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대학생의 가정교과 의생활 영역 인식에 따른 학습요구 및 관리행동

Title
대학생의 가정교과 의생활 영역 인식에 따른 학습요구 및 관리행동
Other Titles
Effect of Awareness of the Clothing Area in Home Economics Curriculum on Learning Needs and Clothing Management Behavior of College Students
Author
최승연
Alternative Author(s)
Choi, Seung yeon
Advisor(s)
박명자
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
제7차 가정과 교육과정에서는 가정과 교육내용에 대한 학습자의 실천적 경험을 중시하고 있다. 여기서 실천은 이론과 대별된 개념으로 실제의 손으로 해보는 실습이나 실생활에의 활용, 유용성의 개념에 국한하지 않는 비판의식을 지닌 실천을 의미한다. 비판적이고 논리적인 의식을 지닌 실천은 학습자에게 문제해결에 필요한 도덕적이고 윤리적인 판단력을 갖게 하며, 실제적인 생활의 문제점을 검토하고 해결할 수 있을 것이며, 또한 교육내용이 학습자의 실생활에 활용되고 발전되어 앞으로의 생활에까지 적용될 수 있는 실천적인 내용으로 구성되어야 한다고 볼 때. 의생활 교육내용 학습여부에 따라 실생활에 적용하고 있는 의생활 관리행동을 조사하는 것이 필요하다고 본다. 따라서 본 연구는 남녀 대학생을 대상으로 중·고등학교 때 가정교과 학습여부를 통해 가정교과 인식과 가정교과 내 의생활 영역의 인식과 의생활 관리행동을 알아보고, 차후 학습하거나 학습한 경험을 바탕으로 실제적인 생활에 적용할 수 있는 가정과 교육 내 의생활 영역에 대한 학습 요구를 알아보고자 한다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 가정교과에 대한 인식과 가정 교과 내 의생활 영역인식 그리고 학습 요구를 알아본다. 둘째, 대학생의 의생활 관심과 대학생의 의생활 관리행동과 가정교과 학습여부에 따른 의생활 관리행동을 알아본다. 본 연구 자료 수집은 설문지 응답방식으로 이루어졌으며, 현재 서울 소재의 대학교에 재학 중인 남녀 대학생들을 대상으로 총 342부를 최종 분석 자료로 사용하였다. SPSS for Window 12.0 Program을 사용하여 평균, 백분율, 교차분석, t-test, 일원분산분석(ANOVA), 그리고 사후검증을 위해 Dunacan Test 방법을 통계방법으로 분석하였다. 연구의 결과를 연구주제별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정교과를 학습한 남녀 대학생들의 가정교과의 인식은 전반적으로 남학생은 낮은 인식과 여학생은 가정교과에 대해 대체적으로 긍정적인 인식을 나타났다. 특히 여학생들의 가정교과 인식은 남학생보다 높게 나타나 남학생보다는 여학생이 가정과 교육에 더 선호한다는 결과를 나타났으며, 대부분이 가정교과는 입시부담이 없어서 좋다고 인식하고 있었다. 그리고 가정교과 내 의생활 영역에 대한 인식은 전반적으로 남학생과 여학생 모두 대체로 낮게 나타났다. 특히, 남녀 모두 의생활영역을 배운 후의 의생활 변화는 대체적으로 부정적이었다. 대학생의 학습여부에 따른 의생활 관심정도는 여학생이 남학생에 비하여 전체적으로 높은 관심을 나타났으며 또한, 학습집단이 비학습집단보다 더 높은 관심을 가지고 있는 것으로 나타났다. 모든 집단에서 평소에 옷차림을 가장 중요하게 생각하는 편이었으며, 옷차림 항목 외에 옷을 입는 방법이나 디자인, 의복 구입하는 방법 등 의생활에 높은 관심을 나타났다. 성별에 따른 의생활 영역의 학습요구를 살펴보면, 남학생은 때와 장소에 맞는 옷 입기에 여학생은 코디네이션에 높은 학습요구를 보이고 있다. 때와 장소에 맞는 옷 입기와 코디네이션 외에 의복의 합리적인 구입과 선택, 옷을 올바르게 보관하는 법 등의 순으로 학습요구가 높게 나타났다. 특히, 간단한 옷 만들기 및 생활용품 만들기, 십자수로 간단한 소품 만들기, 퀼트 이용한 소품 만들기 등 있어서 남학생과 여학생 간의 학습요구도가 크게 차이가 나타났다. 또한, 가정교과 학습여부에 따른 의생활 영역의 학습요구는 학습집단이 비학습집단보다 요구가 높았으며, 학습집단과 비학습집단 모두 요구항목으로는 코디네이션, 때와 장소에 맞는 옷 입기, 의복의 합리적인 구입과 선택, 의복디자인 등 학습요구를 나타났다. 둘째, 남녀 대학생의 학습집단 간의 의생활 관리 행동을 살펴보면 의생활 관리행동에서 성별과 상관없이 사용행동에서 가장 높은 행동을 보이며, 의생활 관리를 잘하는 것으로 나타났다. 그 다음으로는 구입행동을 보였다. 구체적으로 사용행동영역에서는 때와 장소, 상황에 맞추어 입는다는 항목이 남녀 모두에게 가장 잘 하는 행동으로 나타났으며, 구입행동 영역에 있어서 남녀 모두 가지고 있는 옷과의 어울림을 생각한다는 항목이 가장 잘 이루어지는 것으로 나타났다. 남자대학생의 의생활 관리행동은 사용, 구입, 계획, 보관, 정리, 처분 행동의 순이었으며, 여자대학생의 의생활 관리행동은 사용, 구입, 보관, 계획, 정리, 처분 행동의 순이었다. 가정교과 학습여부에 따른 의생활 관리 행동을 살펴보면 전체적으로 의생활 관리행동에서 가정교과 학습집단이 비학습집단보다 행동이 잘 이루어지는 것으로 나타났다. 주목해야할 점으로 정리행동영역에서 비학습집단은 옷의 라벨을 읽고 세탁방법을 결정하는 행동과 표백제나 섬유유연제 등의 취급설명서를 따라 사용한다는 점에 높은 행동을 보였다. 인구통계적 특성에 따른 의생활 관리행동을 살펴보면, 남녀 성별과 학습여부에 따라 전반적으로 가사참여도가 높아질수록 계획, 구입, 사용, 정리, 보관, 처분 행동의 의생활 관리행동에 있어서 높은 가사참여의 결과가 나타났으며, 또한 아버지의 가사참여가 높을수록 모든 의생활 관리행동에서 높은 참여를 나타내고 있다. 또한 한달 의복 구매비가 일정금액이상 많아질수록 의생활 관리행동 또한 높은 행동을 보였다. 본 연구의 결과로 가정교과 비학습집단의 차후 의생활 관리행동 교육을 위하여 다양한 매체 및 교양교육을 통한 지속적인 프로그램이 필요할 것으로 보며, 나아가 현재 중·고등학교 가정교과 교육과정에 변화를 주어 실생활에서의 의생활 행동의 교육학습의 중요성을 알게 하며, 현재 수업방식에서 탈피하여 가정교과 본연의 특성을 살려 실천적 생활에 활용할 수 있도록 교육에 대한 학생들의 흥미를 유발하고 정서함양과 창의성을 진작시킬 수 있는 교수-학습방법을 제시 하여야 한다고 본다.
The 7th national home economics curriculum puts stress on the practical experience of learners with home economics. The word practice here refers to hands-on practice in contrast with theory, or denotes critical practice that is not merely confined to applicability to real life. Critical and logical practice enables learners to have a decent and ethical judgment required for problem solving and to discover and resolve problems with daily life. As what to teach should be determined in consideration of practicality in real life, it is needed to check the relationship between clothing learning experience and clothing management behavior in daily routine life. The purpose of this study was to examine the relationship of male and female college students' learning experiences of home economics in secondary school days to their awareness of that class and its clothing area and their clothing management behavior. And it is additionally meant to find out their learning needs for the clothing section of home economics in consideration of their past learning experiences. Two research subjects were posed: first was an examination of the college students' awareness of home economics and its clothing area and their learning needs and second was determination of the relationship between their concern for clothing and clothing management behavior and between their home economics learning experience and clothing management behavior. Questionnaire method was adopted to obtain data. The subjects in this study were male and female students who attended colleges in Seoul. After a survey was conducted, the answer sheets from 342 participants were analyzed. SPSS for Windows 12.0 program was employed to obtain statistical data on mean and percentage, and crosstabs, t-test, one-way ANOVA and Duncan's post-hoc analysis were utilized. The major findings of the study about the research questions were as below: First, as for the perception of the male and female college students with home economics learning experiences about that course, the male students did not take a favorable view of it in general, whereas the females held a positive view on the whole. The latter viewed that more favorably than the former, which indicated that the female students had a larger preference for that than their counterparts. The majority of the students had a liking for that class since that did not put pressure on them in terms of college admission. Both of the male and female students did not generally perceive the clothing segment of home economics in a positive manner. Specifically, the two groups did not think that there were changes in their clothing lives after they learned about it. Regarding links between learning experiences and concern for clothing, the female students showed more interest in clothing than the males on the whole, and the group that learned about that had more interest than the others who did not. All of them had a usual tendency to attach the most importance to attire, and showed a lot of interest in clothing life such as clothes design and how to put on and boy clothes. As to connections between gender and learning needs for clothing, the male students mainly wanted to know how to dress themselves for different occasions, and the female students mostly hoped to learn how to coordinate their attire. The second largest group wanted to learn about the selection and rational purchase of clothes regardless of gender, and the third largest group wanted to learn how to keep clothes irrespective of gender. In particular, there were broad gaps between the two in learning needs for making simple clothes, making life supplies and making simple cross-stitch or quilted props. As to links between home economics learning experience and learning needs for clothing, the learning needs of the learned group were larger than those of the non- learned group, but both groups put the most emphasis on how to coordinate, how to dress themselves for different occasions, how to buy and choose clothes in a rational manner and how to design garment. Second, concerning clothing management behavior, the most common behavior among the male and female college students was to use clothes, and they were good at clothing management. The second most prevailing behavior was to buy clothes. In terms of the behavior of using garment, both of the male and female students were most excellent in dressing themselves for different occasions. In the field of buying behavior, both groups considered whether new clothes matched their existing garment most often. The most dominant clothing management behavior among the male students was using garment, followed by buying, planning, keeping, arranging, and disposing. In the event of the female students, the most dominant clothing management behavior was using, followed by buying, keeping, planning, arranging and disposing. As to the relationship between home economics learning experience and clothing management behavior, the learned group took better care of their clothing than the non-learned group in general. One noteworthy finding was that in the area of arranging behavior, the non-learned group had a more tendency to decide how to wash clothes according to its label and to use decolorant and softening agent based on their instruction manuals. In regard to connections between demographic characteristics and clothing management behavior, the students who took more care of household chores participated more in household clothing management such as planning, buying, using, arranging, keeping and disposing. And the students whose fathers shared more household chores with their wives took more part in every household clothing management behavior. Besides, those who spent more money buying clothing every month took more part in household clothing management. The findings of the study suggested that sustained educational programs should be provided through a variety of media to improve the clothing management of the students who did not learn home economics in secondary school. The current secondary home economics curricula should be revamped to make learners aware of the importance of education about daily life clothing. And new teaching-learning methods should be prepared, instead of merely keeping to existing teaching practices, by dealing with the unique features of home economics to rouse the interest of students and enrich their emotion and creativity.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146751http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409722
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