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탄력밴드와 스위스 볼 트레이닝이 중년여성의 신체구성, 골밀도 및 근활성도에 미치는 영향

Title
탄력밴드와 스위스 볼 트레이닝이 중년여성의 신체구성, 골밀도 및 근활성도에 미치는 영향
Other Titles
The effect of Elastic Band and Swiss Ball Training on Body Composition, Bone Mineral Density and Muscle Activities of Middle Age Women
Author
정진협
Alternative Author(s)
Jeong, Jin-Hyup
Advisor(s)
남상남
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중년여성 43명을 대상으로 하여 12주간 탄력밴드와 스위스 볼 트레이닝 시 운동군(29명)과 통제군(14명)의 운동 전 · 후 신체구성과 골밀도, 근활성도에 미치는 영향을 조사하여 중년여성의 건강증진에 적극적으로 사용될 수 있는가의 여부와 효과적인 건강증진 운동형태로 자리 잡을 수 있는 가능성을 확인하는데 그 목적이 있으며, 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 체중, 체지방량, BMI에서 각 집단의 운동 전 · 후의 유의한 차이가 있었으며, 두 집단간 유의한 차이는 나타나지 않았다. 단, 골격근량은 운동군에서 운동 전 · 후 유의한 차이가 있었으며, 통제군은 유의한 차이가 없었다. 두 집단간 골격근량의 유의한 차이가 있었다(p<.05). 둘째, 척추 골밀도, 대퇴 골밀도 모두 운동군에서는 운동 전 · 후 유의한 차이가 없었지만 통제군에서 통계적으로 유의한 감소를 보였으며, 대퇴 골밀도에서 두 집단간 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 셋째, 상완이두근과 척추기립근의 근활성도에서 운동군은 운동 전 · 후 유의한 차이가 나타났고, 통제군은 유의한 차이가 나타나지 않았으며, 두 집단간 유의한 차이는 나타나지 않았다. 상완삼두근과 대퇴이두근의 근활성도는 운동군과 통제군 모두 운동 전 · 후 유의한 차이가 나타나지 않았고, 두 집단간 유의한 차이가 나타났다. 대퇴사두근의 경우 운동군은 운동 전 · 후 유의한 차이가 나타났으나, 통제군은 유의한 차이가 없었고, 두 집단간 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 이상에서 볼 때 중년여성을 대상으로 실시한 탄력밴드와 스위스 볼 운동의 실시는 체중, 골격근량, 체지방량, BMI 모두 운동군에서 운동 후 통계적으로 유의한 차이를 나타내며 긍정적 효과를 보였고, 골밀도 부분에서는 척추골밀도가 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만 다소 향상되었고, 대퇴골밀도는 유의한 차이를 보이면서 역시 긍정적 효과를 나타내었다. 근활성도는 상완삼두근과 대퇴이두근에서 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만 다소 향상되었고, 상완이두근, 대퇴사두근, 척추기립근에서는 통계적으로 유의한 차이를 보이면서 긍정적 효과를 가져왔다. 따라서 탄력밴드와 스위스 볼 운동프로그램이 지속적인 운동효과를 얻을 수 있도록 중년여성들의 일상생활로 확대되었으면 한다. 본 연구에서는 탄력밴드와 스위스 볼 만을 이용한 저항운동 프로그램 이었으나, 추후 현장에서 적용 시 가벼운 덤벨이나 튜빙 등 다양한 저항기구를 이용하면 더욱 흥미로운 프로그램을 진행할 수 있으리라 사료되며, 탄력밴드 운동과 스위스 볼 운동 중 어느 운동이 더 운동 효과가 있는지 비교 연구할 필요성도 있다고 생각한다. 또한 운동 프로그램 참가자 개개인의 근력수준과 건강 상태에 따라 소규모 그룹으로 운동 프로그램을 구별하였으면 한다. 그렇게 함으로써 중년여성들의 운동능력과 근력이 향상되고 급격한 골소실의 위험도 줄인다면 더욱 활력 있는 생활을 영위 하리라 기대한다.; The goal of this research is to determine if elastic band and Swiss ball trainings can improve the health of middle aged women and to examine their effectiveness in health enhancement by studying the effects of elastic band and Swiss ball trainings on fortythree middle aged women who participated in the training for twelve weeks in two separate groups of the exercise group (29 people) and the control group (14 people). The results are as follows. First, both groups showed significant change in weight, body fat, and BMI between before and after workout. However, there was significant difference in skeletal muscle mass before and after exercise for the exercise group while there was none for the control group. There was significant difference in skeletal muscle mass between two groups (p<.05). Second, there was no significant difference in vertebra density and thighbone density before and after exercise for the exercise group, while the control group showed a statistically significant decrease. There was a statistically significant difference in thighbone density between two groups (p<.05). Third, for the exercise group there was a significant difference in muscle density of biceps brachii and erector spinae between before and after exercise. Control group did not show any difference and there was no significant difference between two groups. For muscle activation level of biceps brachii and erector spinae, both groups did not show significant change between before and after exercise. For quadriceps, the exercise group exhibited significant change between before and after exercise, while control group had no change and there was significant difference between two groups (p<.05). As shown above, elastic band and Swiss ball exercises showed positive effects on weight, skeletal muscle mass, body fat, and BMI for middle aged women. Although there was no statistically significant change in bone density, it improved somewhat. There were also positive results in thighbone density showing a significant change. There was no statistically significant change in muscle activation of triceps brachii muscle and musculus biceps femoris, but there was some increase. There were also positive results for biceps brachii muscle, musculus quadriceps femoris, erector spinae muscle, showing significant change. Thus it is hoped that elastic band and Swiss ball workoutscan gain wide popularity among middle aged women so that they can get its long-term benefits. This research was about exercises using only elastic bands and Swiss balls but I believe that the exercise can be made more enjoyable by adding various resistance apparatus such as dumbbells and tubing. Also, I think studies to determine which is the more beneficial exercise between elastic band exercise and Swiss ball exercise are needed. In addition, it is recommended that exercise participants be grouped into different groups based on individual muscular strength and health. This way, middle aged women can lead more energetic lives by enhancing their fitness and strength while reducing bone loss.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146439http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410222
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF SPORTS & WELL-BEING(생활스포츠학과) > Theses (Master)
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