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현대무용 작품에 나타난 문화적 성향 연구

Title
현대무용 작품에 나타난 문화적 성향 연구
Other Titles
A study of cultural disposition in modern dance : emphasis on Merce CunninghamㆍAmagatsu Ushio ㆍLin Hwai MinㆍOhad Naharin
Author
이정연
Alternative Author(s)
Lee, Jung Yeon
Advisor(s)
김복희
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
세계 정보화 시대에 접어들며 나타나는 다양성과 다원화를 통하여 예술가들은 각자의 전통문화위에 타국의 문화를 혼용하여 보편적 가치를 이끌어 내려하는 사회적 흐름에 부응하였다. 이에 현대무용은 각 민족의 문화와 전통, 혹은 민속, 무예 등의 다양한 형식을 소재의 독특함으로 사용하여 타국의 문화와 혼재, 융합이라는 단계를 거쳐 재구성이라는 새로운 창작의 언어를 만들어 예술작품의 독창성을 구현하였다. 바로 이런 이유에서 오래도록 서유럽과 북미에서 주도하던 무용계에서 제 3국이라 할 수 있는 일본, 대만, 이스라엘의 무용가들이 세계 무용계에서 인정을 받을 수 있었다. 포스트모더니즘의 ‘평등주의’, ‘개인적 독립성 추구’를 무용에 반영한 미국의 머스 커닝햄(Merce Cunningham), 일본의 아마가츠 우시오(Amagatsu Ushio)의 무용에 나타난 지역적, 사회적인 죽음의 공포를 심령적 움직임으로 만든 부토, 대만의 린 화이민(Lin Hwai Min)의 서예예술의 탐구로 나타난 심신 일원론적 혼합과 기의 흐름의 특성, 그리고 이스라엘의 오하드 나하린(Ohad Naharin)의 유대교의 종교적 특징과 사회의 현실이 반영된 작품들은 현시대에 부응하는 작품이다. 머스 커닝햄은 에서 우연(chance)기법을 이용한 ‘탈 스토리’의 움직임만을 위한 무용을 구성하였고, 아마가츠 우시오는 에서 일본 신화를 주제로 하여 중력과 에너지 연구를 통한 느리고 형태가 없는 독창적인 움직임을 만들었다. 린 화이민의 는 주제인 서예에서의 붓놀림에 나타난 ‘기의 흐름’을 무용화시키기 위하여 전통문화인 태극권과 무예예술을 재해석하여 현대의 움직임으로 재창조하였고, 오하드 나하린은 에서 이스라엘의 사회적 현실을 표현하기 위한 방법으로 극단적인 움직임을 자유롭게 구가할 수 있는 에너지의 통제를 위하여 ‘가가’라는 고유의 훈련법을 고안해내었다. 이러한 움직임은 은유적, 암시적인 안무구성을 통해 자국의 현실을 상징적으로 다루었다. 이에 작품 분석을 통해 그들의 춤과 문화의 독창성을 지닌 세계적 현대 무용가로 인정받을 수 있었던 이유는 춤 자체가 지니는 의미와 상징을 통하여 보편화된 무대 구성과 함께 자신들만의 문화적 특성들과 조화를 이루었다고 볼 수 있다. 이것은 세계의 시대성과 자신의 정체성을 심도있게 탐구한 결과라 할 수 있다. 이와 같은 전제가 고려되었을 때 비로소 작가의 독창성과 예술성이 획득된다고 볼 수 있다. 오늘날 세계는 빠르고 광대한 정보 교류로 인한 문화혼용으로 자국의 문화정체성에 대한 문제가 다시 부각되고 있다. 이러한 가운데 미국의 머스 커닝햄, 일본의 아마가츠 우시오, 대만의 린 화이민, 이스라엘의 오하드 나하린의작품에 나타난 문화적 성향은 자국의 독특한 문화를 되찾으려는 노력에 부응하며 세계무대에서 관객들과 소통하고 있다.
Through diversity and pluralism appearing in the global informatization era, artists have complied with the social flow trying to derive universal value by mixing their own traditional culture with other countries' culture. Accordingly, modern dance using various forms such as national culture and traditional dance or ethnic customs, martial arts and etc. of each people as unique sources have embodied original art works by making new language of creation as reorganization through the courses of mixture and union with other country's culture. That is the reason why dancers from Japan, Taiwan and Israel that can be called as the third countries became to be recognized in the world dancing society, which has been led by Western Europe and Northern America for long time. The following pieces of work comply with the tendency of contemporary world: the US Merce Cunningham reflecting 'equalitarianism' and 'pursuit for individual independence' of the post-modernism in a dance
Butoh that expresses fear of regional or social death by means of spiritual movements as appear in the dances of Amagatsu Ushio of Japan
identity-theory-based intermixture and characteristics of spiritual flow appearing as the result of Taiwanese Lin Hwai-Min's research of calligraphic arts
and pieces of work of Ohad Naharin of Israel that reflect Jewish religious characteristics and the country's present status. In , Merce Cunningham composed a dance only for movements of 'except for story' using the technique of chance, and in , Amagatsu Ushio made original movements that are formless and slow with the subject matter of Japanese myth, through study of gravity and energy. In order to make 'flow of energy' being indicated in the calligraphic movement of a brush as a dance, Lin Hwai-Min's recreated the traditional culture, t'ai chi ch'uan and martial arts as modern movements. In , as methods to express Israel's social situations, Ohad Naharin devised a unique training method called 'Gaga' in order to control energy that can express extreme movements freely. These movements treated their own home countries' situations symbolically through metaphoric and suggestive dance composition. Therefore, as the result of analysis of work, we can see the reason that they could be recognized as world famous modern dancers with original dances and culture was because together with composition of generalized stage through meanings and symbols held in their dances themselves, they were also harmonized with their cultural characteristics. This seems to be the result of deepened study of world situation of the times and their own identity. Only when such premise is considered, an artist's originality and artistic ability can be obtained. These days, because of cultural mixture resulting from fast and enormous exchange of information, cultural identity of a country becomes the topic of conversation again. Under such situation, cultural tendency appearing in the pieces of work of the US Merce Cunningham, Japan's Amagatsu Ushio, Taiwan's Lin Hwai-Min and Israel's Ohad Naharin comply with above mentioned topic of conversation trying to re-find own country's unique culture and thereby communicate with audiences in the world stage.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146376http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410300
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Ph.D.)
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