199 0

문혁 이론 실현으로서의 문혁기 중국 영화 연구

Title
문혁 이론 실현으로서의 문혁기 중국 영화 연구
Other Titles
A Study on the Chinese films of the Cultural Revolution era as the realization of the Cultural Revolution Theory
Author
우현용
Alternative Author(s)
Woo, Hyon-yong
Advisor(s)
정태수
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
중국 문화대혁명기의 영화는 당시의 정치변동의 직접적 영향을 받은 시대의 산물이다. 이 영화들은 문화대혁명의 발발과 전개에 큰 역할을 한 인물이자 사인방의 한 명인 쟝칭의 교조적 강령 아래, 획일적인 형식과 내용을 따라야만 했다. 따라서 그들이 문혁주도세력의 특정한 정치적 목적에 복무하였다는 일면을 부정할 수 없다. 그러나 이 시기 영화가 ‘정치 선전과 선동의 수단’이었다는 사실보다는 무엇을 어떻게 담으려 했으며, 그 내용과 형식들이 어떻게 도출되었는지가 더 중요한 문제이다. 문혁기 영화의 내용과 형식의 근원은 마오쩌둥 사상이다. 그 사상의 핵심은 ‘지속적 계급투쟁’을 통한 사회주의 혁명의 달성이라는 궁극적 목표에 있으며, ‘폭력 만능’, ‘농민유토피아사상’이라는 방법론을 수반한다. 마오쩌둥 사상은 사회주의 중국의 모든 방면의 기초를 이루는 사상이었으며, 이에 따라 중국의 문예 역시 혁명이라는 하나의 목적 아래, ‘정치제1, 예술제2’의 원칙에 충실하게 된 것이다. 문혁은 마오쩌둥 사상의 공산주의 이상향을 향한 역사의 과정 속에서 일어난 사건이었으며, 혁명에 복무하지지 않은 모든 것들에 대한 비판과 파괴를 통해 이상향에 좀 더 근접한 사회를 이루고자 했다. 영화는 그 중에서도 가장 먼저 비판받고 가장 철저하게 파괴와 재건의 과정을 거쳤다. 영화 이론가에 대한 공격으로 시작된 영화계비판은 종국에는 17년 영화 전부를 부정하는 결론으로 이어진다. 철저한 비판과 부정의 과정에서, 그렇다면 영화(문예)가 응당 어떤 형식과 내용을 취해야하는지를 제시하는 ‘삼돌출 원칙’과 ‘주제선행론’이 주장되었다. 이러한 문혁 문예이론에 의해 모범?전형으로서의 ‘양판’이 등장한다. 양판은 ‘양판희’, 즉 삼돌출의 원칙을 효과적으로 구현할 수 있으며 대중에게 친숙한 ‘경극’으로 구현되었고, 양판의 복제, 배포를 위해 영화로도 제작되었다. 이 ‘양판희 영화’를 만드는 과정에서 정립된 영화의 형식은 문혁기 영화의 문법이 되었다. 양판희 영화와 문혁기 극영화의 획일적이고 과장된 형식은 그 근원이 경극에 있기 때문이다. 문혁기 영화는 사회주의 유토피아가 원하는 완벽한 영웅의 이야기이고, 이 영웅을 가장 효과적으로 부각 시킬 수 있는 형식으로 촬영되었다. 이러한 영웅서사는 17년 영화의 전통에 이미 존재하고 있던 사회주의 국가 영화의 특징이며, 그 실체는 이전 영웅서사에 문혁적 특성이 보충된 것으로 볼 수 있다. 그렇기에 문혁기 영화가 정치적 음모에 의한 졸작이라는 평가는 부적절하다. 그리고 문혁기 영화가 교육과 선전만을 목적으로 할 뿐, 그 어떤 미학적 가치가 없다는 주장 역시 부당하다. 문혁기 영화는 영화로서의 ‘스펙타클’을 포기하지 않고 있다. 대부분이 농촌을 배경으로 하기 때문에 영화에는 관객을 매료시킬만한 아름다운 풍광이 등장하고, 눈을 즐겁게 하기위한 목적이 뚜렷이 드러나는 장면들 역시 존재한다. 그러나 사회주의 이상향을 이상적으로 그리려는 목적과 이상향과는 전혀 다른 현실에 있는 관객들 사이의 괴리 사이에서 문혁기 영화의 양판으로서의 위치가 흔들리기 시작했으며 이것은 곧 문혁의 종식을 알리는 징조와도 같았다. 문혁기 영화는 마오쩌둥과 사회주의 중국이 꿈꾸던 이상향의 충실한 재현임과 동시에 문혁 자체의 상징이다.; The film of the Cultural Revolution era is produce of the times which were directly effected by the contemporary political authority: Jiang Qing, particularly, one of the prime movers of the Cultural Revolution, settled the dogmatic form and matter for films. It is partial true, thus, that these films served the certain political purpose. Nevertheless, it is more important to focus on the actual form and content of the films and how they were established rather than the fact of being 'an instrument of propaganda'. Maoism is the source of those dogmatic features: at the heart of the theory is the idea that the socialist revolution would be completed through 'constant class struggle' with violence and peasants as the central figure. As the CPC's theoretical guideline in every way, it also provided the art and literature policy with regards to how to serve for the revolution. The Cultural Revolution occurred criticizing and demolishing all the reactionary elements, aimed at accomplishing the revolution ideally through 'thought-remolding movement'. The film was criticized at the very first and the most thoroughly. Denying all the work of previous 17years, Jiang Qing presented new tenets of film-making such as 'three prominences theory' (santuchu). According to those tenets, 'Yangban' as a paragon appeared: 'Yangbanxi', the reorganized Beijing Opera and the only Yangban of art and literature, was produced and followed by filming it. The principals of film-making which were determined in the process of cinematizing Yangbanxi became the dogmatic rules. All the feature films of the Cultural Revolution era deal with the story of a heroic peasant or soldier who is absolutely perfect. The most important point in producing them is how to make the hero stand out. The narrative telling of 'hero and revolution' is a distinguishing mark of socialist film-making tradition as well as of the Cultural Revolution era. And it is hard to find any specific political conspiracy in those films. The statement that these films are nothing more than propaganda is not true as well. They also pursue the pleasure of the eye, the spectacle as film. There are scenes of beautiful pictorial landscape because most settings in films are rural communities, and some scenes for the visual pleasure. The audiences at the time actually had reacted well to the films. However, discrepancy between the ideal world represented and the real world in which the audiences were living began to disturb its position as 'Yangban': this was a indication of the end of the Cultural Revolution. The films of the era are the representation of the Maoism and its ideal, and the symbol of the Cultural Revolution itself.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146481http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409789
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE