103 0

팝송을 통한 듣기 학습이 학습자들의 듣기 능력 향상 및 정의적 측면에 미치는 영향

Title
팝송을 통한 듣기 학습이 학습자들의 듣기 능력 향상 및 정의적 측면에 미치는 영향
Other Titles
Teaching Listening Comprehension through Pop songs and Its Effect on Improvement of Listening Ability and Affective Aspects : Concentrating on Linking and Reduction
Author
이진희
Alternative Author(s)
Lee, Jin Hee
Advisor(s)
백운일
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 팝송을 통한 연음 및 약화형 중심의 듣기 학습이 학습자들의 듣기 능력 향상 및 정의적 영역에 미치는 영향에 대하여 알아보는 것이다. 이와 관련하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 팝송을 통한 듣기 학습의 효과는 학습자의 정의적 측면에 따라 어떠한 차이가 있는가에 대하여 알아보았고, 둘째, 팝송을 통한 듣기 학습은 전체 학습자들의 듣기 능력 향상에 어떠한 영향을 미치는가에 대하여 알아보았다. 연구문제의 해결을 위하여 30명의 고등학생을 대상으로 설문, 실험수업, 듣기평가를 실시하였다. 1 차시(40분) 총 8주 동안 8 차시로 실험수업이 이루어졌으며, 실험에 들어가기 전 영어에 대한 흥미와 듣기 학습에 대한 설문조사와 학생들의 사전 듣기 능력을 알아보기 위한 사전평가 시험을 실시하였다. 8주차의 실험 수업을 끝낸 후에는 영어에 대한 흥미와 듣기 학습에 대한 사후 설문 조사, 사후 평가 시험, 그리고 마지막으로 팝송을 활용한 듣기 수업 후의 설문조사를 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적인 수업을 진행하였을 때 보다 팝송을 활용하여 수업을 진행하여 연음 및 약화 현상을 학습하였을 때 더 쉽게 인지할 수 있었다. 따라서 연음 및 약화 표현은 일방적인 듣기 수업에서 학습 할 때 보다 팝송을 통하여 습득하는 것이 효과적이며, 팝송은 연음과 관계된 부분을 많이 포함하고 있으므로 그러한 부분을 쉽게 연습해 볼 수 있고, 또한 학습자가 주변에서 쉽게 학습도구를 접해 볼 수 있기 때문에 유용한 학습 재료가 될 것이다. 둘째, 팝송을 활용한 듣기 수업은 학생들의 듣기에 대한 흥미도를 높여주어, 적극적인 수업 참여를 유발시켰다. 팝송은 영어에 대한 흥미를 높여주고 학생들의 적극적 참여를 유도하는 도구로 사용될 수 있을 것이다. 학습자는 다른 듣기 수업보다 심리적으로 편안한 상태를 느끼면서 거부감과 부담감을 덜 느낌으로써 결국에는 효과적인 언어 학습을 해낼 수 있을 것이다. 이러한 면으로 미루어 볼 때 교사는 학습자의 듣기 능력 향상을 위해 팝송을 활용하는데 있어서 교사 나름대로의 팝송 자료에 대한 연구와 개발을 위해 노력해야 할 것이다. 이상의 결과는 팝송을 통한 듣기 학습이 연음 및 약화 현상을 학습하는데 있어서 일반적인 듣기 수업을 통하여 습득 하는 것보다 팝송이라는 실제적인 교수자료를 활용하였을 때 더 쉽고 효과적으로 듣기 학습능력을 향상 시킬 수 있을 뿐만 아니라 실제 수업시간에 영어와 영어 듣기에 대한 흥미도를 높이는데 긍정적인 작용을 하는 요인이라는 것을 시사한다.
This study was designed to examine the effects of teaching listening comprehension through pop songs and its effect on the improvement of listening ability and affective aspects by concentrating on linking and reduction. Along with this purpose, I asked the two following research questions. First, it is necessary to know if the effectiveness of teaching listening comprehension through pop songs makes a difference according to the affective aspects of students. Second, it is necessary to know how the teaching of listening comprehension through pop songs influences the improvement of listening ability for students. To examine the above research questions, the thirty students who participated in this research were second-grade high school students. They took three kinds of tests
survey questions, an experimental class, and a listening test. They had 8 classes, each of which was a forty-minute class, once a week over a period of eight weeks. Before the experiment, I surveyed their interests and confidence in the learning of English through listening comprehension and carried out a pre-listening test in order to investigate the previous listening ability of the students. After the eight week experiment, post-questions and a listening test checking students' listening level were given. In addition, a survey of students' confidence and their thoughts on the English pop song program was conducted. The main results of this research are as follows. First, the students who were given listening lessons through English pop songs showed a remarkable improvement in English ability by concentrating on linking and reduction rather than that gained through a more common listening class. Therefore, it is more effective to learn the expressions of linking and reduction through English pop songs than through the common listening class. Because pop songs include various linking parts, the students could acquire that kind of information easily. Also, pop songs could be useful for material in terms of ease of accessibility. Second, the students who were given listening lessons through English pop songs showed increased interest toward English listening comprehension class and this led to very active participation during the experiment. In accordance with this fact, pop songs could be effective for leading to positive participation for the students and raising their interest in English and listening comprehension. Judging from these results, the teacher should make constant efforts to use pop songs properly for improving students' listening ability and develop pop songs as a useful tool for the class. In conclusion, the researcher suggests that, when the teacher uses practical and real material in class, for example by teaching listening comprehension through pop songs concentrating on linking and reduction, it is not only much more efficient than the traditional teaching method, but also much more effective to raise their interest in English and their listening comprehension.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146777http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410234
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE