200 0

L2 Vocabulary Learning and Retention

Title
L2 Vocabulary Learning and Retention
Other Titles
어휘연습문제가 새로운 단어의 학습과 기억에 미치는 효과
Author
손정미
Alternative Author(s)
Son, JungMi
Advisor(s)
이영자
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
This study investigates the effects of deep processing involved in vocabulary exercises and repeating vocabulary exercises on learning and retaining L2 words. Each of the vocabulary exercises in Conditions 1, 2, and 3 (matching, fill-in-the-blank, and sentence-writing exercises) were designed to represent different levels of mental processing. In addition, Conditions 4 and 5 were the same as Conditions 1 and 2, respectively, but with three times as many exercise questions. More specifically, the present study addressed the following research questions: First, of the matching, fill-in-the-blank, and sentence-writing exercises, which exercise is most effective for learning and retaining L2 words in terms of three aspects: (1) meaning, (2) form, (3) use? Second, how does repeating exercises affect learning and retaining the meaning, the form, and the use of L2 words? Third, what are the participants' attitudes toward the vocabulary exercises while doing vocabulary exercises? One hundred eight university students were assigned to one of the five groups. The participants were asked to complete the assigned vocabulary exercises with the mini-dictionary and were tested immediately and two weeks later on their learning and retention of the meaning, the form, and the use of the target words. They also answered an open-ended questionnaire to identify their attitudes toward the given vocabulary exercises. The results of the immediate posttest indicated that the sentence-writing exercise requiring the deepest processing was significantly more effective than the matching and the fill-in-the-blank exercises for learning the meaning, the form, and the use of target words. However, after two weeks, there were no significant differences among the three exercises in retaining the meaning and the use of target words regardless of different levels of processing. Notably, the matching exercise was significantly better than the fill-in-the-blank and the sentence-writing exercises in retaining the form of target words. As expected, the participants repeating exercises showed significantly better results in learning the target words, whereas no significant differences were found in retaining them. Consequently, although the deep processing and the repetition of exercises led to better results in learning L2 words, these depth and repetition effects were unlikely to be maintained without further reinforcement after the initial introduction to them.
본 논문은 인지적으로 정보 처리의 깊이가 서로 다른 어휘 연습문제와 어휘 연습문제의 반복이 새로운 단어의 학습과 기억에 미치는 효과를 단어의 의미, 형태, 사용의 측면에서 조사하였다. 본 연구를 위하여 인지적 정보처리 깊이 의 단계가 각각 다른 세 개의 어휘 연습문제인, 짝짓기 (matching exercise), 빈 칸 채우기 (fill-in-the-blank exercise), 영작하기 (sentence-writing exercise) 연습문제를 준비했다. 또한 시간이 통제된 상황에서 어휘 연습문제 의 반복효과를 조사하기 위해서 짝짓기 (matching exercise) 와 빈 칸 채우기 (fill-in-the-blank exercise) 연습문제를 세 배 많이 접하는 두 개의 집단을 포함시켰다. 본 논문을 위한 연구 질문은 다음과 같다. 첫째, 짝짓기 (matching exercise), 빈 칸 채우기 (fill-in-the-blank exercise), 영작하기 (sentence-writing exercise) 연습문제 중에서 어떤 것이 새로운 단어의 의미 를 가장 잘 학습하고 기억하는가? 둘째, 이들 중에서 어떤 연습문제가 새로운 단어의 형태를 가장 잘 학습하고 기억하는가? 셋째, 이들 중에서 어떤 연습문 제가 새로운 단어의 사용을 가장 잘 학습하고 기억하는가? 넷째, 연습문제의 반복이 새로운 단어의 의미, 형태, 사용을 학습하고 기억하는데 영향을 미치 는가? 다섯째, 서로 다른 조건에서 어휘 연습문제를 수행했던 학습자들이 보 이는 태도는? 본 연구에 참여한 108 명의 대학생들을 다섯 그룹으로 나누어서 실험단어 의 설명이 들어 있는 소사전과 함께 서로 다른 조건에서 그 단어들을 학습하 도록 했다. 연습문제를 다 풀고 난 뒤 바로 학습자들은 학습한 단어지식을 의 미, 형태, 사용으로 나누어서 살펴보았으며 수행했던 연습문제에 대한 학습자 들의 태도를 묻는 설문지를 작성하였다. 학습자들이 연습문제를 통해서 학습 한 단어의 기억력을 측정하기 위해 2주후 똑같은 형태의 시험을 보았다. 어휘 연습문제를 바로 수행한 뒤의 결과에서 영작하기 연습문제가 (sentence-writing exercise) 짝짓기 연습문제 (matching exercise)와 빈 칸 채 우기 연습문제 (fill-in-the-blank exercise) 보다 단어의 의미, 형태, 사용의 지식을 묻는 시험에서 모두 유의미하게 더 나은 결과를 보여주었다. 하지만 2 주후에는 인지적 정보처리의 깊이와 상관없이 세 개의 연습문제가 단어의 의 미와 사용지식을 묻는 시험에서 모두 유의미하게 같은 결과를 보여주었다. 특히, 단어의 형태지식을 기억하는데 있어서는 짝짓기 연습문제 (matching exercise)가 유의미하게 더 나은 결과를 보여주었다. 예상대로 연습문제를 반복하는 것이 단어를 학습하는 데 유의미하게 더 나 은 결과를 보여주었으나 단어를 기억하는 데는 별 다른 차이가 없었다. 따라 서 인지적으로 깊이 있는 어휘 연습문제를 수행하는 것과 어휘 연습문제를 반복하는 것이 새로운 단어 학습에는 더 나은 결과를 보여주고 있으나 새로 운 단어를 처음 배우고 난 뒤 지속적인 연습이 없으면 그러한 효과들은 지속 되지 않았다
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146484http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409491
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH EDUCATION(영어교육학과) > Theses (Ph.D.)
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