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TV 오락 프로그램 아나운서 진행자에 대한 시청자 인식과 시청효과 연구

Title
TV 오락 프로그램 아나운서 진행자에 대한 시청자 인식과 시청효과 연구
Other Titles
A study of audience`s cognition and TV viewing effects about announcers in TV entertainment programs
Author
장진영
Alternative Author(s)
Jang, Jin Young
Advisor(s)
김정기
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
오늘날 방송환경이 급속하게 변화하면서 아나운서가 진행하는 프로그램 장르가 변화하기 시작했다. 지금까지 아나운서에 대한 시청자의 인식은 주로 뉴스앵커 등의 전문성을 지닌 정보원으로서의 특성이 강했으나, 최근 아나운서는 쇼, 오락, 코미디, 버라이어티 프로그램 등에서 다양한 끼를 선보이면서 시청자들에게 인기 있는 프로그램 진행자로 인식되고 있다. 오늘날의 아나운서는 시청자에게 ‘아나테이너’라 호칭되며, 기존의 딱딱한 이미지에서 벗어나 자연스러운 이미지를 보여줌에 따라 이들에 대한 시청자의 인식이 변화하기 시작하였다. 아나운서에 관한 기존 연구들은 주로 뉴스앵커에 관한 연구들이 대부분이었으며, 이들의 특성은 주로 전문성이나 신뢰성을 중심으로 한 공신력에 관한 연구였다. 그러나 오늘날 아나운서 진행자는 ‘아나테이너’로서의 다양한 특성을 지녔을 것이며, 아나운서가 진행하는 TV 오락 프로그램에 대한 시청자의 긍정적 평가가 프로그램 시청률을 좌우하는 중요한 요인으로 평가되고 있다는 점에서 TV 오락 프로그램 아나운서 진행자의 특성에 관한 시청자의 인식과 시청효과에 관하여 살펴보고자 하였다. 이에 본 연구에서는 TV 오락 프로그램을 진행하는 아나운서의 특성이 무엇인지를 조사하고, 아나운서 진행자와의 의사인간관계와 프로그램 평가와의 관계성을 검증하였다. 또한 아나운서 진행자의 특성과 의사인간관계, 프로그램 평가가 시청효과(만족도, 시청동기 충족, 재시청 의사)에 어떠한 영향을 미치는지 조사하였다. 분석 결과 신뢰성, 출세/존경, 전문성, 익살, 자격, 부정적 이미지, 지성, 매력 등 총 8가지 특성이 아나운서 진행자의 특성을 대변하는 것으로 나타났다. TV 오락 프로그램을 진행하는 아나운서 진행자의 8가지 특성과 의사인간관계의 상관성 조사 결과 시청자는 아나운서 진행자와 의사인간관계를 형성하는 정도에 따라 TV 오락 프로그램 아나운서 진행자의 특성 인식에도 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 아나운서 진행자의 특성과 프로그램의 메시지에 대한 정보처리활동으로서의 상호작용을 대변하는 프로그램 평가와의 상관성 분석 결과 또한 프로그램에 대한 긍정 및 부정적인 평가가 아나운서 진행자의 각 특성요인과 유의한 상관성이 있음을 보여주었다. TV 오락 프로그램 아나운서 진행자의 특성과 의사인간관계, 프로그램 평가가 최종적으로 시청효과에 미치는 영향력 분석결과 시청자의 미디어 내용에 대한 반응과 정보처리의 능동적인 상호작용이 효과와 관련성이 있음을 실증적으로 보여주었다. 이러한 결과는 아나운서 진행자에 대한 긍정적 인식과 높은 의사인간관계, 프로그램에 대한 긍정적 평가가 시청효과 형성에 유의미한 영향력을 지니고 있음을 반영한다. 이 연구는 오늘날의 변화하는 방송환경에서 뉴스나 정보 프로그램 장르가 아닌 TV 오락 프로그램에서 시청자들이 아나운서 진행자의 어떤 특성에 관심을 가지는가를 밝혔다는 점에서 의미가 있다. 또한 아나운서 진행자의 특성과 의사인간관계, 프로그램 평가와의 상관성을 통해 시청자가 좋아하는 아나운서 특성을 나타내었고, 아나운서 진행자의 특성에 따라 프로그램에 대한 긍정, 부정적 평가가 이루어진다는 사실을 규명하였다. 또한 시청효과에 어떠한 영향력을 미치는지 분석함으로써 시청자들은 친근함이 느껴지는 아나운서 진행자일수록 해당 프로그램에 더욱 주목하며 재시청 효과에 더욱 큰 영향을 미친다는 것을 밝혀내었다. 이는 프로그램 제작 측면에서도 해당 프로그램 진행자의 선호 문제 및 현재 방영중인 아나운서 진행자의 TV 오락 프로그램 시청률과 시청효과 이해에 도움을 준다는 점에서 의의가 있다. 이 연구는 이와 같은 다양한 함의를 갖지만 여러 가지 프로그램 장르에서 활동하는 아나운서 진행자가 증가하고 있는 방송 현실에서 오락 프로그램에 한정되었다는 점, 표집대상이 대학생 집단에 한정되어 있다는 점 등에서 한계를 갖는다. 후속 연구에서는 이와 같은 한계점을 고려하여 보다 정교화 된 연구를 진행해야 할 것이다.; Today, due to rapidly changing broadcasting environments, program genres hosted by announcers have begun to change. Until now, according to perceptions of announcers among the TV audience, the announcers have been characterized as information deliverers with expertness, while recent announcers have perceived as hosts of popular programs, displaying various talents in such as show, entertainment, comedy, and variety programs. Perceptions of announcers among the TV audience have started changing due to the announcers' showing of natural images breaking from conventional stiff images, as we can see from what they are now called, 'annatainers (announcer + entertainer)'. Preexisting studies of announcers were mainly focused on announcers as new anchors, and were conducted on public trust to them based on expertness and trustworthiness. However in terms of such a fact that today announcers may have characteristics of 'annatainers', and positive evaluation of TV entertainment programs hosted by announcers has become an important factor influencing TV audience ratings, this study tried to examine perceptions of characteristics of announcers hosting TV entertainment programs and their influence on the effect of watching TV. In light of this, this study investigated characteristics of announcers hosting TV entertainment programs, and verified the relation of parasocial interaction with announcers and program evaluation. In addition, it examined the influence of characteristics of announcers and parasocial interaction with them and program evaluation on TV-watching effects (satisfaction, satisfying motives to watch TV, and program-loyalty). In order to examine diverse characteristics of announcers hosting TV entertainment programs, the researcher employed items of characteristics of public trust to anchorpersons and items of characteristics of characters on TV designed by Park Ung-gi (2003a) using measures of personal characteristics established by Hoffner & Buchanan (1998). As a result, it was revealed that 8 characteristics in total such as trustworthiness, success/respect, expertness, funny, quality, negative images, intelligence, and attractiveness reflect characteristics of announcers. This tells that in perceiving characteristics of announcers, the audience watching TV entertainment programs lays emphasis on characteristics of professional communicators, and in light of other characteristics appeared, the announcers have differentiated characteristics from news anchors. Similarly, there were significant findings from examining the correlation between the 8 characteristics of announcers hosting TV entertainment programs and parasocial interaction. It was found that the more parasocial interaction indicating personal relationships where one feels similar familiarity with characters on media as with actual friends, existed between the audience and announcers, the more positively the audience accepts characteristics of them. It was revealed that there are differences in perceptions of characteristics of announcers hosting TV entertainment programs among the TV audience depending on the extent to which the audience forms parasocial interaction with the announcers. In detail, there are positive relations between the characteristics such as trustworthiness, success/respect, expertness, funny, and quality, and parasocial interaction, while the characteristic such as negative images showed the negative correlation. As a result of analyzing the correlation between characteristics of announcers and program evaluation which reflects interactions as information-processing activities of program messages, it was revealed that positive and negative evaluation of programs has the significant correlation with each characteristic factor of announcers. This is meaningful in terms of indicating that perceptions of announcers hosting TV entertainment programs among the TV audience are an important factor in evaluation of overall programs. As a result of analyzing the ultimate influence of characteristics of announcers hosting TV entertainment programs, parasocial interaction, and program evaluation on the effect of watch TV, it was found that experiences in watching TV entertainment programs among the TV audience have the relation with the effect, and the analysis also empirically demonstrated the relation of the active interaction between responses to media contents among the audience and information processing, with the effect of watching TV. These findings indicated that positive perceptions of announcers, higher parasocial interaction, and positive evaluation of programs have significant effects on the effect of watching TV, and also perceptions of announcers and positive evaluation of programs have an important role in forming the effect of watching TV entertainment programs. What is important in this study is to have revealed to which characteristics of announcers the TV audience pays attention in not news or informative programs but TV entertainment programs. In addition, the study indicated preferred characteristics of announcers by the audience through correlation analysis of characteristics of announcers and parasocial interaction, and program evaluation, and ascertained the fact that programs are evaluated positively or negatively depending on characteristics of announcers. Though this, by conducting systematic analysis on the ultimate influence of characteristics of announcers, parasocial interaction and program evaluation on the effect of watching TV, this study revealed that the more announcers give feelings of familiarity, the more the audience pays attention to programs concerned and also the more program-loyalty occurs. This study has implications in terms of the point that it can help understand a matter of preferred hosts of programs concerned, audience ratings of current TV entertainment programs hosted by announcers, and the effect of watching TV.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146452http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409544
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JOURNALISM & MASS COMMUNICATION(신문방송학과) > Theses (Master)
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