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무용전용공간 활성화 방안연구

Title
무용전용공간 활성화 방안연구
Other Titles
A study on the activation of dance theater
Author
이주연
Alternative Author(s)
Lee, Ju Yeon
Advisor(s)
이숙재
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
근래에 들어 무용예술에 대한 사회적 인식 변화와 주변 환경이 긍정적으로 변하면서 무용공연이 기하급수적으로 늘어나고 있음에도 불구하고 대부분의 극장이 연극, 음악, 뮤지컬 등에 대관일수를 할애하고 있는 실정이다. 이에 공연예술 장르의 균형적 발전과 창작무용의 콘텐츠화와 레퍼토리화를 위한 공간적 활로가 모색되어야 한다. 한국문화예술위원회와 서울문화재단, 경기문화재단 등의 지원 주체가 21세기 새로운 코드로 떠오르며 무용예술에 관심을 가지고 특성화된 지원제도를 통한 계층별 지원 사업을 진행하고 있고 이를 통해 한국의 창작무용은 무용 활성화의 발전적 가능성을 모색하고 있다. 하지만 근래에 들어 지원금을 받고도 공연할 극장이 없어 공연자체를 취소하는 단체들과 안무가들의 사례들이 자주 목격되고 일부는 아예 공연을 취소하고 지원금을 반납하는 사태까지 벌어지는 이 시점에 무용공연 활성화를 위한 무용전용공간의 필요성은 무엇보다도 우선해야할 가장 중요한 과제이다. 현재 우리나라의 공연 공간은 연극, 음악, 무용, 뮤지컬, 오페라 공연 등 각 장르별 공연예술이 발전을 거듭해 오면서 모든 장르의 공연을 복합적으로 공연할 수 있는 다목적 극장과 대극장이 대부분을 이루고 있다. 하지만 21세기 문화의 뉴페러다임인 참여와 소통의 예술을 위해서는 관객과 직접 호흡하며, 공감할 수 있는 무용전용공간의 필요성이 강력하게 요구되어지고 있다. 이는 곧 창작제반비용과 작품의 질에 직결하는 문제로 창작 주체인 전문무용단체와 독립안무가 특히 신진 무용가들에게는 가장 중요한 문제이자 우리무용계의 당면과제라 할 수 있다. 이에 본 연구자는 2006년 5월부터 2008년 5월까지 서울시 소재 소극장인 아르코 소극장과 M극장의 대관일수를 분석한 결과 아르코 소극장의 2006년 총대관일 157일중 연극82일(52%) 무용50일(32%) 기타25일(16%)이며 2007년 총대관일 279일중 연극236일(85%) 무용43일(15%) 2008년 총대관일 156일중 연극140일(90%) 무용16일(10%)이었다. M극장의 2006년 총대관일 32일중 무용31일(97%) 기타1일(3%)이며 2007년 총대관일 71일중 무용67일(94%) 기타4일(6%) 2008년 총대관일 43일중 무용42일(98%) 기타1일(2%)이었다. 따라서 아르코 소극장은 실제상 85%이상이 연극공연이 이루어지고 있으며 M극장은 98%정도가 무용공연이 이루어지고 있음을 알 수 있다. 이를 통해 무용공연의 활성화를 위해서는 무용공연에 대한 전폭적인 지원에 앞서 무용전용공간의 확보를 통한 무용공연 활성화의 공간적 활로가 모색되어야 한다는 결론에 도달하였다. 이는 시공간의 예술인 무용예술의 특성상 우수한 공간의 확보가 창작제반비용과 작품의 질에 직결하는 문제임을 인지하였으며, 무용공연 활성화를 위해서는 무엇보다 전용공간의 확보가 우선되어야 한다고 생각된다.
Although dance arts are becoming explosively popular in Korea as the environment and appreciations for the culture is improving, most of halls and stages are renting out the spaces for musicals, music and plays. Therefore resolutions for balanced development, commercialization and stylization of creative dancing must be studied. activate Art Council Korea, Seoul Foundation for Arts and Culture, Gyeonggi Cultural Foundation and other supporting organizations are rising as the cultural entities of the 21st century. They are attentively supporting the dance industry with specialized supporting schemes in order to activate the market. Despite such attempts and support, many organizations and choreographers are canceling the shows due to the lack of space they can perform and some even pay back the sponsored amount back after they cancel the show. The need for dance performance space has reached a desperate level. As Korea experienced various stages of development for performance art such as drama, music dance, musical, opera and etc, performance spaces in Korea today are mostly multipurpose theaters and large scale theaters. But for the new paradigm of the 21st century, which is about participation and communication, spaces dedicated for dance performances where audiences can identify and breath with performers are needed. This issue is directly related to creative expenses and the quality of the performance. Need for special organizations for dance and independent choreographing are important issues that the industry and young dancers are facing. In relation to such issues, I have analyzed rental ratio of Arko Arts Theater and M Theater ? both located in Seoul ?from May 2006 to May 2008. In 2006, Arko Arts Theater recorded 157 days of theater rentals
the rental purposes were dramas 82 days(25%), Dance 50 days(32%) others25days(25%). In 2007, Arko Arts Theater recorded 279 days of theater rentals
the rental purposes were dramas 236 days(85%), Dance 43 days(15%). In 2008, Arko Arts Theater recorded 156 days of theater rentals
the rental purposes were dramas 140 days(90%), Dance 16 days(10%). In 2006, M Theater recorded 32 days of theater rentals
the rental purposes were dance 31 days(97%), others1day(2%). In 2007, M Theater recorded 71 days of theater rentals
the rental purposes were dance 67 days(94%), others4days(6%). In 2008, M Theater recorded 43 days of theater rentals
the rental purposes were dramas 42 days(98%), others1day(2%). As you can see from this result, Arko Arts Theater is renting out more than 85% of its availability for dramas and M Theater is renting out about 98% of its availability to dance performances. I have reached the conclusion that prior to the full support of dance performance industry, dance performance spaces must be secured in order to activate the industry. It is important that creative expense and performance quality are directly related to securing high-quality spaces for dance performances. I believe that such spaces must be secured prior to other issues.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146430http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409786
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF DANCE & WELL-BEING(생활무용예술학과) > Theses (Master)
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