275 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor곽계달-
dc.contributor.author이민지-
dc.date.accessioned2020-04-06T17:18:29Z-
dc.date.available2020-04-06T17:18:29Z-
dc.date.issued2008-08-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146750-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409683en_US
dc.description.abstract우리나라는 급변하는 사회 속에서 대학입시 위주의 편협한 교육으로 여러 가지 사회의 문제가 커져가고 있다. 우리는 우리나라의 급속한 발전의 근간이 되었던 기술교육의 중요성을 알아보고, 그 효과를 다시 한 번 살펴볼 필요가 있다. 우리나라는 해방과 더불어 온 국민이 일인일기一人一技를 이루기 위해 노력하여, 인력을 국력으로 엄청난 성장을 이루었다. 그것은 1970년대 기술교육을 바탕으로 이룬 것이라고 할 수 있으며, 기술교육은 그 후 여러 번의 교육과정의 수정을 거치면서 진행되고 있다. 기술교육은 산업생산에 필요한 지식과 기술 · 기능을 습득시키기 위한 교육을 중심으로 하는 것이며, 넓은 의미에서는 오감을 이용한 노작교육, 자연교육, 직업교육의 의미까지 포함한다. 이러한 기술교육은 여러 가지 면에서, 다양한 방법으로, 학생들의 자아실현을 위한 전인교육을 실현하는데 큰 역할을 하고 있다. 그 구체적인 효과성을 학생들의 성장 단계와 각 급 학교별로 살펴보면 다음과 같다. 먼저, 유아, 아동을 포함한 초등학교에서의 기술교육은 그 한 분야인 노작교육으로 대신할 수 있다. 이는 창의성 및 두뇌발달을 촉진한다는 점을 주목할 필요가 있다. 뇌의 성장과 발달 기제를 살펴보면, 손가락을 움직이고 몸으로 체험하는 것이 단순한 암기와 눈으로 익히는 학습보다 훨씬 효과가 있고, 유의미한 학습이 가능하다는 것을 알 수 있다. 많은 연구 결과, 손의 움직임이 아동에게 미치는 영향이 매우 크다는 것을 알 수 있었고, 또한 교육은 조기교육보다 적기교육이 중요하다는 사실도 뇌의 연구를 통해서 알 수 있었다. 또한 심리적 · 사회적 발달 면에서도 노작교육이 중요하다는 것이 여러 학자들에 의해 주장된 바이다. 기술교육은 직업교육으로서도 중요한 부분을 차지하고 있다. 초등학교의 기술교육은 직업세계의 안내와 소개를 중점적으로 담당하고 있다. 이는 학생들이 자신의 적성을 발견하고, 적성에 알맞은 진로 계획을 통해 자신의 미래와 목표를 그려볼 수 있다는 점에서 매우 중요한 교육이다. 중학교 때의 기술교육은 기본적인 학습능력 및 직업 기초능력을 갖출 수 있도록 한다. 그리고 고등학교에서의 기술교육은 보통교육과 전문교육으로 나눌 수 있는데, 전문교육의 경우 실제적인 직업준비교육으로 완성교육을 지향할 수 있다. 그럴 경우 적성에 따라 고등학교 졸업 후 바로 취업을 할 수 있는 전문기술을 익힐 수 있으므로 매우 중요하고 학생들에게 꼭 필요한 교육이다. 우리나라 직업시장은 학력과잉자가 계속 늘어남에 따라 학력과 직업의 심각한 불균형 현상을 나타내고 있으며, 학력별 고용이 실력별 고용으로 바뀌어야 할 필요가 있다. 최근 고학력자의 실업률이 늘어가는 것은 일자리에 비해 고학력자가 너무 많이 양산되는 것이 원인으로 지적되고 있다. 이에 고학력 실업자가 되기보다는 소신껏 자신의 적성에 맞는 기술을 배워서 사회에 유용한 기능 · 기술인이 되는 것을 선택하기를 권하고자 한다. 실제로 최근 허울뿐인 학력을 버리고 실용적인 기술교육을 받고자 하는 사람의 수가 늘고 있으며, 이를 통하여 심각한 사회문제의 해결책을 찾을 수 있으리라 본다. 기술은 산업사회 이후 우리나라를 살리는 동력이 되었을 뿐만 아니라, 앞으로도 발전가능성이 많은 국가의 주요 분야이다. 전문 기술인을 우대하는 사회 풍조와 실력을 위주로 하는 기업들의 태도, 그리고 기술에 대한 열린 사고를 가지고 있다면, 우리나라의 산업기술의 미래는 밝을 것이다. 아울러 다양한 방법의 기술교육을 각 급 학교에서 발전시켜 활용한다면, 학생들은 창의적인 사고를 갖추고 실용적인 학문을 갖추게 될 것이고, 기술 뿐 만 아니라 모든 분야에서 훌륭한 인재가 많이 배출 되리라 생각한다.; In the rapidly changing internal situation, many problems has grown serious because of the entrance examination centered illiberal education. We need to check the importance of a technology education what has formed the foundation for the amazing development of this country, and examine its effects. When we have been independent, we were trying every each man to get a skill and succeeded in making huge development by work force. It was based on the technology education in 1970's and it's progressing with pass through several times amendment. Technology education is for having vocation and learning skill or ability. Take on a broad sense, it includes work education with five senses, nature education and vocational education. The technology education is an important part of education for the whole man. There are concrete effects of each levels of students and schools. First of all, technology education for primary students include infants and children could be replaced with a work education. We have to pay attention that the work education promotes creative talents and brain development. According to a mechanism of brain growth and development, moving fingers and physical experiences are very good to learn rather than simple memory works, besides it could be meaningful learning. As a result of many experiments, activities with hands have favorable influence to infant. And a right time education is more important than an early education, according to experiments about brain. And also in psychology-sociology growth part, many experts asserted a work education is very good for students. Technology education is an important part of a vocational education. To elementary students, technology education is in charged of guidance and introduction of a vocation field. It helps students to figure out their aptitude and plan their own life. It's very important for students to imagine their future and goal. In the middle school, technology education helps students to have basic vocational ability and to promote learning ability. And in high school, technology education is divided two parts, normal class and professional class. Specially professional class points to complete vocation education with concrete experience. In this case, if someone have aptitude with this part, he can get a job just after graduate high school without lack of skill. Korean vocation field is full of degree holders. So the proportion of scholarship to occupation is out of balance, we need to hire by real ability not scholarship. These days, it is pointed out as the reason of an increasing unemployment rate of well educated people that there are too many people who has degree. Hence, I suggest people to be useful vocational technicians by learning the ability what they want, not to be unemployed person with high scholarship. Lately, many people throw out degree that has superficial attractive only and take a course for the useful technique. It is trending increase so that I guess the serious problems can be solved sooner or later. Technique was the power that promoted Korean economy in the industrial society and nowaday it's a main field with a good possibility. The future of our industrial technique will be bright if skilled workers are respected, companies have attitude that take a serious view of real ability and open mind for technique. Besides, if every school applies many kinds of technology education, students can have creativity and practical knowledge to be talented workers not only in technical field, but also every other fields.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title기술교육의 중요성에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Importance of Technology Education : The Effect of Technology Education from Infant Education to Vocational Education-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이민지-
dc.contributor.alternativeauthorLee, Min Ji-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department실업학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation토목교육 전공-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > VOCATIONAL EDUCATION(실업학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE