322 0

영어로 진행하는 영어수업과 한국어-영어 혼용수업의 비교분석

Title
영어로 진행하는 영어수업과 한국어-영어 혼용수업의 비교분석
Other Titles
A Comparison of English-only Class and Bilingual Class
Author
서정인
Alternative Author(s)
Seo, Jung In
Advisor(s)
김성연
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 영어로 진행하는 영어수업(English only class)과 한국어-영어 혼용수업(bilingual class)을 관찰하여 비교해보고 각 수업에 대한 교사의 의견을 알아본 후, 영어로 진행하는 영어수업에 대한 중학교 영어 교사들의 인식에 대하여 알아보고자 하였다. 2001년부터 단계적으로 영어수업을 주당 1시간 이상은 영어로만 진행하도록 한 교육과학기술부(구 교육인적자원부)의 '영어로 진행하는 영어수업'정책과 관련하여 그 동안 많은 연구들이 활발하게 진행되어 왔지만 올해 초 발표된 정부의 영어 전용 수업 확대 계획에 따라 이에 대한 보다 심층적 연구가 제기되며 선행연구를 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 제기하였다. 첫째, 영어로 진행하는 수업과 한국어-영어 혼용 수업의 관찰자 입장에서 바라본 각각의 특징은 무엇인가? 둘째, 영어로 진행하는 수업과 한국어-영어 혼용 수업의 담당 교사 입장에서 바라본 각각의 특징은 무엇인가? 셋째, 영어 전용 수업에 대한 교사들의 인식은 교사의 불안감, 교사와 학생 입장에서의 수업효과 측면에서 어떻게 나타나는가? 넷째, 영어 전용 수업이 효과적으로 정착되기 위한 방안으로 무엇이 제시될 수 있겠는가? 이러한 연구문제를 검증하기 위해 경기도 소재 중학교 2학년 영어로 진행하는 영어수업을 갖는 한 학급과 한국어-영어 혼용 수업을 갖는 다른 한 학급을 대상으로 한 수업을 관찰한 후, 각 수업을 지도한 교사들과 인터뷰를 하였고, 영어전용 수업에 대한 교사들의 인식과 의견을 알아보기 위해 경기도 소재 중학교에서 현재 재직 중인 영어교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그리하여 수집된 자료를 기술 통계 및 빈도분석을 이용하여 분석하였고 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 영어로 진행하는 수업과 혼용 수업에서 가장 크게 나타나는 특징은 학생들의 이해도에 따른 것으로 관찰되었으며 이는 학습활동에 직접적으로 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 둘째, 영어로 진행하는 수업과 혼용 수업을 지도한 각 교사들에 따르면, 영어전용수업은 학생들의 이해도에 따른 문제점을 제기하여 이를 해결하기 위해 학생들의 흥미 유발을 위한 학습활동이 필요함을 밝혔고, 혼용수업은 학생들의 상이한 수준을 문제 삼아 한국어 혼용수업이 불가피하다고 하였다. 셋째, 영어 전용 수업에 대한 교사들의 불안감은 비교적 낮은 편으로 나타났으며, 교사입장에서의 영어전용 수업 효과는 높지만 학생입장의 효과는 상대적으로 낮게 나타났다. 넷째, 효과적인 영어전용수업의 정착을 위해 학생들의 수준 파악과 같은 학습상황과 더불어 학생들에 대한 평가제도, 교사연수프로그램과 같은 제도적, 행정적 뒷받침이 필요하다고 나타났다. 몇 가지 연구 상의 제한점에도 불구하고 영어 전용 수업과 혼용 수업의 특징을 알 수 있었고, 우리나라 중등 영어 수업에 대한 문제점과 이에 대한 현직 교사들의 의견을 알아볼 수 있었다. 본 연구는 우리나라 영어 학습이 효과적으로 이루어지기 위하여 영어 전용 수업과 혼용 수업에 대한 보다 심도 있는 연구 방법을 이용한 지속적인 후속 연구가 필요하다는 점과 정책적으로 안정적인 영어 전용 수업의 정착을 위한 뒷받침이 필요한 점을 제언하였다.; This study was to observe and compare the English-spoken classes which are 'English-Only-Class' and 'Bilingual Class' and ask teachers about their opinion on each class, then to understand the recognition of English teachers in middle schools. In connection with 'English-spoken English class' policy of Ministry of Education, Science and Technology (formerly, Ministry of Education) stating that only English is encouraged to be used at least more than a hour per week from 2001 by stages, there have been many active studies/researches going on so far. However, as government announced, at the beginning of this year, its plan to expand 'English-Only-Class', further in-depth studies need to be conducted and following research problems are raised based on preceding studies. First, what is the each characteristic of 'English-Only-Class' and 'Bilingual (Korean-English) Class' from the point of view of an observer? Second, what is the each characteristic of 'English-Only-Class' and 'Bilingual (Korean-English) Class' from the point of view of a teacher? Third, how does the teacher's recognition on 'English-Only Class' show in the educational effect aspect of teacher's uneasy feeling and being in the position of a teacher and a student? Fourth, what can be presented as a solution to effectively settle down the 'English-Only-Class? To verify such research problems, the interviews with each class teachers were conducted after observing two classes of the second grade of the middle school located in Kyunggi-do, which one class was only taught in English while the other class was taught in Korean and English together. And, to understand the recognition and opinion of teachers on 'English-Only-Class', the survey was carried out to the teachers currently working in the middle school located in Kyunggi-do. Then, the analysis of collected data was done using a descriptive statistics and a frequency analysis. The main results attained from such analysis are as follows. First, it is observed that the most characteristics shown in 'English-Only-Class' and 'Bilingual Class' was dependent upon understanding level of students and it had a direct effect on learning activity. Second, according to the teachers who had 'English-Only-Class' and 'Bilingual Class', those who had 'English-Only-Class' mentioned that the 'English-Only-Class' needs an interest-inducing activity to solve the problem related to understanding level of students while those who had 'Bilingual Class' mentioned that using Korean together with English is unavoidably necessary due to different intellectual standard of students. Third, it is found that teachers' feeling of uneasiness for 'English-Only-Class' was relatively low and learning effect of 'English-Only-Class' from the point of teachers' view was high while it was relatively low from the point of students' view. Fourth, it is found that systematic and administrative support such as student evaluation system and teacher training program is needed along with learning circumstance such as understanding intellectual standard of students for the settlement of effective 'English-Only-Class'. In spite of some limitations in study, this study allowed to understand the characteristic of 'English-Only-Class' and 'Bilingual Class' and learn the opinion of incumbent teachers. For the effective English learning in Korea, this study suggested that a continuous following research on 'English-Only-Class' and 'Bilingual Class' is needed using further in-depth research method and a support to settle down 'English-Only-Class' in a policy-stable way such as expansion of English training opportunity for teacher and downsizing the class by reducing number of students in one class is needed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146764http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409980
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE