365 0

조기영어교육 실태에 따른 학습 성취도, 학부모의 흥미도 및 만족도 비교

Title
조기영어교육 실태에 따른 학습 성취도, 학부모의 흥미도 및 만족도 비교
Other Titles
A Study on the Comparison of Student Assessment and Interests and Satisfaction of Parents based on Student's Early Private English Education Experience : Focusing on fifth-grade Elementary School Students
Author
류충희
Alternative Author(s)
Ryu, Chung-hee
Advisor(s)
한문섭
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 취학전 조기영어교육 실시 유무 및 영어 사교육 실태별 영어 성취도에 미치는 영향을 측정해보고, 가장 효과적인 조기 영어 사교육 형태 및 영어 학습이 성공하기 위한 구체적인 학습 환경과 학습요인을 살펴봄으로서 조기영어교육의 바람직한 방향을 제시하고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 초등학교 5학년을 대상으로 초등영어인증시험 형태의 성취도 시험을 실시하였고, 그 학부모를 대상으로 설문조사를 통해 회수된 235명의 자료를 가지고 취학전후 조기영어교육 실태 및 자녀의 성취도 결과와 학부모들의 흥미도, 만족도와의 상관관계에 관해 살펴보았다. 이에 따른 분석 결과와 시사점은 다음과 같다. 첫째, 취학전 조기영어교육은 최초 영어공부를 시작한 나이와는 상관없이 영어사교육 형태에 있어 원어민 교사가 포함된 의사소통 중심의 교육을 받았을 경우에만 효과가 있었다. 반면에 취학 후에는 저학년에 영어를 시작할수록, 원어민교사 대면 수업이 높을수록 영어 성취도가 높았다. 따라서 국가차원에서 다양한 채널을 통해 자격 있는 원어민 교사를 확보할 수 있는 제도적 환경을 조성하고, 영어교육 학령을 1학년으로 낮추어 보다 많은 수업 시수에 원어민 교사가 투입될 수 있도록 노력해야 할 것이다. 둘째, 영어교육을 시작하게 된 동기는 자녀의 흥미와 적성보다는 학부모의 판단과 관심에 의해 시작되는 경우가 훨씬 많았다. 반면 자녀의 영어 학습이 성공하기 위해 중요하게 생각하는 영어교육 부분은 자녀가 꾸준히 영어에 흥미를 가질 수 있도록 환경을 조성하는 것이었다. 또한 조기영어교육의 부작용의 하나로 영어에 거부감을 보인 비율이 45.5%에 이르렀다. 그 주요 원인으로 과도한 학습량과 교사의 수업방식이 지적되었다. 즉, 초등학생에 있어서의 영어교육은 직접적인 영어능력 향상에 집중하기 보다는 학생들이 언어로서 영어를 배우는 재미를 느끼고 지속적인 흥미 자극을 통해 부가적으로 실력이 향상될 수 있도록 수업의 내용을 만드는 방향으로 나아가야 할 것이다. 셋째, 연구대상 초등학교 5학년의 경우 영어사교육 비율은 99%에 가까웠다. 학부모들의 관심과 흥미도도 全사교육 그룹에 걸쳐 평균에 비해 높게나왔다. 이는 자녀의 성공을 위한 학부모들의 높은 기대와 사회에 만연된 영어에 대한 집착을 동시에 보여준다고 할 수 있을 것이다. 다만, 비용과 시간이 집중되는 영어 사교육 형태일수록 학부모의 직접적인 영어지도 및 관심도는 다소 높아지는 경향이 있었다. 비용대비 효과 면에서 기준이 되는 영어 사교육비용이 갈수록 높아만 가고 이는 고스란히 가계경제의 부담으로 전가 되고 있다. 초등영어에서부터 공교육의 내용을 강화하거나 영어와 관련된 대학입시의 내용이 공교육을 보완할 수 있도록 현재 대세화 되고 있는 대학자율화 환경下에서 그 방법을 모색해 나가야 할 것이다. 우리나라에서 영어교육이 성공하기 위해서는 단순히 사회적으로 전 계층에 걸쳐 영어에 대한 물리적인 압박만 가할 것이 아니라, 초등학생이나 그 이전 유아시기부터 꾸준히 학습자의 영어에 대한 흥미와 내적 동기가 잘 유지될 수 있도록 학부모와 학교차원에서 꾸준히 실현가능한 효과적인 학습 환경을 지원하고 발전시켜 나가야 할 것이다.; The purpose of this study is to suggest appropriate directions for early English education by measuring the effects of early English education made during the preschool years on the level of English proficiency in terms of the presence of its implementation and private English education and by examining detailed learning environments and various learning factors for the most effective early English private education forms and the success of English learning. To this end, the study conducted an English proficiency test in the form of Certificate in English for Elementary Level for the fifth-grade elementary school students. With 235 survey materials collected from their parents, the study also looked closely into the correlations among the actual conditions of early English education during and after the preschool years, children's level of satisfaction, parents' level of an interest and satisfaction. The analysis results and their resultant suggestion were as below. First, early English education during the preschool years was effective only when students received communication-oriented education including Native English-speaking teachers in the form of private English education, regardless of the age of starting English learning at first. After entering the elementary school, the earlier students learned English and the more frequently they had a face-to-face class with native English-speaking teachers, the higher English proficiency they achieved. Therefore, it would be necessary to build up systematic environments to ensure qualified native English-speaking teachers through various channels in a national level and to make efforts to let them have more classes by lowering the eligible grade for learning English into the 1st grade of elementary school. Second, it has been shown that the motives for students' starting to learn English were the judgment and interest of students' parents rather than students' interest and aptitude. Meanwhile, the important parts that had to be considered for students' English education to be successful were to create the environments where they could have a constant interest in English. However, as one of the side effects of early English education, 45.5% of the students demonstrated an aversion to English. It has been indicated that some of its primary causes were an excessive amount of learning and teachers' teaching methods in class. One of the most important factors in English education was to create an environment, in which children could constantly have an interest in English, from parents' perspective. Namely, English education for elementary school students should focus not on immediate improvement of English proficiency, but on providing students with a class where they could enhance their English learning additionally through entertaining them and stimulating their interest in the process of learning English. Third, in case of the subjects of study (the aforementioned 5th-grade elementary school students), the rate of private English education was close to 99%. The interest level of their parents turned out to be high across the entire private education groups. This showed that parents had high expectations for the success of their children and an obsession with English widespread in society. However, the more cost- and time-intensive the form of private English education was, the higher the parents' direct English teaching and interest tended to be. The cost of private English education was transferred into the burden of family economy. In this aspect, it would be necessary to find out diverse methods under the university autonomy that has been widely accepted so as for public education to be strengthened from early English education or for the content of a university entrance exam regarding English to make up for public education. In order for English education to be successful in South Korea, it should not simply force the entire class in society to learn English, but let elementary school students or even preschoolers have a steady interest in English and maintain their internal motives. To do so, it would be necessary to support and develop effective and continuous learning environments from both parents and schools.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146769http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410107
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE