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디지털 음악서비스의 서비스 충성도에 관한 연구

Title
디지털 음악서비스의 서비스 충성도에 관한 연구
Other Titles
A study on the service loyalty of Korean digital music services
Author
변민혜
Alternative Author(s)
Byeon, min hye
Advisor(s)
박소라
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2000년에 들어서면서 초고속 인터넷이 전국적으로 확산되어 인터넷 가입자 수 가 증가하게 되고 미디어 환경은 많은 변화를 가져온다. 더불어 음악시장이 변화하고 이러한 현실에서 음악소비자들이 이용하는 여러 가지 음악 서비스가 어떠한 형태로 진화하고 실제로 변화되며 이용행위는 어떠한지 알아본다. 또한 음악 산업의 패러다임을 변화시킨 디지털음악시장을 살펴보고 복잡해지고 다양해진 이용자들의 음악시장에서의 서비스이용에 있어서 디지털 음악시장의 서비스요인들에 대한 평가와 그에 대한 서비스 충성도를 실질적으로 활용할 수 있는 기초자료를 제시하고 이를 기반으로 국내음악시장에 디지털 음악 시장이 어떠한 방향으로 발전하고 있는가를 모색해보고자 하였다. 따라서 본연구의 연구문제는 디지털 음악 사이트의 서비스별 이용행위와 이용하는 이유와 디지털 음악 사이트의 서비스 종류에 따른 서비스 요인간의 가 어떠한가를 살펴보고, 디지털 음악 사이트의 서비스 요인은 서비스 충성도에 미치는 영향을 검증하였다. 이에 대한 본 연구의 결과, 다양한 디지털 음악 서비스 중에서 ‘P2P 사이트의 서비스’, ‘배경음악서비스’를 이용자들은 많이 이용하는 것으로 나타났고 이는 디지털 음악 서비스의 이용자들은 파일 공유의 이용행위와 음원 스트리밍을 주로 하기 위하여 음악 사이트에 접근함을 알 수 있었으며 디지털 음악서비스의 이용행위는 다운로드, 스트리밍, 검색 순으로 나타났다. 그리고 디지털 음악 서비스의 종류는 서비스 요인인 ‘정보제공성’, ‘유용성’, ‘반응성’, ‘신속성’과 ‘서비스 명성과 각각 유의미한 차이를 나타냄을 알 수 있었다. 또한 서비스 요인이 서비스 충성도에 미치는 영향의 결과는 서비스 요인 가운데 서비스의 ‘신속성’,‘유용성’,‘정보제공성’의 요인이 서비스 충성도에 정적인 영향을 미치고, ‘반응성’은 서비스 충성도에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 살펴본 본 연구의 의의는 기존 연구에서 찾지 못한 디지털 음악 서비스 사이트들에 대한 다양한 소비와 이용 행위에 대한 실증적 자료를 제시하고, 또한 이에 따른 서비스 요인을 구성하여 이 요인들이 디지털 음악 서비스의 충성도에 얼마만큼의 영향을 미치는가를 살펴보았다는데 큰 의의를 갖는다.; Around the turn of the new millenium, high speed internet became wide-spread, the number of subscribers was on the rise, and the media environment brought about a lot of changes. Accordingly, the music market has been changing. Taking this into account, this thesis aims to identify the evolutionary process of various music services used by consumers, the actual changes brought about along with the process, and the usage patterns. It aims to look into the digital music market which has changed paradigm of the music industry and to present primary data for assessment of service elements of the digital music market in terms of service usages by a more complicated and diversified usage pattern, and the actual utilization of the service loyalty following the assessment. Based upon these observation, it purports to explore directions of the development of the digital music market in Korea's music market. The theme of this study, therefore, lies in identification of usage of services provided by digital music sites and reasons of such uses. Also, it aims to see how service elements accompanying various kinds of services of digital music sites work and verify how each service element may impact on the level of loyalty. The research found that 'service provided by P2P sites', ‘background music service', among all other digital music services, are those most used, This comes from the observation that users of digital music service access music sites mostly for file sharing and music streaming, and that usage comprises of downloading, streaming, and searching, in this order. There were significant differences with service elements such as 'information provision', 'usefulness', 'responsiveness', 'promptness' and 'reputation of the service' among all kinds of digital music services. In terms of service elements' impact upon the service loyalty, 'promptness' 'usefulness', and 'information provision', among all other service elements, were found to have positive impact upon service loyalty while 'responsiveness' was shown to have a negative one. This study is meaningful in that it presents primary data about the diversified consumption and usage of digital music service sites, which have been neglected in previous studies. It also showed the impact of service elements on the level of loyalty to digital music services.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146454http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409754
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JOURNALISM & MASS COMMUNICATION(신문방송학과) > Theses (Master)
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