245 0

독서지도를 위한 어린이도서관의 활용 방안에 관한 연구

Title
독서지도를 위한 어린이도서관의 활용 방안에 관한 연구
Other Titles
A study on the utilization of the Children's Library for Reading Guidance
Author
이은주
Alternative Author(s)
Lee, Eun Joo
Advisor(s)
최원태
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Reading helps to form a personality with proper values in children. In addition, it encourages one to perfect their self's will and it broadens their knowledge and second-hand experiences. Parents are the first teachers in their children's lives and therefore have a responsibility to guide their children. They need to nurture a value and attitude of good reading habits in their children. I have done some research on these questions: Do parents' reading habits influence their children's reading habits? What is the problem with the children's library? Why don't the children use the library? Through this research, I have suggested the use of children’s library and the information to parents to teach efficient reading habits to their children. This research was based on five children's libraries in Seoul and 250 parents. Based on 250 surveys, (14 weren't answered), the results of the survey showed that the children's libraries need a reading coach for the children to improve their program. First, parents will be able to find the knowledge of how to raise a child and an education of the children’s attitude and the technique. In order to accomplish the development of the program, parents and the child participate together. Second, development of the program which uses a media and the multimedia and differs from other reading educational program to stimulate the interest of the children, and the contents of book inside leads the possibility to raise a logical thinking. Third, the children library librarians should cooperate and reveal abundant explanation regarding the books, a book review, and a selection reason. Also the development of the book list which reflects the level and the children’s characteristics. Fourth, library needs specialist for the children, considering the child’s growth and health. They need to guarantee a suitable percentage and maintain the specialist. Fifth, the library needs to consider the children’s development and an emotional advancement level of the child. Therefore a preparation of a recreation space and independent space should be essential. Sixth, the children library which equips the cooperation and the flow of reading education program of each educational institution link should work with the network and further assist reading education which was insufficient by the parent. Parents are the model to their children, therefore parents should read the book together and discuss about the book. The children library should educate those children who are in a situation where their parents weren't able to educate them. They should receive proper reading education to form upright personality. Reading leads the children to critical thinking and analyzing ability and problem solving. The library should create books selection which consider the children’s growth and interest. By the interest and effort that follow along in the family, school, and society the children’s will be able the face the problem and be able to make a solution.; 독서는 어린이들이 올바른 가치관을 가지고 인격을 형성하는데 도움을 준다. 또한 독서를 통해서 자아실현의 의지를 길러주고 간접 경험과 지식을 넓힐 수 있게 해준다. 인생에 첫 스승인 부모는 독서에 대한 가치와 태도가 형성되는 시기에 어린이들에게 올바른 독서 습관으로 흥미와 욕구를 가지도록 지도하여야 한다. 따라서 본 연구는 어린이에 대한 부모의 효율적인 독서교육지도를 위한 정보를 제공하고, 부모의 독서지도에서 미흡한 부분을 보완할 수 있는 어린이도서관의 활용 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 부모와 어린이의 독서행동에 대한 분석을 통하여 부모의 독서활동이 실질적으로 어린이의 독서습관에 중요한 영향 요인인지를 파악하고, 어린이도서관을 이용할 경우의 문제점을 알아보고자 문헌조사와 설문조사를 실시하였다. 설문조사의 표본은 서울특별시 지방자치단체가 설립 위탁 운영하고 있는 어린이도서관 5개관의 총 250명의 부모를 대상으로 하였다. 총 250부의 설문지 중 응답을 제대로 하지 않았던 14부를 제외한 236부(94.4%)의 자료를 분석한 결과와 어린이도서관의 독서지도 실태조사를 바탕으로 ‘독서지도를 위한 어린이 도서관의 개선방안’을 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 부모가 자녀의 양육과 교육에 필요한 지식이나 태도 및 기술을 습득할 수 있도록 어린이도서관에서는 부모를 대상으로 하는 프로그램과 부모와 어린이가 함께 참여하는 프로그램의 개발 및 보급이 이루어져야 한다. 둘째, 다양한 매체 및 멀티미디어를 이용한 체험프로그램의 개발과 차별화된 독서교육 프로그램의 개설로 어린이들의 흥미를 자극하고 책 속의 내용을 통하여 창의력, 표현력, 논리적 사고력을 키워줄 수 있도록 지도해야 한다. 셋째, 어린이 도서관 사서들이 협력하여 도서에 대한 풍부한 설명과 서평 및 선정이유를 밝히며, 어린이의 다양한 수준과 특성을 반영한 권장도서목록의 개발이 요구된다. 넷째, 어린이들의 발달과정을 고려하여 창의적이고 건전한 인격체로 자랄 수 있도록 도움을 줄 수 있는 어린이전문사서의 확보와 적절한 비율의 유지가 필요하다. 다섯째, 어린이의 신체, 정서적 발달단계를 고려한 기능에 맞는 독립된 공간의 마련과 놀이 공간 조성이 필요하다. 여섯째, 네트워크로 연결된 각 교육기관의 독서교육 프로그램의 협력과 교류를 갖춘 어린이도서관을 통하여 부모들만의 힘으로 부족했던 독서교육을 보완해준다. 부모들은 어린이의 독서의 모델로 능동적인 독서습관이 발달될 수 있도록 자녀들과 함께 책을 읽고 토론하는 생활을 해야 한다. 또한 어린이 도서관은 부모의 독서교육을 받지 못하는 상황에 있는 어린이들에게 독서교육을 제공해서 올바른 인격 형성을 해 나가도록 역할을 개선하고 발전시켜야 한다. 어린이의 발달 단계 및 흥미를 고려한 도서선정 및 독서활동을 통한 계획적이고 구체적인 독서지도를 통해, 어린이가 비판적, 해석적 사고 능력과 문제 해결을 위한 지식을 습득하여 어린이들이 미래에 당면하게 될 제반 문제들에 능동적으로 대처하고 해결 할 수 있도록 가정, 학교, 사회의 지속적이고 적극적인 관심과 노력이 뒤따라야 할 것이다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146741http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409742
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SOCIAL SCIENCE(사회과학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE