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경복궁 모바일 폰 안내가이드를 중심으로 한 문화재 관람 콘텐츠 발전 방향에 관한 연구

Title
경복궁 모바일 폰 안내가이드를 중심으로 한 문화재 관람 콘텐츠 발전 방향에 관한 연구
Other Titles
A Study on Development Direction of Cultural Assets Focus on Gyeongbok Palace Mobile Information Guide
Author
김효정
Alternative Author(s)
Kim, Hyojung
Advisor(s)
김헌
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
세계화 시대에 글로벌 문화경쟁력 강화를 위하여 우리문화에 대한 관심이 높아지고 우리만의 아이덴티티를 확고히 하고자 하는 움직임에 사람들은 더 이상 문화재가 단순히 역사의 발자취가 아닌 기억의 가치를 지닌 곳임을 인식하였다. 문화재는 현재와 과거의 경험을 이어주는 하나의 수단으로 문화보존의 공간이기보다 보다 많은 사람들에게 역사의 가치를 효율적으로 전달할 수 있어야 하지만, 아날로그 매체에서는 많은 내용을 전달하기에는 무리가 있었다. 아직 우리의 문화재는 효과적 관람을 위한 대안을 가지고 있지 않다. 특히 관광객이 집중되는 조선시대의 대표적 문화재인 경복궁은 태조4년 창건된 조선왕실의 궁이자 조선시대를 보여줄 수 있는 살아있는 역사이다. 경복궁은 창덕궁 덕수궁 등 다른 궁궐에 비해 규모는 가장 큰데 반해 동선은 순차적 흐름이 아니기 때문에 궁궐 지형에 대한 해박한 지식이 없는 관람객은 관람의 흥미를 잃게 된다. 기존 안내지도의 문제점을 개선하기 위한 많은 노력들이 있었지만 기존의 아날로그적 매체로는 많은 정보를 전달 할 수 없었기 때문에 안내지도에서도 전달 매체의 변화가 필요하다고 사료된다. 유비쿼터스의 사회에서는 손에 들고 다니는 모든 것이 바로 정보로 제공되고 그것이 바로 콘텐츠가 되는 HHH(Hand held heaven)사회로의 전환을 의미하며 이에 그치지 않고 문화적 측면에서는 궁극적으로 주위에 손에 잡히는 모든 것이 콘텐츠이고 항상 문화를 지니고 있는 HHC(Hend held culture)사회를 의미한다. 유비쿼터스 환경을 만드는 가장 적합한 도구는 모바일 폰이다. 모바일 폰은 언제 어디서 누구라도 쉽게 전화를 걸거나 인터넷을 이용하여 많은 정보를 접할 수 있기에 종이지도 및 리플렛의 대안으로 누구나 쉽게 사용할 수 있는 모바일 폰을 제안한다. 그러므로 본 연구에서는 경복궁에 대한 정보 구조화와 더불어 문화재 관람이 디지털 미디어의 발전에 의해 새롭게 나타난 인터랙션 내러티브의 특성과 만나서 어떤 시너지 효과를 낼 수 있는지에 대해 연구하고자 하였다. 관람객이 인식하는 재미없고 딱딱한 역사를 매체의 변화를 통해 관람객이 흥미를 느낄 수 있는 콘텐츠로 바꿔 관람객의 흥미를 유도할 수 있도록 하고자 하였다. 내러티브는 필수불가결한 존재이며, 인간의 기능 확장이라는 인터랙션-내러티브는 관람객의 흥미를 유도할 수 있는 요소로서 많은 정보를 효과적으로 전달하는 유용한 방법이 될 수 있고, 관람자로 하여금 동기를 부여하여 흥미와 몰입을 유도할 수 있는 잠재력을 가질 수 있다는 가설을 바탕으로 인터랙션과 내러티브의 관계에 기반을 둔 디자인 방법론을 제시를 하여. 관람자가 자기 주도적 관람을 유도할 수 있도록 하였다. 디지털 네트워크 환경에서 인터랙션 내러티브 기반의 관람 가이드가 어떤 방식으로 역할을 해낼 수 있는지 고찰하여 이를 모바일 안내 가이드 콘텐츠를 할 수 있는 정보 인프라로서의 모바일에 적용한 콘텐츠 디자인을 제안해보았다. 이번 연구의 성과는 문화재 관람에 있어서 모바일 안내 콘텐츠가 관람자의 관람에 도움을 줄 수 있는 새로운 매개체로 자리 잡도록 하는데 기여할 수 있을 것이라 생각한다.; Cultural Assets are the means to connect the present to the past experiences. They should be able to convey the historical value to more people rather than remain as the place for the preservation of the culture. However we do not have alternatives for the effective viewing of the cultural assets. In particular, Gyeongbok Palace, the representative cultural asset in Chonsun Dynasty, where many tourists are attracted, is a palace that can show the history of Chosun which was founded in the fourth year of King Taejo's reign. As it is larger than other palaces such as Changdeok Palace and Deoksu Palace and its movement line is not consequential, visitors without prior knowledge may lose the interest. Although there have been many efforts to improve the existing guide maps, they could not solved problems in the conventional analogue media. Thus we need to consider changing the information conveying media in the guide map. We would like to propose a mobile phone that anyone can use easily instead of paper maps or leaflets. As people of various ages visit the palace and most of them have mobile phones, we suggest to use the mobile phone as a media to convey information on the palace. Additionally, they do not have resistance to use their mobile phones as they are using them everyday, and it is really easy for them to learn how to use it to get the information they need. Although it has small LCD, it can convey the minimal information efficiently. Existing analogue guides provide one-sided and sectional information only. With the development of scientific technology, we can exchange information quickly and easily thanks to the media enabling two-way communication. Now we can create new information by processing the existing information. Mobile phones become the representative media in the era of digital convergence. Up to 2G, it was a simple combined apparatus which included some functions of other digital devices. However, a 3G mobile phone is expected to have numerous new integrated functions. The boundary of music, pictures and animation is getting destroyed and new contents category is expected to appear to improve the usability such as HSDPA (High Speed Downlink Packet Access Network), QRcode (Quick Response) or RFID (Radio Frequency Identification). To create new contents type, the contents themselves should be changed. We reviewed the mobile phone contents in Japan, where wireless internet was commercialized for the first time in the world and it is being used more frequently than computer. From the review, we discovered that entertainment contents occupy the biggest portion. Through the case analysis on the popular entertainment contents, the absorbtion of the users to the entertainment contents is due to the function enabling the user to create his/her own narrative. Narrative is an essential function of the contents and it may be a very useful method to deliver large volume of information effectively to the viewers through interactive narrative which can stimulate the interest of viewers. The guide map used to give information on Jeongak (buildings) and navigate the way only. It is proposed to provide infortainment (information + entertainment) in new guide contents so that it can provide information and entertainment together. We tried to design the pathway for easy viewing so that people can go to the place they want easily. As Gyeongbok Palace has 500 years' history, there have lived many kings and thus it contains many stories. As it does not have a linear structure, we divided the area into three based on the life of the people there. There are the area for the King and the subjects. And then we add one area for Emperor Gojong who had very much different life area. The reason why we divided the area according to the people who occupied is 1) for the efficient movement line and 2) for the more narratives according to the roles of the people. They may listen to the more profound stories about the construction of Gyeongbok Palace and they may add their own new stories. The viewing order is Subjects' Area -> Kings' Area -> Emperor Gojong's Area. The pages of Jeongaks which fall under the biggest category shall change automatically so that they can have information of corresponding Jeongak, relics and customs related to them through RFID. Other information falling under smaller categories can be chosen by the user according to his/her own taste. After delivering all the information on Jeongak and relics, viewers will have a stamp for the sense of fulfillment of the viewers. When you finish one category and get a stamp, camera and recording functions of your mobile phone are enabled so that you can keep the record. The data will be saved automatically according to the pathway and you can retrieve or edit them at any time. You can add entertainment elements to your pictures just like blogs or change the layout. You can post your journal to your blog through wireless internet. Nowadays we can have much information thanks to the development of the media. Accordingly, analogue media shall be changed into digital ones. We tried to identify the elements, info-tainment and interaction-narrative, to allow the viewers to accept the information more effectively as well as digitalize the analogue guide maps. We have studied pathway designation, information transmission using mobile and editing with user participation. All these functions can be provided for the convenient viewing on the digital convergence media through interactive methods. We could propose the new contents strategy to deliver more interesting information than conventional guide by expecting and tracing the process of saving and distributing the viewer's experiences through interactive viewing guide.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146362http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409597
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