현장에서 효과적으로 적용할 수 있도록 프로그램 학습 방법에 의한 중학교 1학년 음악 감상 수업 설계와 감상 지도안을 계발하였다. 지도안의 제재곡은 제7차 교육과정을 토대로 중학교 1학년 9종 교과서의 음악 감상 영역에 나와 있는 3곡인 차이코프스키의 발레모음곡 <호두까기 인형 모음곡>, 슈베르트의 <미완성 교향곡>1악장, 브리튼의 <청소년을 위한 관현악 입문>을 사용하였다. 음악 감상은 음악이 들려오면 감상자가 음악의 소리를 감지하고 듣는 행위 이상의 의미를 가져야 한다. 바로 감상을 통해 얻을 수 있는 미적 체험을 경험해야 올바른 감상이라고 할 수 있다. 그것은 감상자가 적극적으로 감상에 임했을 때 가능하며 그러기 위해서 교사는 학생들에게 효과적이고 다양한 흥미를 유발하는 지도법을 제시함으로써 학생들이 적극적이고 자발적으로 감상에 임할 수 있는 환경을 조성해 주어야 한다. 이 논문은 이러한 음악 감상 수업이 이루어질 수 있도록 적절한 음악 감상 지도방법을 구안하고 프로그램 학습 방법을 제시하여 바르게 음악을 감상하고 창의적으로 표현할 수 있도록 활용하는데 그 목적을 두고 있으며, 아울러 교육현장에서 감상 학습 자료로 유용하게 활용되어지기를 바란다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146806http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410249
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE