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자동차용 프리실드 강판의 저항 점 용접성에 관한 연구

Title
자동차용 프리실드 강판의 저항 점 용접성에 관한 연구
Other Titles
A Study of Resistance Spot Weldability of the Pre-sealed Steel Sheet for Automobile Body
Author
박태규
Alternative Author(s)
Park, Tae gyu
Advisor(s)
이세헌
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재의 차체에 사용되는 강판에는 경량, 내구성, 가공성, 친환경성 등의 성능이 요구되고 있다. 이런 성능 중에서 내식성 향상을 위해서 1990년대초 유럽 자동차 회사를 중심으로 프리실드 강판이 개발되어, 차체에 적용되기 시작했다. 프리실드 강판은 아연도금강판 위에 전기전도성을 부여한 유기피복막을 코팅한 것이다. 이 강판을 차체에 적용하기 위하여 자동차 접합 공정 중 가장 널리 쓰이고 있는 저항 점 용접성 평가가 중요하다. 본 연구에서는 로브곡선과 동저항을 이용하여 프리실드 강판의 저항 점 용접성 평가를 수행하였고, 본용접 이전에 짧은 시간의 pre-pulse 전류를 흘려주어 용접성을 향상시켰다. 그리고 EVOP 실험계획법을 이용하여 pre-pulse 전류의 공정변수를 최적화시켰다.
In the present day, new performances are demanded for automobile body steel plate for example, light weight, durability, resistance corrosion and environmental protection. For a improvement of resistance corrosion, european automobile companies developed a presealed steel in 1990’s. Pre-sealed steel have organic coated layer upper zinc coated layer. Evaluating a resistance spot weldability of pre-sealed steel plate is important because resistance spot welding is used mainly in automobile body joining process. In this study, evaluating a weldability of pre-sealed steel plate was carried out using lobe diagram, dynamic resistance and high-speed image. And pre-pulse current was applied to welding process for improving a weldability of pre-sealed steel sheet. Lastly pre-pulse current parameters was optimized using EVOP
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146341http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410057
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MECHANICAL ENGINEERING(기계공학과) > Theses (Master)
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