508 0

공공도서관 아동열람실의 환경행태특성 평가

Title
공공도서관 아동열람실의 환경행태특성 평가
Other Titles
Evaluation of Environmental Behavioral Characteristics of Children's Reading Room in Public Libraries
Author
전세란
Alternative Author(s)
Jeon, Seran
Advisor(s)
황연숙
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
아동기는 물리적 환경에 많은 영향을 받는 중요한 시기이며, 독서는 아동의 인격 형 성과 지적 성장에 큰 역할을 한다. 하지만 지금의 아동들은 고도로 발달한 정보화로 인해 TV, 컴퓨터 등의 매스미디어를 쉽게 접하게 되었으며, 연령 또한 점점 낮아지는 현상으로 인해 점점 독서와 멀어지는 위기를 맞고 있다. 아동에게 올바른 독서 습관 이 배양될 수 있도록 양질의 문화적 독서환경을 제공하는 것은 아동의 가능성 개발과 인격성장과 함께 우리 미래에 대한 투자라고 할 수 있다. 이러한 관점에서 최근 아동 도서관은 아동에게 효율적인 문화, 교육 환경을 제공해줄 수 있는 곳으로 그 중요성 이 강조되고 있다. 그러나 현재까지의 선행 연구는 건축적 관점에서의 공간계획과 실들의 배치, 실내공 간의 물리적 환경요소의 이론적인 내용으로 범위가 한정되어 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 공공도서관 유아열람실과 어린이열람실의 배치특성과 실내디자인 특성을 파악하고, 아동의 환경행태학적 관점에서 중요시되는 공공도서관 유아열람실 과 어린이열람실의 공간특성을 파악함으로써 향후 아동열람실 공간계획시 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 방법은 공공도서관 유아열람실과 어린이열람실의 배치특성과 실내디자인 특성을 살펴본 후, 현장방문을 통한 사례조사로 진행되었다. 체크리스트를 바탕으로 서울시에 위치한 2000년 이후 건립된 도서관으로 한정하였으며 아동열람실을 보유한 40개의 도서관 가운데 실내공간특성 분석을 위해 연면적 1,650m²이상인 10곳을 대 상으로 2008년 4월 15일부터 5월 20일까지 현장방문을 통한 사례조사를 실시하였 다. 본 연구의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 아동의 환경행태를 고려한 공간 특성별로 항목을 분석한 결과, 쾌적성이 가장 양호 하게 나타났으며 쾌적성〉아동 스케일〉안전성〉편안함〉융통성 순서로 나타났다. 이 는 아동열람실을 구성하는 기본적인 환경과 가구는 비교적 양호한 반면, 아동의 발달 정도에 따라 공간의 변화가 가능한 환경을 구성하고, 새로운 활동영역을 융통성 있게 도입하거나 재배치 할 수 있는 요소가 미흡하다는 결과로 해석된다. 안전성 특성을 살펴보면, 열람 테이블, 의자, 서가, 대출 카운터, 창턱의 모서리 보호 처리를 평가하는 항목과 가구의 안전성과 견고함은 양호하였다. 그러나 열람실내 위 험한 곳이 있을 경우 아동이 쉽게 알아볼 수 있도록 색과 그림으로 경고 사인물을 표 시한 곳은 없었으며, 유아화장실에 논슬립 바닥재를 설치한 곳은 1곳 뿐 이었다. 또한 사례대상 열람실 모두 화재시 필요한 소화기가 비치되어 있지 않았다. 편안함 특성을 살펴보면, 아동에게 흥미와 즐거움을 유발할 수 있는 슈퍼그래픽 등 의 실내계획은 부족하였다. 또한 전반적으로 독서와 휴식을 병행할 수 있는 쿠션이나 소파의 유무 등 신체적인 편안함을 제공하는 항목의 적용률이 낮았다. 또한 유아를 대상으로 하는 공간에서는 놀이를 겸한 아동열람실의 중요성을 인식하여 유아의 발달 에 긍정적인 영향을 줄 수 있는 놀이감을 제공하거나, 유아가 좋아하는 캐릭터 쿠션 을 배치하는 계획은 유아의 편안한 열람실 이용을 위해 고려되어야 할 항목이라 판단 된다. 아동 스케일 특성을 살펴보면, 서가와 대출카운터 항목에서 적합성이 대체로 높게 평가되었으며, 책상과 의자, 검색 컴퓨터 항목에서 낮게 평가되었다. 또한 획일적인 사이즈의 가구로 아동의 다양한 신체발달에 따른 지원이 부족한 것으로 평가되었으며 특히 어린이열람실의 경우 어린이뿐만 아니라 부모가 같이 이용하는 공간으로 공간에 놓이는 가구의 크기와 배치간격을 사용자 스케일을 고려하여 계획이 필요하다고 사료 된다. 융통성 특성을 살펴보면, 조사대상 대부분이 고정식 가구를 이용하고 있었으며, 이동 식 가구나 파티션을 통한 공간의 변화는 어려운 것으로 조사되었다. 사용자들의 동선 을 고려하여 공간 기능에 따라 움직임이 유도될 수 있도록 공간구성을 체계화하고, 공 간이 협소한 열람실의 경우 면적의 제한이 있어 공간을 구성함에 있어 융통성과 가변 성을 주어 하나의 공간이 여러 기능을 할 수 있는 공간구성이 필요하다고 사료된다. 쾌적성 특성을 살펴보면, 조사대상 도서관 모두 실내온도·습도를 기준에 적합한 상태 로 유지하고 있었으며, 평가항목과 유아열람실을 분리를 통한 소음조절 항목에서 양 호하게 평가되었다. 그러나 방음벽, 파티션, 이중창 등의 흡음재를 설치하거나 책걸상 에 고무신발 또는 바퀴를 설치하는 등 열람실 자체의 소음을 줄일 수 있는 항목은 낮 게 평가되었다. 또한 창의 위치를 남향으로 고려하지 않은 열람실이 많았으며, 일부 도서관의 경우 창의 크기가 너무 작아 충분한 자연채광을 받아들이지 못하고 있는 것 으로 조사되었다. 유아열람실과 어린이열람실은 대부분 도서관의 1층에 위치하여 접근성이 양호하였 다. 또한 유아열람실과 어린이열람실의 배치관계는 두 종류로 분류할 수 있는데, 하나 의 입구를 파티션에 의해 일부 기능을 분리하여 유아열람실을 운영하고 있는 경우와, 두 실이 분리되어 각각의 열람실로 구분되어 있는 경우로 나눌 수 있다. 가구배치 특성을 살펴보면 조사대상 유아열람실 모두 벽면을 따라 서가를 배치하고 중심에 열람공간을 마련하여 테이블과 스툴 등을 배치한 형태를 보이고 있었다. 어린 이열람실의 경우 배치형태를 3가지로 분류할 수 있는데, 서가와 열람공간을 분리하여 일렬로 배치한 형태, 개가식 열람공간을 곳곳에 분산배치하고 열람공간을 소규모 그 룹으로 형성하여 배치한 형태, 서가와 열람공간을 정적배치와 동적배치가 혼재된 비 교적 자유로운 동적인 배치로 분류할 수 있다. 유아열람실과 어린이열람실의 실내디자인특성을 살펴본 결과, 대부분 바닥PVC와 벽 면도장으로 마감되어 있었으며, 아이보리와 화이트와 같은 밝은 톤의 색채를 사용하 고 있었다. 또한 조사대상 중 절반정도의 열람실에서만 자연채광과 인공조명을 적절 하게 이용하여 실내조도를 밝게 유지하고 있었다. 본 연구는 사례조사를 통해 공공도서관 아동열람실의 배치특성과 실내디자인특성을 조사하고, 환경행태학적 관점에서 실내공간을 분석하였다. 그러나 아동의 요구를 객관 적이고 심층적으로 파악하는데 제한이 있으므로 설문조사나 면접조사를 통한 후속 연 구가 필요할 것으로 판단된다.; When a person is born and starts to grow, social and physical environments give strong influences over the person. Especially, environmental factors that one experiences in childhood are very important in establishing desirable values and in forming upright characters. Settling good reading habits are an important background for a child to become an adult. But, because of living in an information-oriented society, children who should be growing reading habits are sold on television and computers and are losing interest in reading. Considering that childhood is a time when physical environments are giving them lots of influences and reading helps in forming character and in growing intellect, it is certain that children should be provided with surroundings that encourage good reading habits. But, studies up till now are restricted to theoretical contents such as, space planning in architectural point of view and physical environment elements of inner space. This research will study the arrangement features in public library infant and children's reading room and provide basic material in after children's reading room space planning by studying the space features, which are valued in the environment behavioral point of view. After examining the arrangement features and indoor design features of the public library infant and children's reading room, it progressed to case studies through field visits. We limited the check list to libraries built after year 2000 that are located around Seoul and from 40 libraries with children reading rooms, we picked 10 libraries over 1,650m² in size and started the field visits on April 15, 2008 till, May 20 to analyze the indoor space features. the research results are as followed. After analyzing items by the space features, considering children's environment behavior, pleasantness was most favorable, children scale, safety, comfortableness, flexibility followed in order. It shows the basic surroundings and the furniture that composes the children's reading room are relatively favorable, but in the other hand, it seems that reading rooms lack the ability to form an environment that can adapt to children's growth, inducting new activity areas flexibly or rearrange them. Most of the furniture, book shelves, tables, and counters turned out to be safe and favorable, but heavy doors, absence of non slip tiles showed that reading rooms lack at equipments the most. Reading rooms used achromatic colors to give calmness to the children, but it lacked on the elements that can give joy and interest to them. Also, they were short on sofas or soft mats that can give relaxations to the children who need them after reading certain amount of books. Most of the reading rooms had tables and chairs that were designed to fit children's body, but because of the standardized furniture it lacked the support on children's growth, most of the book shelves and reference tables were designed for the adults so, only the outlook were considered. Most of the reading rooms didn't apply children development attributes and only considered the technical issues so, the reading space and book shelves were clearly separated, which distracted the children's free and positive reading behaviors. Using both, natural lighting by facade windows and artificial lighting they maintained the indoor brightness, but instead of using the windows for ventilation they depended too much on machines. Also, the lack of sound proof walls made the noise penetrate into the reading rooms. The plan to reduce noise seemed insufficient, because most didn't use rubber or wheels on the bottom of the tables and chairs to reduce sound in case of friction. After studying the space arrangement features of infant and children's reading room, in most of the cases, it was located on the 1st floor to provide the children with easy excess. Having studied the arrangement relations between infant and children's reading rooms it is possible to classify them into two groups, libraries that are using particion on the one entrance to divide the room to run the infant's reading room or libraries with two separate rooms. Also, the separation of the two reading rooms can be classified into two groups which are libraries that use particion and the ones that use inside, glass wall. The reading rooms that were divided by inside, glass walls showed satisfactory results on privacy, noise isolation and territorial issues. All researched infant's reading rooms have book cases around the walls and have the reading space in the middle, placing tables and stools. In children's reading room's case, it could be categorized in to three groups. First, book shelves and reading space are separated and lined side by side, second, open-access reading spaces are scattered all around and each formed as a small group, third, having both stillness arrangement and kinetic arrangement. Most of the reading rooms had their floor closed with PVC and wall coating, using bright tone colors such as ivory and white. Also, half of the reading rooms maintained a bright intensity by a proper mix of natural lighting and artificial lighting. This research studied public library children's reading room's arrangement features and indoor design features and analyzed indoor space in an environment behavioral point of view, through case studies. But there are limitations to getting the children's needs objectively and significantly, so survey research, interview research and not only studying Korean's but comparing and analyzing with foreign country's cases will be needed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146471http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409633
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF INTERIOR DESIGN(실내환경디자인학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE