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자폐장애 아동의 사회적 행동과 자기표현을 위한 비지시적 미술치료 사례연구

Title
자폐장애 아동의 사회적 행동과 자기표현을 위한 비지시적 미술치료 사례연구
Other Titles
A Case Study on Non-directive Art Therapy for Social Behavior and Self-expression in a Child with Autistic Disorder
Author
심은지
Alternative Author(s)
Shim, Eun Jih
Advisor(s)
이정숙
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 낮은 자발성으로 인한 수동적인 태도와 의사소통 결함에 의한 정서적 상호교류 및 사회성 결여, 부적절한 정서표현 등의 특성을 갖는 자폐장애 아동의 이러한 문제의 개선을 위해 로웬펠드의 미술발달단계를 기본으로 대상아동의 저항감을 줄일 수 있고, 접근이 용이한 비지시적인 미술치료로 자폐장애 아동의 사회적 행동과 자기표현에 미치는 치료적인 영향과 효과를 살펴 보고자한 질적 사례연구이다. 이를 위하여 자폐장애 진단을 받은 만 11세 8개월인 초등학교 5학년 여아를 대상으로 2005년 2월부터 2007년 12월까지 총 115회기의 비지시적 미술치료를 실시하였으며, 종결 4개월 후인 2008년 4월에 추후로 사회성숙도 검사 및 자유화를 실시하여 그 효과의 지속성을 알아보았다. 연구과정은 로웬펠드(Lowenfeld, 1957)의 미술발달단계와 미술을 통한 성장의 7가지 이론 중 지적, 사회적, 정서적, 창조적 성장을 바탕으로 비지시적 미술치료를 분석하였고, 이러한 질적 분석에 관한 연구자의 주관된 해석을 피하기 위하여 H대학교 아동심리치료학과 교수와 미술치료 전문가 2인으로부터 임상감독을 받았다. 또한 질적 분석에 관한 객관성과 신뢰성을 확보하기 위해 사회성숙도 검사를 사전ㆍ사후ㆍ추후로 실시하고 사회적 행동 평정척도를 사전ㆍ사후로 실시하여 연구대상 아동의 전반적인 변화를 비교ㆍ분석함으로써 비지시적 미술치료가 자폐장애 아동에게 미치는 영향을 살펴보았다. 이러한 목적을 토대로 실시한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 비지시적 미술치료가 아동의 발달을 측정하는 사회성숙도 검사에서 연구대상 아동의 전반적인 발달이 향상되었다. 둘째, 비언어적 행동에 의한 발성, 안면표정, 몸짓, 눈맞춤에서 전반적인 향상뿐만 아니라 언어적 행동에 의한 다양한 요구 및 자기과시에도 많은 변화가 나타난 바, 비지시적 미술치료가 자폐장애 아동의 언어적 행동과 비언어적 행동에 의한 사회적 행동에 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인하였다. 셋째, 초기에는 낯선 환경에 대한 불안으로 자기자극어, 상동행동, 자기 및 연구자를 공격하는 분노발작 행동이 많았으나 회기가 거듭될수록 치료 상황이나 일상생활에서 자발적인 행동과 요구하기 등의 증가를 보이는 등 비지시적 미술치료가 자폐장애 아동의 자기표현에 긍정적인 영향을 미친 것으로 확인되었다. 비지시적 미술치료를 실시한 기간 동안 연구대상 아동은 전도식기에서 사실화기 단계로 그림발달의 변화를 보였음을 알 수 있다. 초기의 반복적이고 도식적으로 표현에 반해, 후기로 접어들수록 사실적인 표현기술이 발달하였고, 자기 및 타인인식이 가능해져 경험하고 관찰한 것을 사실적으로 표현하는 것이 가능해졌다. 이러한 사실을 종합해보면 비지시적 미술치료는 자발적 활동이 낮고 의사소통에 어려움을 가지고 있는 자폐장애 아동의 전반적 발달을 증진하고 사회적 행동과 자기표현을 증진하여, 아동의 성장과 발달에 긍정적인 영향을 주고 있음을 알 수 있다. 따라서 본 연구는 자폐장애 아동을 대상으로 한 비지시적 미술치료 효과를 검증하고 더 나아가 자폐장애 아동의 전반적 발달을 향상시킬 수 있는 프로그램 개발의 기반을 마련하는데 의의가 있다.
Children with autistic disorder are characterized by the passive attitude caused by low voluntariness, the lack of emotional interaction and sociality due to a defect in communication, and inappropriate emotional expression. In order to improve this problem, the nondirective art therapy can reduce a sense of resistance in the subject children and is easy for access based on Viktor Lowenfeld's art developmental stage. This is the qualitative case study in order to examine the remedial influence and effects of the nondirective art therapy on social behavior and self-expression in a child with autistic disorder. For this, targeting young girl child in the 5th grade of elementary school who are fully 11 years old and 8 months as those who were diagnosed the autistic disorder, the nondirective art therapy was carried out for totally 115 sessions from February of 2005 to December of 2007. And, in April of 2008 that is after 4 months in the conclusion, the continuation of its effects was examined afterwards by carrying out the test and freeing in social maturity. As for the research process, based on Lowenfeld(1957)'s art developmental stage and on intellectual, social, emotional, and creative growth among 7 theories in growth through art, the nondirective art therapy was analyzed. In order to avoid the researcher's subjective interpretation on this qualitative analysis, the clinical supervision was received by the professor for the Department of Child Psychotherapy at H University, and 2 experts in art therapy. Also, so as to secure objectivity and reliability on the qualitative analysis, the social maturity scale was carried out pre-post-afterwards. The pre-and-post social-behavior rating scale was carried out. The whole change in research-subject children was compared and analyzed. Thus, the effects of nondirective art therapy on children with autistic disorder were examined. The following are the results of the research of having been carried out based on this objective. First, in the social maturity that the nondirective art therapy measures children's development, the while development in research-subject children was enhanced. Second, the non-verbal behavior led to wholly improving speaking, facial expression, gesture, and eye contact. In addition, the verbal behavior led to showing many changes even in diverse demands and ostentation. Thus, the nondirective art therapy was confirmed to have positively influenced the social behavior by non-verbal behavior and verbal behavior in children with autistic disorder. Third, in the early, there were many behaviors such as self-stimulus language, stereotypes, and temper tantrum of attacking self or researcher, owing to uneasiness about strange environment. However, the more repetition in session led to a rise in voluntary behavior and request in treatment situation or daily life. Thus, the nondirective art therapy was confirmed to have positively influenced the self-expression in children with autistic disorder. During the period that the nondirective art therapy was carried out, the research-subject children can be known to have indicated a change in development of picture from the preschematic stage to the realism stage. Contrary to the repetitive and schematic expression in the early, the realistic expression technique was developed in the more entering the latter term. The consciousness of self and other people came to be possible, thereby having been available for realistically expressing experience and observation. Given synthesizing this fact, the nondirective art therapy can be known to have wholly positive effect on children's growth and development by inducing free self-expression and by reinforcing social behavior in children with autistic disorder who are low in voluntary activity and have difficulty in communication. Accordingly, this study has the significance that verified the effects of nondirective art therapy targeting children with autistic disorder, and further that arranged the foundation of developing a program of being able to improve the whole development in children with autistic disorder.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146475http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410066
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