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자아상태요인과 셀프리더십과의 관계

Title
자아상태요인과 셀프리더십과의 관계
Other Titles
Relation between factor of ego-state and self-leadership
Author
김진혁
Alternative Author(s)
Kim, Jin hyuk
Advisor(s)
정기수
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 기업에서 스스로 자신을 이끌어 갈 수 있는 셀프리더십에 관하여 필요성을 느끼고 관심과 투자를 하고 있다. 또한, 교류분석을 활용한 상담 및 인간관계에 관한 연구는 수많은 연구를 해오고 있다. 따라서 교류분석(TA)의 성격이론에 해당하는 자아상태요인을 활용하여 셀프리더십과의 관계를 밝혀내어 기업교육을 운용함에 있어 효과적으로 활용할 수 있는 기반에 보탬이 되고자 하였다. 따라서, 자아상태요인에 해당하는 각각의 5가지 요인은 셀프리더십의 행동중심적 전략과 인지적 전략에 어떠한 영향을 주는가에 초점을 두고 연구하였다. 이를 위하여 학생, 현장직 근로자 및 사무직 근로자를 포함한 264명을 대상으로 자아상태요인과 셀프리더십과의 관계에 대하여 조사를 실시하고 그 자료를 근거로 하여 다중회귀분석을 실시하였으며 옵션으로 스탭와이즈를 하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 목표관리, 단서관리, 예행연습, 자기관찰 및 자기 징계로 나타내는 셀프리더십의 행동중심적 전략에 영향을 미치는 요인으로는 NP, CP, A, AC가 순차적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 행동중심적 전략의 하위요소로 분류되는 주도적 문제해결은 A가 가장 영향을 많이 미치고 NP, AC, CP의 순으로 주도적 문제해결에 영향을 주는 것으로 나타났으며, FC의 자아는 행동중심적 전략에서도 영향을 미치지 못하는 것으로 조사되었다. 셋째, 직무 내 자신의 내적 보상을 증진하기 위하여 작업을 재설계 한다든지 장소 및 시간을 변경하는 것을 의미하는 자연적 보상 전략에는 A, NP, FC, AC가 순차적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 비판적이고 도덕적이며 규율, 규범을 준수하면서 전통을 준수하려는 경향을 띤 CP는 자연적 보상전략에 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 넷째, 건설적 사고패턴 전략에 영향을 미치는 요인으로는 NP, CP, A가 영향을 미치는 것으로 나타났으며 FC와 AC는 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 반면에 기존의 패러다임에 순응하거나 반항적인 모습을 나타내는 AC와 FC는 건설적 사고패턴전략에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. TA에서의 자아상태요인은 셀프리더십의 구성요소와 관계가 있는 것으로 조사되었다. 따라서 기업에서 교육을 운용할 때, 개인 스스로의 영향력을 행사해 나아가는 셀프리더십 프로그램을 구성함에 있어 도움이 될 것이다. 기업의 특성상 개개인에게 요구되는 셀프리더십 구성요소에 따라, 자아상태가 발달된 인력을 채용하면 도움이 되기 때문이다. 뿐만 아니라, 향후 비전에 맞는 기업의 필요인력을 구성함에 있어, 기존의 조직구성원의 역량을 개발하고 교육기반을 형성하는 데 도움이 될 것이다.
In recently, corporations realize the necessity of self-leadership that a person leads oneself and they are concerned about it and invest in it. Furthermore, they have made many studies of consultation and human relations applied Transactional Analysis (TA). So, I used the factor of ego-state which is the theory of personality of Transactional Analysis (TA) to find the relation between self-leadership and the factor of ego-state. And I intended do much to help the base of using the relation effectively for management of corporate education. Therefore, I focused on the influence of five factors of ego-state on behavior-oriented strategy and cognitive strategy of self-leadership. I researched into the relation between factor of ego-state and self-leadership for 264 subjects including students, field workers and office workers. And then I conducted multiple regression analysis based on the data and stepwise multiple regression as option. The result is as follows. First, behavior-oriented strategy of self-leadership, that is, purpose management, clue management, preliminary exercises, self-observation and self-discipline were influenced by NP, CP, A, AC in order of precedence. Second, leading solution, which is classified as subordinate factor of behavior-oriented strategy, influenced by A as the most and NP, AC, CP in order. However, ego of FC had no influence on behavior-oriented strategy, either. Third, natural reward strategy, which means redesign a working, or change place or time to increase internal reward of oneself in one's duty, was influenced by A, NP, FC, AC in order. CP had no influence on natural reward strategy since it is critical and moral, and tends to adhere to rules, standard and tradition.   Fourth, NP, CP, A had influence on pattern of thinking strategy but FC and AC did not. It was because that FC and AC tended to go with the existing paradigm or against it. It implied that the factor of ego-state in TA related to the elements of self-leadership. Therefore, when corporations manage some education, it may help their education that self-leadership program which means a person has one's own influence. if they employ a person developed one's ego-state depending on the factors of self-leadership which is required to each person, it will help their company. Furthermore, it will help to develop ability of existing members of organization and make a base of corporate education.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146726http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410061
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