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보라색의 상징성 연구

Title
보라색의 상징성 연구
Other Titles
A Study of Symbolization of Purple : Focusing on Western Costume
Author
전영심
Alternative Author(s)
Jeon, Young Sim
Advisor(s)
이영재
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
20세기말에는 자본주의의 물신화 경향에 대한 반성이 일어났고, 정보혁명을 선도하는 지식, 예술, 문화산업이 지배적인 산업형태로 등장하면서 ‘문화의 시대’가 열렸다. ‘문화의 세기’라는 새로운 패러다임 속에서, 색(色)은 시대의 영상과 이미지를 변화시키는 지배적인 요인이 되고 있다. 한 시대, 한 사회의 색은 그 시대정신과 사회사상의 반영이다. 한 문화권에서 공유되는 색의 유형은 기후, 풍토 등의 자연적 요인, 그리고 사상과 관습, 시장과 산업, 재료와 기술, 제도와 법규 등, 한 시대와 사회의 총체적 요인들의 상호작용에 의해 형성되는 문화적 산물이다. 색은 자연현상이면서 다른 한편으로는 인간적, 사회적, 경제적, 기술적, 환경적 제반 요인의 복합적으로 작용하여 형성되는 문화현상이기 때문에 그것의 미래를 조망하는 일은 각별한 통찰을 요하는 동시에 다차원적인 논의를 필요로 한다. 이에 본 연구는 문헌에 나타난 보라색의 이론을 정리 분석하고 각 시대에 따라 예술과 복식에 표현된 상징성을 규명하는데 목적이 있다. 연구 방법은 문헌 연구와 조사 연구를 병행하였다. 보라색의 기원과 유래, 염료나 기본 개념을 살펴보기 위해 논문과 학회지, 전문서적을 중심으로 문헌 조사를 하였으며, 복식사 문헌과 일반 역사자료, 회화, 문학작품, 영화 등 시각자료를 참고하여 복식에 표현된 보라색의 특성, 이미지 및 상징성 을 분석하였다. 최근의 보라색의 활용사례는 인터넷 사이트를 통해 정리하였다. 보라색의 범위는 먼셀(Albert Henry Munsell)의 40색상을 기준으로 하여 한국산업표준심의회에서 지정한 남색(9PB-3P미만), 파랑 띤 보라(3P-6P미만), 보라색(6P-9P)미만, 빨강 띤 보라(9P-2RP미만), 자주색(2RP-7.5RP미만)에 해당하는 10PB에서 7.5RP까지로 정하였다. 색이름 특성에 의한 고찰 결과 보라색은 유채색의 기본색명(基本色名)의 하나로 일반적으로 퍼플(purple), 바이올렛(violet)등으로 불리며 관용색명(慣用色名)은 보라, 한자로는 자(紫)로 표기된다. 이 보라색은 퍼플(purple), 바이올렛(violet), 모브(mauve), 마젠타(magenta), 우리나라의 전통색인 자색(紫色)으로 그 색명이 확대되어 사용되어 온 것으로 나타났다. 보라색의 색상 및 색조에 따른 분석을 실시한 결과 양성적인 성격의 빨강과 음성적인 성격의 파랑이 합성된 보라색은 중성적인 감정을 수반하며, 기초감성으로 온도감, 흥분, 진정도에 있어서도 중성적인 성격을 갖는 것을 알 수 있다. 또한 보라색은 유채색 중 가장 무겁게 느껴지는 색이며, 주목성이나 명시도는 무채색 다음으로 가장 떨어지는 색에 해당한다. 계절감에 있어 가을의 색 감정을 나타낸다. 공감각적 감정으로 보라색은 식욕을 감소시키는 역할을 하며, 라벤더와 같은 꽃향기를 느끼게 한다. 소리는 오보에의 음색과 B음 즉, ‘시’음에 해당하는 색이다. 형에 있어 타원형을 암시하며, 각도 120°의 성격을 갖는다고 나타났다. 한편, 보라색은 시대별 변화에 따라 특성 및 그 상징성이 나타난다. 고대에는 ‘천상의 색’으로 ‘신의 출현’을 상징하며, 최고의 가치를 지닌 색으로 여겨졌다. 그리스시대는 신의 체현(體現)을 나타내는 색, 로마시대에는 황제의 독점 색으로 나타났다. 중세에는 성직자 및 황제 복식에서 왕실의 의식 즉 행사 복식에 주로 사용되었다. 근세는 궁정을 중심으로 밝고 부드러운 다양한 색조로 나타났고, 19세기 후반에는 아르누보 예술양식의 영향으로 모브색이 대 유행되었다. 현대 복식에 있어 보라색은 그 시대의 예술사조와 시대상황, 디자이너의 표현에 따라 영향을 받으며 사용되었다. 이를 토대로 한 보라색의 상징성은 권력의 색, 신앙의 색, 여성의 색, 치료의 색, 슬픔의 색, 중성의 색으로 나누어 분석 할 수 있었다. 보라색은 하나의 독자적인 색상이면서 두 가지 색을 보유한다. 이에 두 색이 잘 합성되면, 섬세한 아름다움과 기쁨을 나타내는 긍정적인 색을 상징하지만 잘 못 합성되었을 때는 혐오 등의 심리적 동요를 일으키는 부정적인 색으로 상징되는 것을 알 수 있었다. 시대별 보라색의 상징성 출현빈도를 연구한 결과 고대에는 권력의 색으로 황제, 왕실의 복식에 집중되어 나타났고, 중세는 권력의 색과 교황의 권위, 종교계의 권력이 강해져 성직자의 복식에 많이 표현된 신앙의 색으로 상징되어 나타났다. 근세에는 여왕 복식을 비롯해 여성들의 복식에서 보라색 화려하게 나타나 권력의 색, 여성의 색이 강조 되고있다. 또한 대관식, 장례식 등 행사에 의한 보라색 복식의 착용으로 슬픔의 색이 상징되어 나타난다. 근대는 아르누보 예술양식의 영향으로 여인들에게 모브색 복식이 주로 착용되었기에 여성의 색으로 집중된다. 현대에는 여성의 색, 중성의 색이 출현 빈도수가 높게 나타나며, 우울한 감정, 반항을 표출하려는 비현실적인 자극에 의해 슬픔의 색으로 부정적인 상징성을 암시하여 나타난다. 이상에서 고찰된 보라색의 다양한 상징성은 현대의 패션 디자인에 응용 가능한 것으로, 현대 패션 디자인에 적용할 수 있는 이론적 자료로 제시한다.; There was a reflection on fertilizing capitalism at the end of the 20th Century. With the advent of knowledge, art, and culture industry that lead the information revolution, as a dominant industry, 'Cultural Era' has opened. Under the new paradigm called 'cultural century', color is becoming a dominant factor to change periodic images and idea. A period and a society reflect on the mentality and idea of the times. The types of the color shared in the same culture each other, are a cultural product formed by mutual reaction between age and society, such as ideas, consume, market, industry, materials, technologies, system and rule. Color is a natural phenomena. On other hand, it needs a variety of opinions to anticipate the future because of a cultural phenomena formed by human, social, economic, technological, and environmental factors. This study aims at analyzing the theory of purple shown in literature, or record and at understanding the symbolization expressed from art and costumes. This study referred to survey and literature as a study method. To examine the origination of purple, and to understand dyestuff and its basic concept, it analyzed thesis, preceedings, and professional magazines, including costume history, general history, fine art, images, and symbolization. The cases of recent purple was summarized through Internet. Based on Albert Henry Munsell's 40 colors decided by Korean Industrial Standard Commission(KISC) in this study, purple is limited from 10PB to 7.5RP: Indigo blue (9Pb- less than 3p), purple that assumes blue (3p-less than 6p), purple(6p-less than 9p), purple that assumes red(9p-less than2RP), and amethyst(2RP-less than 7.5RP) As a result of the specific character of the color, in general, it is called purple or violet, as one of the basic and common color names, It is also called Bora into Korean and Ja(紫) into a Chinese character. Purple, violet, mauve, and magenta have been used as the traditional color of our country. As a result of purple-colored tone, when positive red and negative blue are mixed with each other, the result is purple that brings a neutral emotion, It has a neutral character in terms of excitement, tranquility, and temperature. It is also felt, as one of the heavier colors. And it is felt as the worst colors, in terms of attention and clear vision. It is an autumn-like color, also brings lost of appetite with a synesthetic feeling. It makes us felt like lavender scent. It belongs to the tone of oboe and B tone, implies an oval and 120° in terms of angle. On the other hand, it has symbolized periodic changes. For example, it symbolized "the advent of God," as 'the color of the spheres' in ancient times, and was regarded as one of the most valuable colors. It also symbolized the embodiment of God in the Middle Age. It was used for various ceremonies in the Middle Age. In Roman Empire, it stood for His Majesty the Emperor. and used for some ceremonies in a Royal family. Mauve became very popular by the influence of Art nouveau at the latter half of the 19th century. Purple has been used and has been influenced by art history, and periodic situation, and designers' expression. Based on these, it can be classified into authoritative, religious, womanish, cure, sad, and neutral color. It is an independent color and has two colors. When two colors are mixed, it can symbolize a positive color that means beauty and happiness. On the other hand, when the two colors are mixed badly, it can symbolize a negative color that fluctuates mind. This study focused how many times purple have used by each period. As a result, it appeared as the color of authority in ancient times, and symbolized a religious color as papal authority. In modern times, it was shown from women's costume including queen costume, emphasizing womanish color. It symbolizes sad color in a funeral ceremony and coronation. Owing to Art Nouveau, it focused on women's color by using mauve-toned costume usually. Today, it shows the high frequency as women's color and neutral color, and implies a negative symbolization to express depressed and defiant emotion from unrealitic stimulation. The various symbolizations of purple mentioned above can be applied to current fashion design. Therefore, it is expected that this study could be used as theoretical data and record.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146446http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409820
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF TEXTILE & FASHION DESIGN(섬유패션디자인학과) > Theses (Master)
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