235 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor정기수-
dc.contributor.author신지현-
dc.date.accessioned2020-04-06T17:16:44Z-
dc.date.available2020-04-06T17:16:44Z-
dc.date.issued2008-08-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146720-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409651en_US
dc.description.abstract본 연구는 교수자의 음성에 대한 구성요소들이 교육생들의 교육효과에 어떠한 영향을 미치는지 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 교육의 경험이 많은 3명의 대학교 교수자의 강의를 듣는 대학생과 대학원생들을 대상으로 그들이 인식하고 있는 음성의 구성요소들이 교육효과에 어떠한 영향을 주는지 분석하고자 하였다. 이의 검증을 위해 음성의 구성요소를 독립변수로, 교육효과를 종속변수로 설정하였다. 독립변수인 음성의 구성 요소는 김은성(2006)이 제시한 호흡, 발성, 발음, 음색, 유사언어로 구분하였고, 종속변수인 교육효과는 김근영(2005)이 제시한 집중도, 참여도, 만족도, 이해도로 구분하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. [ 연구문제 ] 교수자의 음성 구성요소(호흡, 발성, 발음, 음색, 유사언어)가 교육의 효과(집중도, 참여도, 만족도, 이해도)에 영향을 미치는가? 이 연구의 실증분석을 위해 대학생과 대학원생 307명을 표본으로 추출하고 설문지를 작성하여 자료를 수집하였다. 먼저, 설문에 응답한 조사 대상자의 특성을 알아보고 기초통계 정보를 얻기 위해 빈도분석(frequency analysis)을 실시하였고, 둘째, 설문문항(호흡, 발성, 발음, 음색, 유사언어)에 대한 신뢰도 분석과 확증적 요인분석을 실시하였다. 셋째, 각 척도상호간의 관계를 검증하기 위하여 상관분석을 실시하였다. 넷째, 음성관련 개념들이 교육효과관련 개념들인 집중도, 참여도, 만족도, 이해도를 예측하는데 유용성을 가지는지를 알아보기 위해 입력방식의 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 분석결과를 토대로 다음과 같은 결론에 도달하였다. 음성의 구성요소 중 음색, 유사언어 변인이 교육효과인 집중도, 참여도, 만족도, 이해도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 호흡, 발성, 발음은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 즉, 음색이 명료할수록, 유사언어적 특성이 강할수록 교육효과의 변인인 집중도, 참여도, 만족도, 이해도를 향상시키는 것을 알 수 있었다. 이상과 같은 결과에 기초하여 교수자의 음성에 대한 구성요소들이 교육효과를 예측하는데 유용한 변인임을 증명하였다. 따라서 교수자의 강의 내용이나 강의 준비도 중요하지만 이 모든 것들은 음성으로서 정보가 전달되므로 교육효과를 향상시키기 위한 노력을 기울여야 할 것이다.; This study was conducted for the purpose of analyzing influence of the elements of teacher's voice on educational effect of students. The subject of study was university students and graduate students attending the lectures of three Professors who had many experiences in teaching. And I intended to analyze the influence of the elements of voice what they recognized on educational effect. I set up the elements of voice as independent variables and educational effect as dependent variables to verify it. I classified independent variables, the elements of voice into five factors as tune, vocalization, pronunciation, tone and paralanguage suggested by Kim Eunseong(2006), and dependent variables, educational effect into four factors as degree of concentration, participation, satisfaction and understanding suggested by Kim Geunyeong(2005). I created the question as a follow to achieve the purpose of study. [ Question ] Do the elements of teacher's voice (tune, vocalization, pronunciation, tone and paralanguage) influence on educational effect (degree of concentration, participation, satisfaction and understanding)? I conducted a questionnaire survey of 307 university students and graduate students as sampling and collected data to make analytical analysis of this study. First, I made frequency analysis to find the characters of respondents to the questionnaire and collected data for basic statistics. Second, I conducted reliability analysis and confirmatory factor analysis of questionnaires (tune, vocalization, pronunciation, tone and paralanguage). Third, I conducted correlation analysis to verify correlation between each criterion. Fourth, I conducted multiple regression analysis with input mode to find whether the factors relevant to the voice were useful to predict the factors relevant to the educational effect - degree of concentration, participation, satisfaction and understanding. On the basis of the above analysis, I came to the conclusion as a follow. It showed that tone and paralanguage had effect on the educational effect - degree of concentration, participation, satisfaction and understanding. However, tune, vocalization and pronunciation had no effect on them. In other words, it implied that the clearer tone and the more conspicuous characteristics made the educational effect - degree of concentration, participation, satisfaction and understanding - improve. I proved that the elements of the teacher's voice were useful variables to predict the educational effect based on the above result. Therefore, teachers or professors should make an effort to improve the educational effect since they communicate information by their voice, preparation for a lecture or the quality of a lecture is also though.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title교수자의 음성과 교육효과와의 관계-
dc.title.alternativeThe relation between teacher's voice and educational effect-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor신지현-
dc.contributor.alternativeauthorShin, Jihyeon-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department교육학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation인재개발교육전공-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE