208 0

창작 능력 신장을 위한 단계적 지도 방법

Title
창작 능력 신장을 위한 단계적 지도 방법
Other Titles
Sequential teaching method for enhancing creativity : focused on the third grade at the Elementary School
Author
이선미
Alternative Author(s)
Lee, Sun Mi
Advisor(s)
전경숙
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대 사회의 구성원들은 급변하는 사회의 흐름에 대처하기 위해 창의적인 문제 해결 능력이 필요하다. 그런 점에서 다양한 시대와 문화의 음악을 접할 수 있고, 악기나 목소리를 이용하여 창의적으로 표현하고, 자신의 생각을 가지고 음악을 만들고 반응하는 등 학생 스스로 주어진 문제를 창의적이며 일관성 있게 해결하도록 도와줄 수 있는 음악 교육이 중요한 부분을 차지한다. 음악과 내용은 크게 이해와 활동 영역으로 나누어져 있고, 활동은 가창, 기악, 창작, 감상으로 구성되어 있다. 창작은 그 자체로서도 가치가 높지만, 창작 활동 후에 만든 곡을 노래로 부르거나 악기로 연주하고, 만든 곡을 발표하고, 이를 듣고 평하는 활동을 함으로써 음악과의 이해와 창작 이외의 활동 영역까지 포함하는 포괄적인 학습 활동이라고 볼 수 있다. 창의성 계발과 창작 활동이 음악 교육에서 중요한 위치에 있음에도 불구하고 실제 교육 현장에서는 가창이나 기악에 비해 창작 수업이 소홀히 이루어지고 있다. 그 이유는 여러 가지가 있겠지만, 초등교사의 경우 많은 수업 시수와 전 교과를 담당해야함으로 특정 교과에 대한 연구 자원 집중이 곤란하다. 또한, 대부분의 교사들이 다른 교과에 비해 음악 교과에 대한 관심이 부족하고, 창작 활동에 대한 경험이 없어 수업에 부담을 느끼며, 초등학교 창작 학습 지도에 관한 단계적인 지도 과정 및 방법에 대한 자료가 부족하여 학생들의 지도에 어려움을 느끼고 있다. 이러한 이유로 흥미롭고 다양하게 이루어져야 할 창작 활동이 교과서에 제시되어 있는 학습 내용을 아무런 설명이나 예시 없이 ‘만들어라’ 하는 방식으로 운영되는 경우가 많다. 그래서 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하기 위하여 ‘음악’이라는 교과를 단일 교과로 처음 접하는 초등학교 3학년을 대상으로 창작 교수·학습 과정안을 구안하여 창작 기능을 신장시키는데 그 목적을 두고자 하였다. 음악과 교육과정과 교과서, 교사용 지도서에 나타난 창작 학습 내용을 분석하여 3학년에서 다루는 창작지도 요소를 추출하였다. 교과서에 제시되어 있는 제재곡을 분석하여 26단원 중 신체표현을 제외한 9개의 제재곡을 선정하고, 두 부분으로 나누어 제시하였는데, 그것은 첫째, 창작지도 요소를 ‘즉흥 창작 활동’, ‘가락 만들어 적기’, ‘다양한 음원에 의한 소리’로 나누어 학습 활동을 단계적으로 제시하였다. 둘째, 교육 현장에서 바로 적용할 수 있도록 교과서 순서를 중심으로 총 10차시의 창작 교수·학습 과정안을 구안하였다. 또한, 창작 학습 활동에 필요한 다양한 참고 자료와 학습지를 작성하고, 학습지를 작성할 때에 음악에 대한 이해 개념이 필요한 부분에서 이해 영역의 내용을 포함하였다. 일관성 있고 단계적인 창작 활동을 위해서는 학년간 연계성 및 계열성을 고려하여 각 학년에서 창작 학습 활동이 이루어져야 하고, 이해 및 가창, 기악, 감상 영역과 통합적인 학습이 이루어져야 한다. 교육에 필요한 다양한 종류의 악기 및 교사의 전문성 신장을 위한 연수 및 자료 개발과 환경적인 여건이 마련되어 창작 활동이 다양하며 흥미로운 수업이 되도록 지속적으로 노력해야 할 것이다.; The members of modern society which changes suddenly must have original problem solving ability for adapting to rapidly change of society. The music education makes the students get the various ages’ and cultures’ music. It also makes them express their thinking with original using instruments or voice, makes song with their thinking and reacts. So that it is very helpfulthatthestudentssolveproblem with creativity and consistency. The music class can be divided understanding and activity which are comprised of singing, instrumental, creativity, and listening. Even though the creativity is also very valuable thing itself, we can say that it is comprehensive study action. Because it covers the all activity division with singing or playing instrument after writing song, presenting thesong,evaluatingthesonglistened. In spite of the development of creativity and activity for creation which are very important, the creativity class is very poor than other activity parts in real education at school. There are many reasons. For example, elementary teachers feel difficult in concentrating a specific subject because of their many class-hour and full subjects teaching. Furthermore, most teachers do not have concentration about music class than others and no experience activity for creation cause them to feel stress of teaching music creativity. In sufficiency of information for sequential teaching process and method also make them feeldifficultyofteachingstudent. For this reasons, most of teaching creativity classes are boring and are operated without any explaining or examples instead of interesting. Therefore this paper has goals for solving above problems and upgrading creativity ability with creativity lesson and learning course plans focusing on the third grade students at elementary school who learn about music class for the first time. I have abstracted the creativity teaching factors of music class in the education course of music class, textbook, and instruction guidebooks on the third grade. I have selected 9 songs from 26 units except expression of human body after analysis of the songs which are presented in textbook and then suggested two parts. First, I suggested the creativity teaching factors which are sequentially suggested of studying activity which are divided ‘improvised creativity activity’, ‘making melody and writing’,and ‘sound by various sound source’. Second, I had made a totally 10 class-hour creativity teaching and learning plan of the text book in sequential order for applying education field immediately. I also had made various reference materials and study books which had understanding of music for creativity learning action. Creativity learning action needs have considering of grade interconnection and interrelationship for consistent and sequential creativity action. And it must be constituted under standing, singing, instrumental, and listening with creativity. I recommend that we work up creativity action having interesting class with various instrumental, training for specialty teacher, and developing instruction.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146803http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410182
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE