191 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor오수경-
dc.contributor.author임미혜-
dc.date.accessioned2020-04-06T17:19:13Z-
dc.date.available2020-04-06T17:19:13Z-
dc.date.issued2008-08-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146762-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409948en_US
dc.description.abstract청대곤곡선본『審音鑑古錄(심음감고록)』은 曲文과 賓白뿐만 아니라 상세한 지시문으로 당시 무대공연 상황을 알 수 있게 해주는 연출본의 성격을 지닌다. 또한 후대에 정확한 연출방법과 연기의 기초를 전해준 귀중한 저작이라 할 수 있다. 四大 南戱의 하나로 불리는 ≪?釵記≫는 끝까지 의리를 지킨 부부의 사랑 얘기를 다룬 소재와 잘 짜인 구성, 아름다운 창사로 중국 희곡 역사상 광범위하게 유전되어 끊임없이 공연되었다. 이를 토대로 필자는『審音鑑古錄』에 수록되어 있는 여러 극본 중에서도 중국 희곡사에서 중요한 가치가 있는 ≪?釵記≫를 대상으로 하여 청 중엽 시기 무대에서의 희곡 공연이 어떻게 진행되었으며. 그것이 가지는 특징과 의의가 무엇인가를 살펴보고자 하였다. ≪?釵記≫는 오랜 기간 광범위하게 전해짐에 따라, 후세사람들의 개편과 간행을 거쳐 元대로부터 明淸대 까지 많은 판본이 나타난다. 또한 줄거리 구성에 있어서 변화가 많고 긴밀하게 연결되어 있으며, 개성적인 특징을 지닌 인물들이 등장한다. 『審音鑑古錄』은 곤곡 공연 예술 황금시기의 주요 성취를 개괄한 것으로, 같은 곤곡 선본인『綴白?』와의 비교를 통해 그 특징을 살펴볼 수 있다. 『綴白?』가 주로 관중의 흥미를 끄는 무대 장면에 중점을 두었다면, 『審音鑑古錄』은 다양한 무대 지시의 운용을 중시했다고 할 수 있다. 『審音鑑古錄』은 총 8?으로 이루어져 있으며, 折子戱 공연 방식의 발전으로 인하여, 극 구성상 중요한 대목이나 배역의 특색이 잘 드러나는 단락을 수록하였다. 『심음감고록』의 일반적 기록방식으로의 唱, 科, 白외에도 독특한 기록방식은 夾白, 按語, 旁注, 總批로 나눌 수 있다. 夾白는 창과 백이 맞물려 이어지며 극의 생동감과 재미를 더해 준다. 按語의 종류로는 곡문 혹은 빈백 간에 인물의 표정이나 신체동작, 인물정서, 무대배치, 소도구에 대한 지시를 하는 ?註와, 인물이 등장할 때의 풍채, 용모, 신분 및 성격의 근거를 파악할 수 있는 按語로 나눌 수 있다. 旁注의 종류에는 창과 대사부분에 쓰이는 것과, 匡正時弊의 기능을 하는 것으로 분류될 수 있다. 匡正時弊의 지시는 곡백에 대한 여러 가지 오류에 교정을 가하는 것인데, 정련된 연극 언어의 사용을 엿볼 수 있다. 總批는 全?가운데 배우들이 주의해야 할 부분을 지적하고, 각 ?이 가지는 예술 특색과 연출의도가 반영된 지시문을 말한다. 이러한 기록 방식을 통해 연기, 무대 의상, 도구 등의 연출에 관한 내용을 자세히 밝히고 있다. 연기방면에서는 창과 대사를 통해 극중 인물의 감정상태, 속도와 리듬, 어조와 음색, 발성기교 등에 관해 설명하고 있다. 또한 신체동작을 통해 인물이 처한 상황과 처지를 관중들에게 명확하게 보여 주여 공감을 일으키게 한다. 배우의 동선 지시는 구체적인 무대 형상을 창조하는데, 원활한 무대 사용을 위한 결과물이라고 할 수 있다. 무대의상에 대한 설명을 통해 관객은 극중 인물의 나이, 신분, 사회적 지위 등을 알 수 있다. 중국 전통 희곡 속의 服飾은 체계적인 상징성을 갖고 있으며 程式化, 慣例化되어 있기 때문이다.『심음감고록』에서는 의상 뿐만 아니라 극의 중요한 부분을 차지하는 소도구들도 알맞게 배치하고 있는데, 이를 통해 현실감을 증폭시키며, 극에 대한 정확한 이해를 돕고 있다. 『심음감고록』은 공연 예술 기록으로 다른 판본이 지니지 않은 독특한 특성을 지닌다.『심음감고록』은 청중엽 시기 연출의 특색과 실제 무대에서의 모습을 나타내준다는 사실만으로도 가치가 있으며, 오늘날 활용할 수 있는 범위도 매우 넓다고 할 수 있다.; 『Shen-yin-jian-gu-lu』 of Chung dae, Kun-qu and Soen-bon has a character of an acting copythat can make you know the circumstances of stage performance with a detailed direction at that time as well as 曲文(song) and 賓白(speech). And also, it can be an invaluable work that delivered the basis of performance and the accurate method to future generations. ≪Jingcai-ji≫, which is called one of four Nan-xi, was transmitted widely in the history of drama and performed constantly by the subject matter, which carried on the love story of married couple who were loyal to each other until the bitter end, a well-made framework and a beautiful song. On the basis of this, I tried to look into how a drama performance was progressed in the stage in the middle of the time of Ching and what characteristics and meanings can come out from that by being subject to ≪Jingcai-ji≫which has a important value in the history of Chinese drama among various dramas from Shen-yin-jian-gu-lu. ≪Jingcai-ji≫ made many block books come out from the period of Yuan to the period myung-choeng through the reorganization and publication of future generations, by being delivered for a long time. And also, the construction of plot has a lot of changes and is connected closely, and characterswho have a characteristic of particular personality. 『Shen-yin-jian-gu-lu』 was summarized from the main accomplishment in the golden age of Kun-qu performing arts, and I can look into its characteristic through the comparison with 『Zhui-bai-qiu』 which is the same Kun-qu Soen-bon. If 『Zhui-bai-qiu』 focused on the scene of stage which draws interest of audience mostly, 『Shen-yin-jian-gu-lu』 can be said to focus on various uses of stage direction.『Shen-yin-jian-gu-lu』 consists of eight paragraphs which show an important part of drama and a characteristic of cast due to the development of joel ja hee performing method. The general record method of 『Shen-yin-jian-gu-lu』 can be divided into 夾白(hyup beck), 按語(an uh), 旁注(bang ju) and 總批(chong bi), which are special record methods, besides 唱(song), 科(action) and 白(speech). 夾白(hyup beck) makes the drama have the feeling of movement and amusement by chang and beck. The types of 按語(an uh) can be divided into the expression of character between song and speech, the motion of body, the emotion of character, the arrangement of stage, ?注(hyup ju) which directs small instruments and 按語(an uh) which can grasp an appearance of character, a countenance and the basis of social position and personality. The types of 旁注(bang ju) can be divided into the thing that is used for the song and speech and the thing that does a function of 匡正時弊(kwang joeng si pae). The direction of 匡正時弊(kwang joeng si pae) reads proofs with various errors of song and speech, and we can see the use of well trained languages of drama. 總批(chong bi) points out the part that actors look out among all paragraphs, and it is the direction that reflects the arts characteristics and the intention of direction. Through these methods of record, the contents of acting, stage costume, instruments and so on are revealed. In acting part, the emotion condition of characters, the speed and the rhythm, the tone and timbre of speech, the speaking technique and so on through the song and speech. And also, it makes the audience feel the sympathy by show the situation that characters were into through the action of body. The direction of actor`s action line creates detailed form of stage, it can be the result for the harmonious use of stage. The audience can know the age of character, a social position, and so on through the explanation about stage costume. 服飾(bok sik) inside Chinese traditional drama has a systematic symbolism because it is formulated and standardized. 『Shen-yin-jian-gu-lu』 arranges small instruments that take important part of drama as well as costume, and through this, it increases the sense of the real and help the accurate understanding of drama. 『Shen-yin-jian-gu-lu』 has a particular characteristic that any other block book doesn`t have with the record of performing arts.『Shen-yin-jian-gu-lu』is valuable from the only fact that shows the characteristic of performance in the in the middle of the time of Ching and the feature of real stage, and can be said that it has a large scope of use today.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title『審音鑑古錄』 本 ≪荊釵記≫ 특색 연구-
dc.title.alternativeA study on the characteristics of the selected acts of ≪Jingcai-ji≫ in 『Shen-yin-jian-gu-lu』edition-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor임미혜-
dc.contributor.alternativeauthorLim, Mi Hye-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department어문학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation중국희곡 전공-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE