635 0

중학생의 영어 듣기 학습 방해 요인 연구

Title
중학생의 영어 듣기 학습 방해 요인 연구
Other Titles
A Study of obstacle factors of studying English Listening in middle school students
Author
박영주
Alternative Author(s)
Park, Young Ju
Advisor(s)
한문섭
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 학습자들이 영어 듣기 학습을 어려워하고 있는 현실을 바탕으로 그 방해 요인을 규명하고자 하였다. 따라서 학습자들이 영어 듣기를 학습하는 데 있어서 부딪치는 방해 요인들을 다양한 관점에서 분석한 결과를 바탕으로 실제로 영어 듣기 학습 시 이런 방해 요인들을 극복할 수 있는 교육이 이루어져 학습자들의 영어 듣기 능력을 향상시켜 줄 수 있도록 하자는 전제로 수행되었다. 본 연구에서는 서울에 소재한 중학교 1학년 60명의 학생들을 선정하였다. 인터뷰와 설문지를 통해 영어듣기 학습에 부정적인 영향을 주는 방해 요인들에 대해서 어떻게 인식하고 있는지에 대한 연구 자료 데이터를 수집하였다. 그리고 영어 듣기 학습 방해 요인을 극복하기 위한 방법으로 수준별 수업을 통한 학습 효과를 실제 6차시에 걸친 수준별 수업 후 성적 변화를 통해 알아보았다. 본 연구의 결과는 질적 연구 분석 프로그램인 NUD*IST와 양적 분석 프로그램인 SPSS WINDOWS 12.0을 사용하여 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 영어 듣기 학습을 방해하는 요인들을 학습자 요인, 교사 요인, 그리고 환경 요인으로 분석하였다. 첫째, 영어 듣기 학습을 방해하는 학습자 요인으로는 개인의 영어 학습능력, 듣기 학습에 대한 부정적 인식, 집중력· 주의력 결여, 듣기전략 사용의 결여, 부족한 배경지식, 적은 듣기학습 빈도순으로 나타났다. 특히 ‘개인의 영어 학습 능력’은 영어 듣기에 가장 크게 어려움을 주고, 듣기 학습에 대한 의욕을 떨어뜨리는 요소가 될 수 있음을 보여주었다. 또한 듣기 전략을 사용하는 방법이 학습되지 않고, 적은 빈도의 영어 듣기 학습 시간만 주어지기 때문에 학습자들의 영어 듣기 학습을 어렵게 인식하고 있었다. 그리고 영어 듣기 학습을 방해하는 교사 요인을 분석해 보면, 듣기에 대한 피드백 결여, 듣기 수업에 대한 부정적 인식, 단순한 영어 듣기 교수법, 교재 및 매체활용 부족, 듣기 수업 빈도순으로 나타났다. ‘듣기에 대한 피드백 결여’요인이 가장 큰 방해 요인이 되는 것으로 해석할 수 있다. 이는 듣기 과정이나 듣기 활동 후 교사의 적절한 피드백으로 학생들에게 듣기 학습에 대한 칭찬과 보상이 필요함을 보여주고, 학생과 교사의 상호작용적 교수법이 얼마나 중요한지 보여주는 결과라고 할 수 있다. 마지막으로, 환경 요인을 분석해 보면, 수준을 고려하지 않은 일제식 수업, 개인차를 고려하지 않은 영어교과서, 영어 듣기 학습 도구 부실, 듣기 학습 장소 부족, 다양한 듣기 평가방법의 부재순으로 나타났다. ‘수준을 고려하지 않은 일제식 수업’이 가장 큰 방해 요인이 되는 것으로 해석할 수 있다. 이는 교육 현장에서 학생들의 영어 수준을 고려하여 수준별 수업을 진행할 수 있도록 경제적, 재정적 지원을 반드시 해야 한다는 것을 보여주는 결과라고 할 수 있다. 둘째, 16가지의 영어 듣기 방해 요인들 중 소속집단별 유의미한 차이를 보이는 항목은 네 가지 즉, 듣기 전략 사용의 결여, 집중력?주의력 결여, 교재 및 매체 활용 부족 그리고 다양한 듣기 평가 방법 부재이다. 이들 중 중요한 사실은 듣기 전략 사용의 결여, 집중력?주의력 결여, 교재 및 매체 활용 부족은 하반 학생들에게 영어 듣기 학습 방해 요인으로 더 많이 작용하고 있으나, 다양한 듣기 평가 방법 부재는 상반 학생들에게 더 큰 방해 요인으로 인식되고 있다. 즉, 다음과 같은 요인들은 소속수준별로 영어 듣기 학습에 영향을 다르게 미치기 때문에 수준별 수업을 통해 각 수준에 알맞은 영어 듣기 교수를 해야 한다. 셋째, 수준별 영어 듣기 수업을 시행한 후, 학생들의 영어 듣기 평가의 성적 변화가 유의미하게 나타났으며, 이 결과는 학생의 수준에 알맞은 수준별 수업이 영어 듣기 능력 향상에 긍정적 효과가 있다는 것을 보여준다고 할 수 있다. 이상의 영어 듣기 학습 방해 요인을 분석 결과를 통해 다음과 같은 교육적 제언을 할 수 있다. 첫째, 교사는 학생들의 영어 듣기 학습 방해 요인을 정확히 파악하여, 이러한 방해 요인을 듣기 교육에 포함시켜서 그들의 학습 스타일과 학습전략에 알맞은 교육을 해야 한다. 둘째, 소속수준반별로 학생들이 인식하고 있는 영어 듣기 방해 요인이 차이가 있다. 특히 듣기 전략 사용의 결여, 집중력?주의력 결여, 교재 및 매체 활용 부족 그리고 다양한 듣기 평가 방법 부재요인은 소속집단별 유의미한 차이를 보이는 항목이다. 이런 방해 요인들은 더욱 심도 있게 연구하여 수준별로 차별적인 영어 듣기 교육을 진행시켜야 한다. 셋째, 영어 듣기 학습의 방해 요인을 인터뷰와 설문조사를 통해서 학습자 측면에서 다각적으로 분석하였다. 이를 바탕으로 앞으로 교사 측면에서 듣기 교육을 하는데 방해하는 요인들, 정책을 짜는 교육부의 측면 등의 다양한 관점에서의 연구가 진행되어야 하리라 생각한다.; The purpose of this study is to investigate obstacle factors of studying English Listening in middle school students. This study depicts the result of the interviews and an analysis of the questionnaire with 60 middle school students in the lst grade. To accomplish the goal of this study, I interview with 60 middle school students. The research data was analyzed by factor analysis, using NUD*IST. And the subjects completed questionnaries. The research data was analyzed by frequency analysis, descriptive analysis and Correlation Analysis, using SPSS 12.0. The results of this study were as follows: First, there are the six major factors relating to the learner, 'different level of English competence', 'negative attitude to the listening', 'lack of concentration', 'lack of listening strategy', 'lack of background' and 'frequency of listening' are the major problems to studying English listening in the order of high frequency. So teachers need to consider student's level of English competence, give various opportunities to turn negative attitude to positive attitude to the listening and teach the effective listening strategy. The matters relating to the teacher, 'lack of feedback by English teacher after English listening', 'negative attitude to the English listening class', 'lack of teacher's teaching techniques', 'failure in use of learning material or media', and 'frequency of listening class' are the major problems to studying English listening in the order of high frequency. The top of obstacle factors is 'lack of feedback by English teacher after English listening'. Teacher's feedback is the important factors which students concentrate the activities and promote their interests in listening. Teachers also need to learn various listening teaching techniques. And the matters relating to education environment, 'English class not considered individual difference', 'English textbook not considered level of English competence', 'lack of learning equipments to English listening', 'unsuitable learning place to English listening' and 'monotonous English listening test' are the major problems to studying English listening in the order of high frequency. Especially, the factor of 'English class not considered individual difference' is the highest. This result emphasized that students need to have small classes are grouped by English ability. Second, different levels of students in English competence have different obstacle factors of English listening. Especially four factors, 'lack of listening strategy', 'lack of concentration', 'failure in use of learning material or media', 'monotonous English listening test', have remarkable difference both high and low group. Third, to help our students overcome obstacle factors of studying English listening, differentiated class is very helpful and efficient. Teacher should grasp those factors and then apply to the students in different level. And teachers should consider student's level when they teach English listening. After teaching using different teaching techniques, students both low-level and high-level can improve their listening competence.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146485http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410146
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH EDUCATION(영어교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE