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국내 종합병원 편의시설의 건축계획에 관한 연구

Title
국내 종합병원 편의시설의 건축계획에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Architectural Planning of Convenient Facilities of Domestic General Hospitals
Author
정성호
Alternative Author(s)
Jung, Sung-Ho
Advisor(s)
양내원
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 우리나라 병원은 90년대 이전에 비해 더욱 향상된 의료서비스를 요구받고 있다. 이러한 향상된 의료서비스는 병원 환경에 있어서는 편안함을 치료 기술에 있어서는 완벽성을 요구하고 있다. 때문에 병원 면적은 70년대 병원에 비해 현재 2배 이상 면적이 증가하였다. 이러한 변화는 새로운 의료기술과 환자 권익의 증대에서 나타났다고 보여진다. 또한 최근 새로운 진단기술과 U-Health 기술 등이 보급되면서 다시 한번 패러다임의 변화가 예방의학이라 관점에서 예고되고 있다. 이러한 변화는 환자에게 좀더 쉽고, 편리하게 그리고 환경적으로는 안정적이고 편안하게 하는 환경을 병원에 요구하게 될 것이다. 이러한 요구로 인해 환자와 직접적으로 연관이 있는 편의시설의 수요가 늘어날 것으로 생각된다. 또한 최근 들어 병원경영이 의료시장개방 및 의료수가 인상률 미흡으로 경영이 악화되면서 대체 방안의 하나로 편의시설의 중요성이 내부적으로 요구되고 있다. 본 연구는 이러한 변화추세에 맞춰 병원 이용객들의 삶을 개선하는 창의적 의료환경을 제공하기 위한 한 방안으로 편의시설과 관련한 다양한 연구를 시행하여 다음과 같은 결론은 도출하였다. 1) 편의시설은 병원 이용객에게 필요한 식당, 일반 상점, 편익시설 등으로 구분되어 환자들의 편의를 도모하기 위해 계획되는 시설이라 할 수 있다. 2) 조사병원을 통해 본 편의시설의 종류는 전체 일반식당(F&B) 12종류와 일반상점(Retail) 5종류, 편익시설 10종류 등으로 조사되어 전체 편의시설 종류는 27가지에 이르는 것으로 조사되었다. 3) 조사병원을 통해 편의시설의 유형을 정리해 보면, 군집 분리형(B병원), 영역형(A병원), 분동형(I병원), 도시가로형(E병원) 등 4가지 유형을 나누어지는 것으로 조사되었다. 4) 조사병원의 수직 동선 체계를 살펴보면, 영역형의 경우 대형 병원일수록 편의시설을 이용하기 위한 수평적 이동이 많아져 편의시설 이동이 길어지는 단점을 보이고 있으나 작은 규모의 병원은 중앙 코어와 연계될 경우 동선상 큰 문제가 없는 것으로 판단된다. 5) 설문조사에서 편의시설 이용은 편의점, 식당가, 커피/아이스크림, 금융시설/공공기관 순으로 나타났으며, 편의시설 이용 만족도는 금융시설/공공기관이 가장 높은 만족도가 나타났다. 식당 및 편의점의 경우는 가장 낮은 만족도 수준을 보이고 있는 것으로 조사되었다. 6) 식당부분의 요구 편의시설은 죽전문점과 천연아이스크림, 고급 커피전문점 등의 순으로 나타났으며, 일반상점의 요구 편의시설은 유기농식품매장, 속옷브랜드전문점, 팬시/선물코너 등의 순으로 나타났다. 편익시설에 대한 요구 편의시설은 사우나, 유아놀이시설, 탁아방, 헬스클럽 등의 순으로 조사되었다.
Today, the hospitals in Korea are required to provide for better medical services than in 90's or before. Better medical services in turn require comfortable hospital environment as well as perfect treatment technology. Thus, the area per hospital has increased more than double than in 70's. Such changes seem to have been attributable to development of new medical technologies and patients' enhanced rights. In addition, as new treatment technologies, U-health, etc., spread, another paradigm shift is anticipated in terms of preventive medicine. Such paradigm shift will request the hospital to have a more stable and comfortable environment. Thus, it is expected that the demands for the convenient facilities affecting the patients' life quality directly will increase. In addition, as the hospital management worsens due to opening of the medical markets and insufficient rise of the medical costs, importance of the convenience facilities is highlighted to overcome the difficulties facing the hospitals. The purpose of this study was to explore the ways to provide for a creative medical environment equipped with convenience facilities conducive to hospital users' life quality. The results of this study can be summarized as follows
1) Convenient facilities may be divided into such facilities required by the hospital users as restaurant, ordinary shops and amenities, all planned to be conducive to patients' conveniences. 2) As a result of a survey, it was found that the convenience facilities could be categorized into 12 F&B types, 5 retail types and 10 amenity types, totalling 27 types. 3) Upon examining the types of convenience facilities for each of the sample hospitals, they could be grouped into 4 types: congregated but separated type ('B' hospital), domain type ('A' hospital), independent block type ('I' hospital) and urban street-side type ('E' hospital). 4) Upon analyzing the vertical circulation systems of the sample hospitals, it was found that in case of the domain type, the larger the hospital buildings were, the horizontal passage for using the convenient facilities was longer, but that if the scale of hospital was small enough to allow the convenience facilities to be linked to the central core, there was found no problem involving the circulation. 5) Upon analyzing the results of the survey, it was found that the convenient facility used most frequently was convenience shop, followed by restaurant, coffee/ice cream shop and bank/public office in their order, while users were most satisfied with bank/public office and least satisfied with restaurant and convenience shop. 6) The type of restaurant desired most by hospital users was soup specialty restaurant, followed by natural ice cream corner and luxury coffee specialty shop in their order, while the type of ordinary shop desired most was organic agricultural products and foods shop, followed by underwear brand specialty shop and fancy/souvenir corner in their order. On the other hand, the amenity required most was sauna, followed by kids' play facility, daycare center and health club in their order.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146623http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409664
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