423 0

청소년의 종교성숙도가 자기통제력과 자아탄력성 및 심리적 안녕감에 미치는 영향

Title
청소년의 종교성숙도가 자기통제력과 자아탄력성 및 심리적 안녕감에 미치는 영향
Other Titles
The effect of the a Adolescents' Religious Maturity Upon Their Self-Control, Ego-Resilience and Psychological Well-being
Author
유현우
Alternative Author(s)
Yoo, Hyun Woo
Advisor(s)
조한익
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 청소년의 종교 성숙도가 자기통제능력과 자아탄력성 그리고 심리적 안녕감에 미치는 영향을 알아보고, 더불어 종교인과 비종교인의 차이 및 종교별 차이를 비교 분석하여 유의미성을 발견하는 것이다. 연구의 목적에 따라 종교성숙도 척도, 자기통제력 척도, 자아탄력성 척도, 심리적 안녕감을 측정하기 위한 생활만족감 척도와 긍정정서, 부정정서 경험 척도를 사용하였으며, 이를 설문지로 배부하여 조사하였다. 본 연구의 대상은 경기도 성남시에 소재하고 있는 정보산업고등학교와 여자중학교, 경기도 광주시에 위치한 남자 고등학교와 인천광역시에 위치한 정보산업고등학교에서 남ㆍ여학생 409명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 이를 통계 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 종교성숙도와 자기통제력은 유의미한 상관관계를 나타냈으며, 일반적으로 신앙이 성숙할수록 자기통제력도 높다는 결과가 나왔다. 둘째, 종교성숙도와 자아탄력성은 유의미한 상관관계를 보였으며, 신앙이 성숙할수록 자아탄력성도 높다는 결과가 나왔다. 셋째, 종교성숙도와 심리적 안녕감은 유의미한 상관관계를 보였지만 심리적 안녕감을 구성하고 있는 하위변인 별로 분석하면 생활만족감은 유의미한 상관관계를 나타내었고 나머지 긍정정서 및 부정정서는 유의미한 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과에 기초하여 볼 때, 종교의 성숙도가 높을수록 스스로 통제하고 조절하는 능력이 많음을 알 수 있었고, 위기나 스트레스 상황에 처해 있을 때에도 유연하게 대처할 수 있는 자아탄력성이 높음을 알 수 있었다. 또한 생활 만족감을 더 많이 느끼며 사는 것을 연구 결과 알 수 있었다. 특별히 자기통제와 관련하여 탁월한 효과성을 보여주는 종교가 인간에게 미치는 심리적 구속력은 사회적인 제도나 장치에 의해 통제받지 않고도 스스로를 자율적으로 조절하게 만드는 강력한 요인 중 하나가 된다고 할 수 있다. 따라서 정교분리(政敎分離) 원칙과 이념의 한계를 초월하여 진정한 학생중심의 효과적인 인성교육이 무엇인지를 교육현장에서는 고려해야 하며, 이를 위해 학교에서는 청소년에게 올바른 종교를 선택하여 활동 할 수 있도록 적극적으로 권장하고 지도할 것을 주장한다. 학교에서의 종교교육은 날로 심각성을 더해가는 청소년들의 비행과 범죄를 사전에 예방하고, 더 나아가 친사회적이며 이타적 성향의 성숙한 성인으로 발달시킬 것임을 확신한다.; This study was designed to investigate the influence of adolescents' religious maturity on their self-control, ego-resilience, and psychological well-being. Moreover, it is to compare the difference between religious persons and non-religious persons, and analyze the difference among their religions to make the correlations clear. Satisfaction with Life Scale and Positive Affect & Negative Affect Experience Scale were used and investigated with questionnaire to survey religion maturity measure, self-control measure, ego-resilience measure and psychological well-being in accordance with the purpose of the study. 409 girls and boys from an informational high school and a girls' middle school in Seongnam-shi, a high school in Gwangju-shi, and another informational high school in Incheon-shi responded to the survey. The results after statistical analysis are as follows; First, it shows that there is meaningful correlation between students' religious maturity and self-control. That is, the more deeply religious they are, the more powerful self-control they have. Second, it indicates that their religious maturity has closer relevance to the ego-resilience. It means that if they are more pious, they have higher ego-resilience. Third, it, on the face of it, shows that the religious maturity have closer relations to psychological well-being. However, with the analysis of every subordinate factor constructed psychological well-being, it proves that the religious maturity has meaningful correlations with the satisfaction with life, on the other hand, no relationship with positive affect & negative affect. In view of the results so far achieved, the maturer from religious aspect they are, the stronger self-control and the more flexible ego-resilience they have. It means they can remain unruffled even in the difficult or stressful situation and they are more satisfied with their lives. Psychological binding power, or a strong influence that religion showing outstanding effect, particularly concerning self-control, has on human-being may be one of the most important factor to make him/her self-controlled without social system or order. Accordingly, Korean educational leaders should consider what is more effective way to teach good character to students in the point of student-centered, regardless of politico-religious separation principle at education spot, and beyond the restrictions of it. Moreover, schools should encourage students to choose their preferred religion and live freely according to their belief. Religious education in schools can help prevent teenagers' crime, more dangerous recently, and reduce juvenile delinquents. It will surely help grow immature students into mature grown-ups who are pro-social and altruistic.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146733http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410190
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE