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집단 미술치료를 통한 발달장애아동 어머니의 부모 효능감 및 양육 스트레스, 자아개념에 관한 연구

Title
집단 미술치료를 통한 발달장애아동 어머니의 부모 효능감 및 양육 스트레스, 자아개념에 관한 연구
Other Titles
The effective of the group art therapy on the parenting efficacy, parenting stress and self concept of mothers of children with developmental disability
Author
정진혜
Alternative Author(s)
Jeoung, Jin Hye
Advisor(s)
이정숙
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
일반적으로 장애아동을 양육하는 것은 일반아동의 양육에 비해 독특한 어려움이 있다. 장애아동을 보다 바람직하게 양육하기 위해서는 무엇보다 부모로서의 자신감이 뒷받침 되어야 하고 뒷받침된 자신감은 다시 높은 부모효능감으로 나타나 긍정적인 양육태도를 취하게 하므로써 양육스트레스 감소에 긍정적 영향을 줄 수 있다. 이러한 과정들은 부모자신의 정서적 안정 뿐 아니라 장애아동 양육에도 영향을 미칠 수 있기 때문에 부모효능감 향상과 효율적인 스트레스 대처방식은 매우 중요한 부분이라 하겠다. 본 연구는 발달장애아동 어머니들에게 집단미술치료를 제공하는 것을 목적으로 발달장애아동의 어머니들이 가지고 있는 장애아동에 대한 스트레스와 부모로서의 효능감, 어머니들의 자아개념에 대한 집단미술치료의 효과를 검증하고자 한다. 본 연구를 위하여 서울 서부지역에 위치한 특수학교에 재학중인 발달장애 아동을 둔 어머니 5명을 실험집단으로 선정하여 주 2회 90분씩 총 12회기 집단미술치료 프로그램을 실시하고 프로그램 실시 전 1회, 실시 후 1회, 프로그램을 통한 효과의 지속성을 살펴보기 위해 6주 후 1회의 심리검사를 실시하였고, 프로그램을 실시하지 않은 어머니 5명을 통제집단으로 선정하여 두 집단간의 사전ㆍ사후ㆍ추후검사 변화의 차이를 비교 고찰하였다. 연구에 사용된 측정도구로는 부모효능감 검사지(PSOC)와 양육스트레스 검사지(Parenting stress index/ short from
PSI/SF,1990)인 구조화된 2개의 설문지로 자료의 분석은 비모수 통계중 하나인 Mann-Whitney 검증을 실시하였다. 또한, 실험집단에게 프로그램 실시 전 1회, 실시 후 1회, 프로그램을 통한 효과의 지속성을 살펴보기 위해 6주 후 1회의 HTP그림검사를 실시하였고, 개인의 성격특성에 대한 객관성을 확보하기 위해 집단미술치료 프로그램 실시 전 1회의 다면적 인성검사(MMPI
Minnesota Multiphasic Ppersonality Inventory)를 실시 하였다. 마지막으로 12회기의 집단미술치료 프로그램 활동시의 대화내용과 작품을 중심으로, 참여자의 회기별 변화를 통해 집단미술치료에 대한 효과를 검증하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 발달장애 아동 어머니를 위한 집단미술치료는 어머니의 부모효능감을 향상시키는데 있어 긍정적인 영향을 주었다. 둘째, 발달장애아동 어머니를 위한 집단미술치료는 어머니의 양육스트레스를 감소시키는데 있어 긍정적인 영향을 주었다. 셋째, 발달장애아동 어머니를 위한 집단미술치료는 어머니들의 감정을 이완시키고 언어적 자발성과 집단원들과의 의사소통 기술에 있어 적극적인 변화로 인해 어머니들의 자아개념에 긍정적인 영향을 주었다. 넷째, 집단미술치료 프로그램은 발달장애아동 어머니들의 회기별 심리적 변화를 일으킬 수 있는 한 요인으로 작용하였다. 초반의 경직되고 자신을 드러내는 데 있어 방어적이던 모습에서 회기가 진행 될 수록 자연스런 표출과 자아인식을 통해 자기 통찰의 계기가 만들어 졌고 구성원들 간의 대화를 통해서 서로의 느낌과 의견을 공유할 수 있었다. 이와 같이, 본 연구에서는 집단미술치료가 발달장애 어머니들의 부모효능감 향상과 양육 스트레스 감소, 긍정적인 자아개념을 습득하는 데 효과적인 치료방안이었는지 검증하고 또한 집단미술치료과정 분석을 통해 집단미술치료가 가지는 효과를 알아보았다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의와 제한점을 논의하고 후속연구를 위한 제언을 하였다.
Parenting a disabled child often requires more special efforts from the parents compared to parenting a child without any disabilities. In order to up bring a disabled child for the best, self confidence of the parents are important, as this shows high levels of parenting efficacy. Also, it will drive the parents to have positive attitudes, eventually resulting in the reduction of the parenting stress. Therefore, the improvement of parenting efficacy as well as the efficient method of controlling over the stress for the parents is essential because these processes allow not only promoting the parents' emotional health, but also creating the better environment for parenting a disabilitychild. The major purpose of this research was to examine the effects of GAT on the mothers who havea developmental disability child. Especially, in this report, it will emphasize on the mother's stress againstparenting their disabled child, parenting efficacy and the mother's self-concept. The sample participants selected includes ten mothers who have a developmental disability child attending a special school located in the western part of Seoul. They were divided into two groups. The first sample group of five mothers was provided with the GAT program. The meetings were held twice a week for 90 minutes per session and a total of 12 meetings. The psychological tests were conducted before and after the meetings. Then, right after providing whole sections, the pre post-psychological test is carried out. After 6 weeks of the program, one final psychological test was performed to examine the durability of the effect of GAT. On the other hand, the second sample group of five mothers was not provided with the GAT program and tests were carried out in same procedure. During the research, two questionnaires were designed to collect data on the parenting efficacy and stress level. Once data were collected, PSOC (Parenting efficacy index) and parenting stress index (short from
PSI/SF, 1990)were used as two main tools for measuring such levels. Lastly, Mann-Whitney, one of the nonparametric statistics, was usedto analyze the data collected. The HTP drawing tests were conducted before and after every psychological test to observe the effectiveness and stainability of the program. In order to examine the objectivity for individuals' characteristic, Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) was carried out before staring the GAT program. Lastly, the effect of GAT was examined through the children's conversations and their art works during the 12 sessions of the therapy. From the study, the following results were found. Firstly, GAT provided positive effects on the improvement of parenting efficacy for mothers who have a developmental disability child. Secondly, GAT showed positive influences on the reduction of parenting stress for the mothers with a developmental disability child. Thirdly, GAT affected the mothers' self-concept by relieving their emotional tensions, and the development of communication techniques and linguistic autonomy. Finally, GAT program is an important element to promote psychological changes for mothers of a developmental disability child. For instance, the participants' defensiveattitudes caused tension among them in the beginning. However, as the program progressed by, they became more relaxedand open-mined. The motivation of self-insight also appeared to increaseby self-knowledge and communications among the participants enabled them to share their feelings and opinions In conclusion, the positive influences of GAT for mothers of a developmental disability child were significant. Theses included the enhancement of parenting efficacy, the reduction of parenting stress and the acquirement of optimisticself-concept. Also, by analyzing the process of GAT, the effects of GAT were recognized. Based on the fact that the importance of this study was clearly identified, the significant and limitation has been discussed and further study was proposed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146476http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410177
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Master)
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