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IT 프로젝트에서 프로젝트 팀원간의 갈등유형 및 그 영향에 대한 연구

Title
IT 프로젝트에서 프로젝트 팀원간의 갈등유형 및 그 영향에 대한 연구
Other Titles
A Study on Conflict Patterns and Effects among Team Members in IT Projects
Author
김난화
Alternative Author(s)
Kim, Nan Hwa
Advisor(s)
조남재
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 IT 시스템 구축이라는 공동의 목표를 가지고 다양한 기술진들이 모여 협력하여 정해진 일정과 비용으로 사용자의 요구사항을 만족시켜야 하는 IT프로젝트라는 특수한 상황에서 프로젝트 팀원간의 갈등 원인 유형을 도출하고 이 갈등 요인이 일으키는 갈등의 수준이 프로젝트 수행결과와 프로젝트를 수행한 구성원들이 느끼는 인지적 만족도에 어떤 영향을 미치는지를 확인하는 것이다. IT프로젝트에서 프로젝트 팀원간의 갈등 원인 유형을 업무관련 요인과 커뮤니케이션의 빈도, 프로젝트의 구성원으로 분류하여 독립변수를 만들고, 이로 인해 영향을 받는 업무적, 감정적, 가치관적 갈등수준을 종속변수로 그 영향도를 측정하고, 또 갈등수준을 독립변수로 이로 인해 영향을 받는 IT프로젝트의 만족도를 종속변수로 하는 연구모형 및 연구가설을 설정하였다. 연구모형을 검증하기 위해 IT 프로젝트 현장에서 총 166명의 프로젝트 참여자에게 설문을 수집하였고 수집된 자료를 토대로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, IT프로젝트에서 팀원간의 갈등원인은 5가지의 유형으로 나눌 수 있었으며 이는 다음과 같다. 유형1 - 업무량 유형2 - 업무의 모호성 유형3 - 구성원의 업무성향 유형4 - 구성원의 동질성 유형5 - 사적인 커뮤니케이션의 빈도 둘째, 위의 유형들 가운데 업무의 모호성이라는 갈등요인은 업무적, 감정적, 가치관적 갈등 수준에 모두 정(+)의 유의적인 관계를 가진다는 가설을 채택할 수 있었다. 이는 업무의 모호성이 IT프로젝트를 수행하며 발생할 수 있는 가장 중요한 갈등 원인임을 알 수 있었다. 또한 업무적 갈등수준과 가치관적 갈등 수준에는 업무의 모호성이 가장 영향을 많이 주는 요인이었으나, 감정적 갈등 수준에 가장 큰 영향을 주는 갈등요인은 구성원의 업무 성향이었음을 알 수 있었다. 셋째, IT프로젝트 팀원간 갈등수준은 IT 프로젝트 성과 및 추진과정의 만족도에 부(-)의 유의적인 관계를 가진다는 가설을 채택 할 수 있었다. 즉 팀원내의 갈등이 많을수록 IT프로젝트 만족도에 악영향을 미친다고 할 수 있으며 특별히 업무적 갈등수준은 프로젝트 성과에만 영향을 미치지만 감정적, 가치관적 갈등 수준은 프로젝트의 수행성과와 프로젝트 팀원들이 프로젝트를 수행하며 느끼는 자기인식의 만족도에도 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 이중, 감정적 갈등 수준은 프로젝트의 수행 성과와 프로젝트 팀원들이 프로젝트를 수행하며 느끼는 자기인식의 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 요소로 나타났다. 이상의 연구결과를 토대로 하여 볼 때 IT프로젝트의 만족도를 높이기 위해서는 갈등수준에 가장 많은 영향을 미치는 요소인 업무의 모호성을 관리하여야 하며, 이를 위하여 프로젝트 초기에 명확한 업무정의가 필요하고, 프로젝트 과정 중 발생하는 업무에 대해서도 신속하고 합리적으로 업무를 명확히 분배할 필요가 있다. 또한 업무적 요소와 함께 팀원간의 감정적, 가치관적 갈등을 줄이기 위해 구성원들의 업무 성향을 잘 파악하고 업무적 갈등 요소가 감정적 갈등 수준으로 확대되지 않도록 잘 관리해야 한다는 점을 알 수 있었다.; The purpose of this study is, in a certain situation, that is, an IT project where engineers with various backgrounds need to cooperatively satisfy the requirements of the user for the common goal of building an IT system using limited expenses within limited timeline, to find patterns in the reasons for conflicts among team members and to check how the conflict level affects the performance result of the project and the cognitive satisfaction felt by the project team members As independent variables, I categorized the types of reasons for conflicts in IT projects from the perspectives of work-related factor, communication frequency and project member. I measured their impact on dependent variables such as work-, emotion-, and valuerelated conflict levels. I built a model and hypothesis that makes conflict level a dependent variable and the affected satisfaction of the IT project an independent variable. To test the model, I conducted a survey on 166 participants in IT projects and drew the following conclusion from the analysis of the collected data: First, the reasons for conflicts in IT projects may be categorized into five types: Type 1 - Work load Type 2 - Ambiguous work boundary Type 3 - Work attitude of team members Type 4 - Homogeneity of team members Type 5 - Frequency of private communication Second, I adopted a hypothesis that ambiguous work boundary has significant positive (+) correlation with work-, emotion-, and valuerelated conflict levels. It indicates that ambiguous work boundary may be the most critical conflict factor that can occur in the process of an IT project. While ambiguous work boundary is found to be the largest factor that affects work-related conflict level and value-related conflict level, the conflict factor that affects emotion-related conflict level the most is found to be work attitude of team members. Third, I adopted a hypothesis that conflict level among IT project team members has significant negative (-) correlation with the degree of satisfaction about the process and the end result of an IT project. In other words, higher level of conflict affects the degree of satisfaction of an IT project more negatively. In particular, while workrelated conflict level only affects project performance, emotion-related and value-related conflict levels affect the performance of the project as well as the cognitive satisfaction of participants feel during the course of the project. Among other things, emotional conflict level has been found to be a factor that has the largest impact on the performance result of the project and satisfaction of the team members during the process. Based on the above study result, in order to raise the degree of satisfaction in an IT project, following issues need to be addressed: to manage the ambiguity of work boundary that has the highest impact on the conflict level, to clearly define work boundary at the outset of the project to do so, and to allocate work that occurs during the project swiftly and reasonably. In addition, in order to reduce emotion-related and value-related conflicts, work attitude of the team members need to be fully understood and work-related conflict factors need to be well managed so that they may not develop into emotion-related conflicts.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146558http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409487
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GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS ADMINISTRATION[S](경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ASMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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