218 0

요가수련이 초등학생의 공격성에 미치는 영향

Title
요가수련이 초등학생의 공격성에 미치는 영향
Other Titles
The effects of the Yoga exercise to the aggression of elementary school student
Author
박은주
Alternative Author(s)
Park, Eun-Joo
Advisor(s)
최창국
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 요가수련이 초등학생들의 공격성을 감소시키는데 효과가 있는지를 규명하여, 교육 현장에 요가수련의 도입 및 심리 상담을 위한 요가프로그램 개발에 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있으며, 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 서울시 소재 초등학교, 어린이 전문 요가원, 문화센터 등에서 요가를 수련한 초등학교 6학년 학생과 요가수련을 하지 않은 초등학교 6학년 학생 총 254명을 대상으로 자기 평가 기입법에 의해 작성한 설문조사로 연구하였다. 자료처리는 각 응답내용을 코드화 한 뒤 Window용 SPSS version 12.0을 이용하여 요인분석, 신뢰도분석, 빈도분석, t-test, 일원변량분석, 사후검정을 실시하였고, 유의 수준은 P<.05로 설정하였다. 이 같은 절차 및 자료 분석을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 요가수련 유무에 따른 집단간에 공격성의 차이 검증 결과 공격성 하위요인 중 신체적 공격성, 흥분성, 적의성, 수동적 공격성, 부정성 등 다섯 요인에서 요가수련 집단이 비 수련 집단에 비해 낮은 점수를 보여 집단간에 유의한 차이가 나타났으며, 언어적 공격성 요인에서는 집단간에 유의한 차이가 없었다. 둘째, 요가수련자의 요가수련 기간에 따른 집단별 공격성에 차이 분석 결과 공격성 하위요인인 신체적 공격성(p=.287), 언어적 공격성(p=.060), 흥분성(p=.499), 적의성(p=.008), 수동적 공격성(p=.178), 부정성(p=.006)으로 적의성, 부정성 등 두 요인에서 유의한 차이가 나타났다. 신체적 공격성, 언어적 공격성, 흥분성, 수동적 공격성 등 네 가지 요인의 경우 통계적으로 유의한 차이는 없었지만, 요가수련 기간이 증가할수록 공격성에 낮은 점수를 보여 요가수련 기간이 증가할수록 공격성에 긍정적으로 작용함을 알 수 있었다. 셋째, 요가수련자의 요가수련 참여 빈도에 따른 집단별 공격성에 차이 분석 결과 공격성 하위요인 중 수동적 공격성을 제외한 신체적 공격성, 언어적 공격성, 흥분성, 적의성, 부정성 등 다섯 요인에서 매일, 일주일에 3회 이상, 일주일에 3회 미만, 월 2-3회, 월1회 집단 순으로 공격성 점수가 낮게 나타났으며 이는 요가수련자의 요가수련 참여빈도가 높을수록 공격성 감소에 더욱 효과적이라 사료된다. 이러한 결과를 종합해 보면, 초등학생들의 요가수련 참여는 공격성에 매우 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있으며, 요가수련자의 요가 수련기간 및 요가수련자의 요가수련 참여빈도가 높을수록 공격성 감소에 더욱 효과적이라 할 수 있었다.; The purpose of this study is to verify if yoga training is effective for reducing aggressiveness of elementary schoolers and to provide foundation data for the development of yoga program for psychological counseling and introduction of yoga training at educational sites. In order to meet the purpose of this study, 254 sixth graders at elementary schools, yoga academies for children, and culture centers in Seoul, who either had experience in yoga training or had no experience in yoga training were studied with self-evaluation survey. Data processing was done after each response was encoded using SPSS version 12.0 for Windows to execute factor analysis, reliability analysis, frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, and post hoc test, and significance level was chosen at 0.05. Conclusion given by such procedure and data analysis is as follows. First, there was a significant difference between the experimental group and the control group in five factors (physical aggressiveness, irritability, hostility, passive aggressiveness, and negativity) among the subordinate factors of aggressiveness, and there was no significant difference between two groups in linguistic aggressiveness. Second, from the analysis of difference in aggressiveness according to the length of yoga training received, among the subordinate factors of aggressiveness, physical aggressiveness (p=.287), linguistic aggressiveness (p=.060), irritability (p=.499), hostility (p=.008), passive aggressiveness (p=.178), and negativity (p=.006), hostility and negativity showed significantly different results. Although there was no statistically significant difference in physical aggressiveness, linguistic aggressiveness, irritability and passive aggressiveness, as length of yoga training received increased, effect on aggressiveness became increasingly positive. Third, from the analysis of difference in aggressiveness according to the frequency of yoga training received, except for passive aggressiveness, in other five subordinate factors aggressiveness score was given in a decreasing order of 'everyday,' 'three times a week or more,' 'less than three times a week,' 'two to three times a month' and 'once a month.' This means that the higher the frequency of yoga training, the more effective it is in reducing aggressiveness. Putting together the above results, participation in yoga training has a positive impact on aggressiveness of elementary schoolers, and such impact is strengthened as the frequency of yoga training increases.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146796http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409997
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE