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실내건축 디자인의 기업 아이덴티티(CI), 브랜드 아이덴티티(BI)를 응용한 공간 그래픽에 관한 연구

Title
실내건축 디자인의 기업 아이덴티티(CI), 브랜드 아이덴티티(BI)를 응용한 공간 그래픽에 관한 연구
Other Titles
A study on the Space Graphic applied to the Corporate Identity(CI), Brand Identity(BI) In Interior Design Field
Author
정희은
Alternative Author(s)
Jung, Hee Eun
Advisor(s)
장순각
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 우리는 ‘브랜드의 시대’에 살고 있다 해도 과언이 아니다. 브랜드는 우리가 생활하는 환경 어느 곳 에서나 쉽게 볼 수 있으며 유형적, 무형적으로 강력한 영향력을 행사하고 있다. 브랜드는 기업과 소비자 간의 커뮤니케이션을 위한 방법으로서 브랜드의 시각적 이미지는 이러한 커뮤니케이션을 원활하게 할 수 있는 최고의 도구이다. 따라서 기업은 브랜드를 통해 장기적으로 소비자와 친밀한 관계를 형성함으로써 막대한 이윤을 창출 할 수 있게 되는 것이다. 기업의 이념을 제시하고 기업 내의 일체감을 조성하며, 외부환경에 대한 이미지 개선을 목적으로 하는 CI(Corporate Identity)와 브랜드 이미지개선과 구축에 의한 매출 증대효과를 위한 BI(Brand Identity)는 시각적으로 압축된 아이덴티티 디자인(Identity design)으로서 이를 응용한 실내공간은 통합적인 이미지를 구축하는데 있어 차별화된 우위를 차지 할 수 있다. 이때 그래픽은 아이덴티티 디자인을 시각적으로 표현할 수 있는 중요한 요소로 작용한다. 공간의 signage개념으로 시작되었던 그래픽 디자인은 1960년대 이후 환경디자인(environment design)으로 발전하였고 현대에 들어와서는 정보, 과학, 문학, 예술 등 다양한 카테고리를 가지며 대중을 위한 시각표현 매체로 자리 잡았다. 오늘날 실내 공간에서의 그래픽은 이미지를 구체화 시킬 수 있는 감성적인 분야로서 다양한 이미지와 상상력을 제공하며 실내 공간의 브랜드 아이덴티티를 나타낼 수 있는 중요한 표현매체가 되었다. 사례 조사를 통한 실내건축 디자인의 CI, BI를 응용한 공간 그래픽의 구성요소와 표현방법은 다음과 같다. 첫째, 심볼마크(Symbol Mark)를 응용한 공간 그래픽(Space Graphic)은 심볼마크의 균형적 변형으로 개성을 살리면서말로 표현할수 없는 이미지를전달할 수 있는 요소이다. 심볼을 나열한 패턴(pattern)은 공간을 구획하는 파티션이 되어 동선을 유도할 수도 있으며 스케일(scale)의 변화로 하나의 거대한 오브제적(object) 이미지로 공간에 임팩트(impact)를 줄 수 있다. 새롭게 공간을 만들어 내는 브랜드가 있다면 브랜드의 심볼마크를 응용한 공간 그래픽은 가장 빠르게 인지도를 높일 수 있는 하나의 방법이 될 것이다. 둘째, 로고타이프(Logotype)는 일반적으로 문자의 정보전달적인 역할을 한다. 그러나 문자에 이미지를 덧붙임으로써 내용이 풍부해지면 브랜드 이미지를 연결해주는 상징기호로서의 역할을 한다. 문자에 의한 구체적 연상의 이미지 혹은 문자의 해체를 통한 콜라주(Collage) 등 로고타이프를 응용할 수 있는 요소는 다양하며 공간 속에 유기적으로 변화하며 로고타이프의 확장성을 보여주게 된다. 이러한 확장성은 빛을 통해 더욱 확대된다. 셋째, 색채(Color)는 공간의 1차적인 이미지를 말해주는 요소이고 공간을 얘기해 줄 수 있는 보조재료 로서의 역할도 한다. 색채를 응용한 그래픽은 공간의 통일성을 부여하고 동시에 강력한 이미지로 강한 효과를 볼 수 있다. 이때 조도는 색채를 인위적으로 조절하여 공간의 느낌을 변화시키기 때문에 실내에서의 조도의 역할은 매우 중요하다. 넷째, 캐릭터(Character)는 심볼처럼 함축성 있는 내용을 상징하는 요소로 많이 사용되고 있다. 단순한 그림의 차원을 넘어 즐거움, 귀여움, 엉뚱함 등과 같은 정서와 감성이 녹아있는 캐릭터는 평면에서 공간으로 튀어나와 그 자체가 오브제가 되어 아이들의 호기심을 극대화하며 친근감 있게 공간에 자리 잡는다. 캐릭터가 적용되는 범위는 아주 다양하며 매우 구체적이기 때문에 공간 그래픽으로의 응용은 매우 적절하게 사용 될 것이다. 다섯째, 제품(Product)에는 브랜드 연상의 강도가 탁월한 것이 있다. 이러한 경우 사용자는 브랜드의 정보전달의 역할이 축소되어있어도 브랜드를 연상하는데 있어 별 어려움이 없다. 이러한 제품의 이미지를 응용한 공간 그래픽은 정보전달적인 1차적 표현을 넘어서 그 이상의 효과를 볼 수 있다. 제품이 가지고 있는 고유의 색채와 형태적 특성들을 공간 그래픽에 응용함으로써 공간 속 사용자는 제품과 브랜드를 자연스럽게 인지할 수 있다. 여섯째, 로고타이프나 심볼마크를 나열하여 패턴화하거나 제품의 그래픽 이미지를 반복, 나열함으로써 나타나는 패턴들은 작은 시각적 요소는 형으로 지각되고, 더 넓은 영역은 바탕으로 지각이 된다. 실내, 실외의 수직적, 수평적 공간 마다 패턴을 응용한 공간 그래픽은 광범위하게 적용 될 수 있다. 빛을 통해 패턴은 극적인 효과를 배가시키며 독창적이고 신비스러운 느낌을 주며 브랜드의 가치를 은유적으로 드러낸다. 패턴을 파사드(Facade)에 응용한 공간 그래픽은 다분히 평면적으로만 알았던 그래픽이 그 경계를 넘어 건축적 영향력을 행사하며 공간에 더 높은 가치를 부여해줄 수 있다. 이와 같이 아이덴티티 디자인이 응용된 공간 그래픽은 브랜드 특유의 메시지를 시각적 이미지 전달요소로 직접적이고 구체적인 메시지, 즉 기업의 이미지나 브랜드의 감성적 요인을 시각적이며 입체적으로 디자인하여 사용자와 공간 커뮤니케이션의 측면에서 브랜드의 의사전달을 명확하게 한다. 또한 평면을 넘어서 공간에 입체적이고 동적인 요소를 부여함으로써 타 브랜드 공간과의 차별화를 줄 수 있다. 나아가서는 브랜드의 간접적인 메시지까지도 공간 속에 쉽게 전달해 줄 수 있고, 공간의 기능에 따라 다양한 형태로 표현될 수 있다. 이러한 유연함은 공간의 아이덴티티를 확장시키는데 있어 공간 그래픽은 효율적으로 사용될 수 있을 것이다. 앞으로 공간에 진정한 아이덴티티를 부여하는 수준으로 발전해 나가기 위해서는 실내건축 디자인에 있어서 기본적으로 IDENTITY DESIGN (CI, BI)과 그래픽은 연계되어 설계 되어야할 것이다. 이때 공간 그래픽은 바라보는 사람의 움직임(movement)과 속도, 거리등 공간자체의 부피에 따라 달라질 수 있고 공간으로 확장된 색채의 명도나 채도, 빛의 조도 등도 면밀히 계획되어 일반 그래픽 디자인 표현방식과는 달리 공간 디자인과 조화롭게 배치되어야 할 것이다. 이제 구체적인 메시지를 전달하는 공간 그래픽과 추상적 요소인 공간의 동시작업 및 통합작업은 실내건축 디자인의 필수과정으로 정착되어야 할 것이다.; It wouldn't be exaggerating to say that we're living in a "Brand age" these days. Brand is easily spotted anywhere around our surroundings, influencing us in a material and a moral way. Brand is a communication method between companies and consumers, and the visual image of a brand is the greatest tool to smooth the communications between them. In other words, companies can create vast amount of profit using brand to form an intimate relationship with the consumers. CI(Corporate Identity) which aims at presenting the company's principles, developing company's sense of unity, improving images of the company and BI(Brand Identity) which brings increase on sales by constructing and improving the brand image, are infect visually compressed Identity designs that will give the interior space that have applied it, superiority in building a unified image. Then, graphic plays an important role in expressing Identity designs visually. Graphic design, which was first used as a signage of space, grew to be an environment design in the 60s and it is a visual medium that holds the categories of information, science, literature and art in the modern world. These days, interior space graphic is an emotional field that can materialize images, which became an important expressing medium that offers various images and creativity and show interior space's brand identity. By reviewing examples, elements that compose space graphic that has applied interior construction designs CI, BI and the methods to express them are as followed. First, space graphic that has applied symbol marks is an element that delivers images that can't be expressed verbally, by the balanced transformation of the symbol mark. The pattern that arranged the symbols can be the partition that divides the space to lead the movement and by changing the scale, one big object can give an impact to space. If there is a brand that renews space, a space graphic using that brand's symbol mark could be one of the fastest ways to increase popularity. Second, logotype generally functions as an information deliverer of letters. But moreover, overlaps images on to letters to richen the contents and works as a symbol that is connected to the brand image. Distinct images associated by letters or Collage achieved by dismantling letters, the ways of applying logotype vary and shifts systematically in the space, which shows dilation of logotype. The dilation expands even more through light. Third, color is an element that shows the first image of space and also, works as an assistant ingredient in explaining it. Graphics, applied with colors, give space a unified image while, getting a stronger effect with a stronger image. Intensity of illumination is extremely important indoors, because it controls the color to change the sense in space Fourth, character is used like a symbol to symbolize implicated contents. Shedding off the images of an ordinary drawing, character that molds with emotions and senses like, happiness, cuteness, preposterousness, becomes an object of affection in space that maximizes children's curiosity. Ways of applying character are diverse and very much clear so, applying it to space graphic will be properly used. Fifth, there are certain products that are more prominent in associating a brand than others. In these cases, users don't have a problem in associating the brand, even if the brand's information delivering role is reduced. Space graphics that applies product images, can obtain more than just information delivery. By applying product's own colors and structural qualities users in space will naturally acknowledge the product and the brand. Sixth, patterns shown by repeating logotypes, symbol marks or product's graphic images, the small parts will be considered as shapes, and big areas will be considered as backgrounds. Space graphic that applies patterns indoors, outdoors vertically and horizontally can be used extensively. Through light, patterns double their theatrical effects and by showing original, mysterious images it displays brand's value metaphorically. Space graphic that applies patterns on Facade will go over the boundaries of flat graphic and give more value to space by enforcing architectural influence. In this manner, space graphic that applies identity designs, clearly states brand's intentions on space communication and users by designing company images or brand's emotional factors visually and dimensionally. Also, it escapes plane level, and gives space, dimensional and kinetic elements, which can give differentiation with other brand's space. Furthermore, it can easily deliver brand's mediate messages to space and be expressed in various forms by different space functions. These kinds of flexibility let space graphic be used efficiently in extending space identity. To develop to a level of giving real identity to space, identity design (CI, BI) and graphic should be designed connected together in indoor architecture design. Space graphic can differ by the movement and the velocity of the person looking and by mass of the space itself, so brightness or saturation of color, intensity of illumination should be carefully planned, differently with other graphic designs, to be arranged harmonically with space design. Space graphic that delivers specific messages and same time operations and unified operations of space, a metaphysical element, should be settled as an essential course in indoor architecture design.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146474http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409942
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF INTERIOR DESIGN(실내환경디자인학과) > Theses (Master)
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