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바이올린 소나타를 통해 본 힌데미트의 작곡양식에 대한 연구

Title
바이올린 소나타를 통해 본 힌데미트의 작곡양식에 대한 연구
Other Titles
A study on Hindemith's style of composition through Violin Sonata
Author
김소영
Alternative Author(s)
Kim, So Young
Advisor(s)
나주리
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Music art has gone through a fundamental and abrupt change in its style in the 20th century. The composers in this period continuously pursued an innovative musical language and expressional styles, creating various music styles. Paul Hundemith(1895~1963) is a composer, a performer, a theoretician and a conductor who contributed to creating such various music styles. Hundemith's music style shows very complex aspects as well as multi-styles in which several styles coexist in the same period. For this reason, his music and composition style needs different period segmentations according to the viewpoint or subject of the study. In this paper, I've segmented Hundemith's composition style into three periods on the basis of the result of Ian Kemp's study, and examined characteristics of composition styles in each period through an analytic consideration of his violin sonata. In 「Violin Solo Sonata」op. 11, No. 6 in the first period, his double musical philosophy, in which an extreme anti-romanticism thinking and an 'entirely classical' tradition under a principle of preferring Bach music and his composition technique coexist, appears in its form, structure and tonality. In the second period(1924~1933), he showed 'New Baroque' style or 'Neoclassical style' , not only accepting traditional styles with a serious and moderate attitude but also newly recreating them on the basis of his own composition technique and manners of an expression. In ?Violin Solo Sonata」op. 31, No. 1 which consists of five movements in total and each of whose movement is a characteristic piece, a progressive traditional style can be clearly perceived in the structural aspects such as tonality, rhythm and form, and deliberation for tonal relations can be found at the same time. In the third and final period(1933-1963), a traditional and stable composition technique firmly settles in. 「 Violin Sonata in C」, a representative piece in the 3rd period composition style by Hundemith, which is based on New Baroque style and tonal conception, composes of Hundemith's own tonal polyphony, created by combining traditional and contrapuntal composition method and his new tonal concept. Also, a contrapuntal composition method which became the basis for this entire musical piece's style reaches its peak and completion in the 3rd movement, the final movement, in a form of a three-voice fugue.
20세기에 들어 음악예술은 근본적이고 급격한 양식의 변화를 맞게 되었다. 이 시기의 작곡가들은 혁신적인 음악언어와 표현양식을 끊임없이 모색하면서 다채로운 음악양식을 창출해내었고, 이러한 다채로운 음악양식 창출에 동참, 기여한 작곡가이자 연주자, 이론가, 지휘자가 바로 파울 힌데미트(Paul Hindemith, 1895-1963)이다. 힌데미트의 음악양식은 매우 복합적인 양상을 보일뿐 아니라, 한 시기에 여러 양식이 공존하는 다양식적 경향을 띤다. 이러한 이유로 그의 음악과 작곡 양식은 연구의 관점이나 논제 따라 다른 시기구분을 요한다. 본 논문은 켐프(Ian Kemp)의 연구결과에 의거하여 힌데미트의 작곡 양식을 세 시기로 나누고, 각 시기별 작곡양식의 특징들을 그의 바이올린 소나타의 분석적 고찰을 통해 살펴본다. 첫 번째 시기(1918-1923)의 작품인 「바이올린 독주 소나타」 op. 11, No. 6에서는 극단적인 반낭만주의적 사고와 더불어 바흐의 음악과 작곡기법의 선호를 주축으로 하는 ‘전고전적’ 전통이 공존하는 이중적인 음악관이 악곡의 형식과 구조, 그리고 조성을 통하여 드러난다. 두 번째 시기(1924년-1933)에는‘신바로크적 양식’, 혹은 ‘신고전주의 양식’의 면모를 보이며 전통적 양식들이 진지하고 온건한 자세로 수용되었을 뿐만 아니라, 자신의 고유한 작곡기법과 표현방식을 바탕으로 이것들을 새롭게 재탄생시켰다. 총 5악장으로 구성되며, 각 악장이 성격 소곡적 특징을 갖는 「바이올린 독주 소나타」 op. 31, No. 1에서는 이러한 진보적 전통양식이 조성, 박자, 형식 등의 구조적 측면에서 분명하게 감지되며, 동시에 조성적 관계성에 대한 숙고도 발견된다. 마지막 세 번째 시기(1933-1963년)에는 전통적이고 안정된 작곡양식이 확고히 자리 잡는다. 신바로크적 양식과 조성적 구상을 근간으로 하는 힌데미트 제3기 작곡양식의 대표 작품인 「C조 바이올린 소나타」는 전통적인 대위법적 작법과 힌데미트의 새로운 조성개념의 결합으로 탄생된 힌데미트 고유의 조성적 폴리포니로 구성된다. 또한 이 곡 전체의 양식적 근간이 되는 대위법적 작법은 종결악장인 제3악장에서 3중푸가의 형태로 그 절정과 완성을 이룬다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146505http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409800
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