283 0

온라인 학습에서의 성과와 만족도 및 그 영향요인에 관한 연구

Title
온라인 학습에서의 성과와 만족도 및 그 영향요인에 관한 연구
Other Titles
An Empirical Study on Influence Factors of On-line (e-Learning) Lecture Achievement and User Satisfaction
Author
백성욱
Alternative Author(s)
Baik, Sung Wook
Advisor(s)
조남재
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
교육시장 개방화의 물결 속에서 대학들은 새로운 수익 모델 창출로서, e-Learning("이러닝"으로 약칭함) 시스템 중심의 가상대학으로 전환하기 위한 전략 수립에 관심을 가지면서 기존 오프라인 교육체제에서 탈피하여 온라인 교육으로 빠르게 변화하고 있다. 이러닝시스템이 갖고 있는 여러 장애요인 등의 모순으로 새로운 교육시장으로서의 좋은 기회를 효율적으로 활용하지 못한 이유를 기존의 이러닝 시스템 고객에 해당되는 대학생 수요자로부터 요구와 만족도 요인을 찾아서 그에 대한 대안을 제시하였다. 특히, 가상대학 운영을 위한 경영성 효율보다는 경쟁우위 확보라는 포지셔닝 효과성 차원에서 온라인 강좌의 사용자 만족도 연구가 절실히 필요하고, 대학의 이러닝 시스템 운영의 사용자 만족 분석으로부터 시사점을 도출하여 향후 다양한 과목에서 이러닝시스템으로의 활성화 방안을 모색하였다. 본 연구의 목적은 대학에서 온라인 교육을 학습한 사용자의 시간적 기대효익, 학습효과 기대효익, 기술적 친숙도, 사회적 영향, 접근성이 학습성과와 만족도에 미치는 영향요인을 분석하여 정책적 시사점을 도출하고자 하는 데 있다. 또한, 온라인 강좌에 대하여 학생들을 대상으로 이러닝 시스템의 활용 실태와 문제점 및 요구사항을 파악하기 위한 것으로, 설문 조사를 통하여 이러닝 강좌의 운영과 수강생들의 시간적 기대 효익과 학습성과의 기대효익에 따른 사용자 만족도와 수강생들의 테크놀러지 차이, 이러닝 시스템 사용자들의 사회적 영향과 함께 접근성이 만족도에 미치는 점을 조사하고, 이러닝을 보다 효과적으로 운영하기 위한 조건들과 이러닝 교육을 활성화하기 위한 의견에 대하여 조사하였다. 또한 기존 연구의 한계로 지적되었던 사용자 만족의 지각 수준의 변수를 보완하여 학습효과에 해당하는 실질적인 척도로서 학업성과에 해당하는 학점, 실점수와의 상관관계를 분석하였다. 조사 대상은 서울 소재의 한양여자대학 학생들이었으며, 오프라인 수업시 양해를 구하여 설문지를 배포하였고, 그 결과 말과글, 실용영어를 수강한 이러닝 시스템 수업을 받은 학생 242명과 이러닝과목을 안 듣고 국어와 영어를 오프라인으로 선택하여 수강한 87명으로 총 329명의 유효 설문지가 채택되었다. 요구분석 결과, 이러닝 사용자 만족도는 사회적 영향, 기술친숙도, 시간적 기대효익에 따라 영향을 미치는 요인에 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러닝 시스템 강좌가 효과적이지 못하다는 이유를 실제 학습결과로 나타난 점수로 분석한 결과, 시간적 기대효익 요인이 학습결과에 유의한 영향을 주는 것으로 파악되었으며, 만족도와 이용도는 강한 상관 관계가 있으나 학습효과인 점수의 관점에서는 만족도와 이용도에 관한 상관 관계는 약한 것으로 나타났다. 이러닝 강좌가 그 특성을 살린 적절한 방법으로 운영되지 못하여 상호작용과 의사소통에 많은 어려움이 있으며, 다양한 교수방법이나 교수자료가 활용되지 못하고 획일화된 강의 위주 방법이 사용되는 경향 때문인 것으로 조사되었다. 또한 대학에서 이러닝 강좌의 활성화에 관한 필요성에 대해서는 대부분 인정을 하지만, 많은 학생들이 이러닝 강좌 운영의 효과에 부정적인 시각을 보였으며, 전체적으로 사회적 영향, 기술적 친숙도, 시간적 기대효익이 강할수록 사용자 만족에 긍정적인 영향을 주는 것을 발견했다. 따라서, 이러닝 강좌가 대학에서 제대로 정착하기 위해서는 무엇보다 강좌 개발과 운영을 위한 사용자의 사회적 영향 파악 및 기술적 친숙도, 기대효익에 대한 세밀한 분석과 아울러 이러닝 강좌의 역할과 기능, 활성화 방안에 대한 연구가 우선되어야 함이 시사되었다. 연구결과의 시사점으로는 사회적 영향과 아울러서 시간적 기대 효익에 부흥하는 여러 가지 시스템적 지원 방안에 대한 전반적인 미흡이 지적되었고, 이러닝 시스템 내부의 동료들 간의 사회적 관계와 영향력을 보강할 수 있는 다양한 기능 설계와 함께 좀 더 쉽고, 편리함을 고려한 인터페이스 설계가 필요한 것으로 나타났다. 또한, 이러닝 콘텐츠가 사용자의 요구에 맞게 보다 양질이면서 체계적이고 신속하게 공급될 수 있도록 해야 할 것으로 보이며 학습자의 불편사항을 피드백 할 수 있고, 수업동료간 결속력을 강화할 수 있는 이러닝 시스템 개발 유지 관리할 수 있도록 이러닝 지원부서의 역량강화와 아울러 담당자의 서비스 자세에 대한 명확한 체계를 구현해야 할 것이다.; In these days, many colleges concentrate their effort on strategic e-Learning system has upgraded to new e-Learning system rapidly. The purpose of this study is to identify the determinants of university students’ e-Learning satisfaction and achievement. Cyber education differs from traditional education in many ways of teaching and learning, and the perception of users varies depending on their experience on models and materials employed in the e-Learning system. In order to implement e-Learning system more effectively and efficiently at its beginning stage in university level, this study analyzed the degree of achievement and satisfaction on cyber education as well as the problems and issues of e-Learning system based upon a survey. A needs analysis was conducted with a set of questionnaires to two hundred forty students of Hanyang women’s college in Seoul. The questionnaires consists of the types and methods of e-Learning system lectures, the degree of satisfaction based upon their learning experiences through e-Learning system. It includes surveys on the students’ opinion of the conditions required for implementing the successful operation of e-Learning support center. Thus, based on the results of the preceded studies about the factors of e-Learning system satisfaction, this study is aimed to investigate empirically the factors influencing in user satisfaction of e-Learning system. User satisfactions in this study are divided into five categories which are expected benefit of time, expected benefit of learning effect, technology familiarity, social influence, and accessibility. As the influence factors, expected benefit of time and expected benefit of learning effect are set on the basis of Mahmood et al(1999)’s model. The result of this study is, First, social influence, technology familiarity and expected benefit of time are analyzed as the factors influencing in competency based e-Learning system user satisfaction. Especially, Influence of another person involved in social network on consumer behaviors is effective on the selection of e-Learning lecture. Second, expected benefit of time is most important factors about learning effects. Third, social influence, expected benefit of learning effect, technology familiarity with e-Learning system have much effect on the frequency of e-Learning use. The results of the study showed that although students agreed with the efficiency and needs of e-Learning lectures, they were reluctant to accept its effectiveness. The main reasons of the reluctance appeared that e-Learning lecture was difficult to implement due to the lack of interactions and communication. However, it was also found that the cyber lectures applied by the professors were limited to mainly instructor-led lectures without the mechanism and interaction of e-Learning system appropriately or using unique and various instructional methods and teaching materials properly. In the mode of e-Learning system, it was found that students in overall preferred the social influence to accessibility about e-Learning satisfaction. This study shows the point to be considered when colleges try to introduce the e-Learning system and designer and programmer develop the system which is required for considering social influence factors.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146572http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409990
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS ADMINISTRATION[S](경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ASMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE