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가야금산조 변주방법의 유파별 특징

Title
가야금산조 변주방법의 유파별 특징
Other Titles
Characteristics in the Ways of Variation by Each Yupa of Gayageum Sanjo
Author
안승훈
Alternative Author(s)
Ahn, Seung Hoon
Advisor(s)
양연섭
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
산조는 19C말 남도 지방의 시나위나 판소리의 영향을 받아 만들어진 기악 독주곡으로 알려져 있다. 그 중 가야금산조는 김창조(金昌祖: 1865- 1919)가 시나위를 본 떠 만들었다고 전한다. 가야금산조는 전승과 연주활동이 활발하여 몇 세대를 거치면서 새로운 유파가 파생되었고, 길이도 확대되어 오늘에 이르고 있다. 가야금 산조 초창기의 명인으로는 김창조ㆍ한숙구ㆍ박팔괘 등이 있다. 그들을 사사한 제자들은 기존 산조의 가락을 변주시키거나, 다른 장르의 음악에서 영향을 받아 새로운 선율을 첨가하며 각자의 유파를 완성하였다. 현재 연주되고 있는 가야금 산조의 종류에는 본 고에서 다루고자 하는 김죽파(金竹坡)류ㆍ성금연(成錦鳶)류ㆍ김병호(金炳昊)류ㆍ강태홍(姜太弘)류ㆍ최옥삼(崔玉三)류 등 10여 종이 있다. 산조음악이 연주되기 시작한 초기에는 악보 없이 즉흥적인 가락이 많았을 것이다. 그러나 즉흥적으로 연주되었던 가락들이 대부분 악보화 되었고, 이와 더불어 산조음악은 선율의 길이가 늘어나게 되었다. 그리하여 산조 본래의 모습이었던 즉흥성은 감퇴되고 점차 정형화되었다. 현재는 대부분의 가야금산조가 유파마다 선율이 양식화 되어 고정되고 연주기법은 차별화되었다. 이렇듯 고정된 선율과 연주법을 가지게 된 가야금산조는 각 유파마다의 특징을 가지고 차별성을 보이며 전승되고 있다. 그러나 반복과 변주에 기초한 산조의 선율들은 필연적으로 모방과 답습의 과정에서 얻어지는 유사성과 상이성을 동시에 내포할 수밖에 없다. 본 논문에서는 현재 활발히 연주되는 김죽파류ㆍ성금연류ㆍ김병호류ㆍ강태홍류ㆍ최옥삼류 산조를 대상으로 유사 선율을 비교하여 동일 선율에 대한 변주 방법을 살펴보고, 그러한 변주 방법의 형태를 파악하며, 각 산조에서 쓰이는 변주 방법의 특징에 대하여 고찰하였다. 본문에서 밝혀진 가야금산조에서의 변주방법은 다음과 같다. 첫째, 장식음: 장식음에는 ‘한 음 장식음’과 ‘여러 음 장식음’이 있다. 둘째, 리듬 변주: 리듬 변주는 ‘리듬 분할’과 ‘시가의 변화’로 구분할 수 있으며, ‘리듬 분할’은 다시 ‘규칙 분할’과 ‘불규칙 분할’, ‘분할 리듬의 반복’으로 나눌 수 있다. ‘시가의 변화’는 ‘시가의 가감’과 ‘잇단음표를 이용한 시가의 변화’로 구성된다. 셋째, 음의 변화: 음의 변화에는 ‘유사 선율의 음높이 변동’과 ‘꺾는 음의 연장’, ‘사이음 추가’ 등의 방법이 있으며 ‘사이음 추가’는 ‘한음 추가’와 ‘샛가락 추가’로 나누어진다. 넷째, 확대와 축소: 선율의 확대와 축소의 방법은 여러 유파의 산조 선율에서 다양하게 쓰이는 변주방법이다. 다섯째: 이조와 변조: 이조는 선율의 높이를 이동시키는 것이며, 변조는 선율의 악조를 변화시키는 방법이다. 이조에는 단6도ㆍ완전4도ㆍ단3도ㆍ장2도ㆍ단2도 등의 변화가 있었으며, 변조에는 우조-우조계면성ㆍ우조-계면조ㆍ평조-평조계면성ㆍ평조계면성-계면조ㆍ평조-계면조ㆍ계면조-평계면조ㆍ계면조-진계면ㆍ돌장 등의 악조 변화가 있었다. 다음은 유파별 각 장단의 주요 변주 방법이다. 중중모리는 성금연류의 굿거리와 김병호류의 엇모리를 포함하였고, 자진모리는 최옥삼류의 늦은자진모리와 김죽파류, 김병호류, 강태홍류의 휘모리를 포함시켰다. <유파별 각 장단 선율에 나타난 주요 변주방법> 김죽파류: 1) 진양조: 농현 장식음, 변청 선율, 축소형 요성 2) 중모리: 기본 리듬 선율 3) 중중모리: 농현의 빠른 장식음, 형태의 반복, 헤미올라 리듬 4) 자진모리: 헤미올라 리듬, 선율의 축소 성금연류: 1) 진양조: 농현의 복잡한 장식음, 변청 선율 2) 중모리: 농현 장식음, 연튕김 수법 3) 중중모리: 농현 장식음, 연튕김 수법 4) 자진모리: 헤미올라 리듬, 연튕김 수법 김병호류: 1) 진양조: 농현의 복잡한 장식음, 깊은 농현, 두잇단음 사용, 미분음 진행 2) 중모리: 농현 장식음, 깊은 농현, 선율의 축소와 확대 3) 중중모리: 농현 장식음, 깊은 농현 4) 자진모리: 리듬 변화, 헤미올라 리듬, 연튕김, 농현 장식, 선율의 축소, 음의 변화 강태홍류 1) 진양조: 농현의 빠른 장식음, 선율과 리듬의 반복, 엇박 진행 2) 중모리: 형태의 반복, 셋잇단음 사용 3) 중중모리: 농현의 빠른 장식음, 선율의 확대 4) 자진모리: 헤미올라, 기본 리듬 선율, 선율의 축소, 농현 장식, 변청 최옥삼류 1) 진양조: 농현 장식음, 샛가락 첨가, 기본 선율 진행, 축소 및 확대 2) 중모리: 농현 장식음, 형태의 반복, 샛가락 첨가, 기본 리듬 선율 3) 자진모리: 선율 축소 및 확대, 변청, 넷잇단음 세산조시(단모리, 휘모리) 장단에서는 유파별 선율 변주 방법의 뚜렷한 특색이 나타나지 않으며 리듬의 분할과 유사 선율에서의 확대, 축소 등이 5개 유파에서 고르게 나타나고 있다. 최옥삼류 산조는 자진모리에서 넷잇단음을 이용한 말발굽소리가 나타나는데, 타 유파의 세산조시 선율과 진행이 유사하다.
Sanjo is an instrumental solo music made under the influence of either Sinawi or Pansori in the southern region of the Korean Peninsula around the end of the 19th century. Kim Chang-jo(1865-1919) developed Sanjo for the gayageum based on Sinawi music. Gayagum Sanjo has constantly evolved through a number of transmission lineage producing various Yupa(流派) or schools through generations until now. In the beginning stage of Gayagum Sanjo, important players include Kim Chang-jo, Han Suk-gu and Park Pal-goei, etc. Their disciples played variation of tunes of existing Sanjo, or were influenced by other genre of music to add new melodies and complete their own Yupa. Gayageum Sanjo that is currently played includes more than ten kinds of tunes of Kim Juk-pa, Seong Keum-yeon, Kim Byeong-ho, Kang Tae-hong and Choi Ok-sam, etc. In initial stage of playing of Sanjo music, Sanjo is estimated to play a lot of improvisation without musical score. Most of improvisation made musical scores to extend length of melodies of Sanjo music. As a result, the improvisation of original shape of Sanjo disappeared to standardize gradually. Currently, most of Gayageum Sanjo have standardized melodies of each tune to differentiate playing technique. Having fixed melodies and playing technique, Gayageum Sanjo has characteristics of each tune to be differentiated and transmitted. Sanjo melodies that are based on repetition and variation are forced to have not only similarity but also difference at the same time that can be obtained in the process of imitation and following. This paper compared similar melodies of Sanjo of tunes of Kim Juk-pa, Seong Keum-yeon, Kim Byeong-ho, Kang Tae-hong and Choi Ok-sam, etc that are actively played, and it examined variation of same melodies as well as types of variation to investigate features of variation methods of each Sanjo. In the paper, Gayageum Sanjo has types of variation as follow: 1. Putting of grace: Grace made of one note, and grace made of multiple notes 2. Rhythmic variation: Regular and irregular division of rhythms, repetition of divided rhythms, and changes of current price 3. Change of notes: Change of note height, extension of folded note, and addition of transient note. 4. Expansion and reduction: Expansion and reduction of melodies 5. Transposition and variation: The transposition consists of minor 6th, perfect 4th, minor 3rd, major 2nd and minor 2nd, while the variation does Ujo→Ujogyemyeonjo, Ujo→Gyemyeonjo, Pyeongjo→ Pyeongjogyemyeonjo, Pyeongjogyemyeonjo→Gyemyeonjo, Pyeongjo→ Gyemyeonjo, Gyemyeonjo→Pyeongjogyemyeonjo, Gyemyeonjo→ Jingyemyeon, and Doljang, etc. Each tune has variation methods of each movement. Jungjungmori has included Gutkeori of Seongkeumyeon tune as well as Eotmori of Kim Byeong-ho tune, while Jajinmori has done slow Jajinmori of Choi Ok-sam tune as well as Hwimori of tunes of Kim Juk-pa, Kim Byeong-ho and Kang Tae-hong, etc. Kim Juk-pa: 1) Jinyangjo: Nonghyeon grace, Byeoncheong melody, reduced Yoseong 2) Joongmori: simple melodies 3) Joongjoongmori: quick grace, repetition of forms, hemiola, 4) Jajinmori: hemiola, and reduced melody Seong Keum-yeon: 1) Jinyangjo: Nonghyeon grace, Byeoncheong melody, 2)Joongmori: Nonghyeongrace, Yeontuingkim(successive flip) 3)Joongjoongmori: Nonghyeon grace, Yeontuingkim 4) Jajinmori: hemiola, Yeontuingkim Kim Byeong-ho: 1) Jinyangjo: Nonghyeon grace, deep Nonghyeon, couplet, microtone 2) Joongmori: Nonghyeon grace, deep Nonghyeon, expansion and reduction of melodies 3) Joongjoongmori: Nonghyeon grace, deep Nonghyeon 4) Jajinmori: change of rhythm, hemiola, Yeontuingkim, Nonghyeon grace, reduction of melodies Kang Tae-hong: 1) Jinyangjo: Nonghyeon grace, repeated rhythms, Etbak 2) Joongmori: repetition of forms, triplet 3) Joongjoongmori: Nonghyeon grace, expansion of melodies 4) Jajinmori: hemiola, simple melodies, reduction of melodies, Nonghyeon grace, and Byeoncheong Choi Ok-sam: 1) Jinyangjo: Nonghyeon grace, addition of transient note, simple melodies, expansion and reduction of melodies 2) Joongmori: Nonghyeon grace, repetition of forms, addition of transient note, simple melodies 3) Jajinmori: expansion and reduction of melodies, Byeoncheong. quadruplet Sesanjosi (danmori, hwmori) rhythm has no peculiar characteristics of melody variation of each tune, and division of rhythms as well as expansion and reduction of similar melodies makes appearance evenly at 5 tunes.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146515http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409564
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Ph.D.)
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