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중국 중등학교 교장의 지도성 유형과 교사의 직무만족도와의 관계

Title
중국 중등학교 교장의 지도성 유형과 교사의 직무만족도와의 관계
Other Titles
The Relationship between the Leadership Styles of the Principal and the Job Satisfaction of the Secondary School Teachers in China
Author
왕모루
Alternative Author(s)
Wang, morou
Advisor(s)
노종희
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
학교 조직에서 최고의 지도자는 교장이라고 할 수 있다. 따라서 교장의 지도성이 학교에서 교사를 효과적으로 행동하게 만들 수 있는 중요한 문제 중의 하나이다. 최근 지도성 연구의 중심축이 거래적 지도성에서 변혁적 지도성으로 이동하고 있다. 교육조직에서 변혁적 지도성은 교장과 교사가 상호신뢰를 바탕으로 하는 동료적 입장의 협력적인 문화에서 교장이 교사의 상위 수준 성장욕구를 자극하여 동기화 시킴으로 교사의 태도와 신념을 변화시켜 자신감을 갖게하며, 학교 교육목표 달성에 더 많은 노력과 현신을 이끌어내어 기대이상의 성과를 달성하도록 하는 교장의 다차원적 지도성이라고 한다. 거래적 지도성은 성과의 양과 질을 유지하거나, 과업의 우선순위를 결정해주거나, 하위자가 특정한 행동을 하기 꺼려하는 경우 그러한 저항을 완화시키거나 주어진 틀 내에서 의사결정을 실행에 옮기는 등 주로 현상의 유지를 전제로 한 지도성이라고 한다. 그리고 직무만족도는 교사의 전공발전에 영향을 주는 중요한 요인이며, 교사심리와 교육 연구의 주류를 차지한다. 이에 따라 본 연구는 중국 중등학교 교사 직무만족도를 더 높이기 위해 교장의 지도성 유형이 교사의 직무만족과의 관계에 관해 살펴볼 필요가 있음을 강조한다. 특히 기존의 변혁적 지도성과 거래적 지도성의 차이를 살펴보는 측면이 아니라, 한 개인에게는 변혁적 지도성 측면과 거래적 지도성 측면이 공존할 수 있다는 것에 주안점을 둔다. 이에 따라 변혁적 지도성과 거래적 지도성이 다 같이 높을 집단이 있을 수 있고, 또 그 반대의 경우가 있을 수 있다. 그러므로 이들의 높고 낮음의 정도에 따라 지도성 유형으로 보고 이 지도성 유형이 교사의 직무만족에 어떤 영향을 미치는지를 살펴보고자 한다. 이를 위해 중국 북경시 중등학교 16개, 교사 297명 대상으로 교장 지도성 두 유형 변혁적 지도성, 거래적 지도성과 교사 직무만족도 관계를 측정하였다. 연구의 결과, 중국에서 교사들의 배경 요인에 따라 지도성과 직무만족도의 인식수준은 어떠한 차이를 나타내는지 알아보는 것이다. 그리고 중국 중등학교 교장의 변혁적 지도성, 거래적 지도성과 직무만족도의 관계를 살펴볼 결과, 중국 중등학교 교장 변혁적 지도성이 높을 때 교사가 직무만족도가 높은 것이다. 교장 거래적 지도성이 높을수록 교사의 직무만족도도 높은 것으로 나타났다. 교장의 지도성 하위 요인 중에서는 특히 예외적 관리도 영향력이 있는 것이다. 한 교장에게 변혁적 지도성과 거래적 지도성이 함께 공존할 수 있고, 장호 구분되는 개년이므로 이들을 평균을 기준으로 구분하여 네 가지 지도성 유형으로 구분하여 직무만족도와의 관계를 살펴보았다. 그 결과 변혁적 지도성과 거래적 지도성 모두 높을 때 교사의 직무만족도가 가장 높게 나타났다. 중국에서 교사는 공무원이 아니고 종신제 아니다. 교사자격제도는 학력 인정제를 위주로 하고, 이에 부분적으로 교사검정제도를 실시하고 있다. 그래서 중국의 경우에 따라 거래적 지도성보다는 변혁적 지도성이 교사의 직무만족도에 영향을 주지만, 거래적 지도성이 교사의 직무만족도에 영향을 주고 특히 거래적 지도성 하위 요인 예외적 관리도 큰 영향을 준다. 그리고 교장이 변혁적 지도성과 거래적 지도성이 모두 높은 경우에 교사들이 만족도를 더 늪일 수 있다는 것이 밝혀졌다.
President is the topmost leader in school organization. And the leadership of school president is one of the most important element that guides teachers to work more effectively. Currently, the axes of research on leadership shifts from transactional leadership to transformational leadership. With the basis of trust between president and teachers, transformational leadership in education system helps president with stimulating teachers' motivation in a fellowlike cooperative environment. Transformational leadership changes attitudes and believes of teachers and let them be more confident. Transformational leadership also facilitates more efforts and devotion to reach the educational objectives of schools and it is called as multi-leadership of presidents. Transactional leadership is a type of leadership that maintains the quantity and quality of achievement, determines the order of tasks, and helps with easing up the rejection from the subordinate group so that carry on certain policies. Job satisfaction is an important element for teachers to develop their majors to be professional, and it the mainstream of teacher mentality and research on education. According to this, this research is to emphasize the relationship between the leadership styles of the principal and the job satisfaction of the secondary school teacher in China. This research doesn't focus on the difference between transactional leadership and transformational leadership
instead, it focuses on the possibility that both transactional leadership and transformational leadership could coexist in individuals. According to this, transformational leadership and transactional leadership exist in a superior group, or it may exist in an opposite case. Therefore, according to the degree of high and low, this research is to look into in what aspects and how types of leadership influence on teachers job satisfaction. Conducting with 297 teachers from 16 middle schools in Beijing, China, this research measures the relationship between transactional leadership and job satisfaction, as well as the relationship between transformational leadership and teachers job satisfaction. Also, this research is to investigate the how teachers' background influence differently on the leadership and the cognition towards job satisfaction. Research finds it shows optimal job satisfaction when there's better transformational leadership. It shows better transactional leadership of president causes better job satisfaction of teachers. As a subordinate element of transactional leadership, Management by Exception does effects on job satisfaction of teachers. A president could possess of transactional leadership and transformational leadership. The two could be divided into four types according to a certain standard. And with the four types, this research looks into the relationships between job satisfaction and each type. Result shows teachers job satisfaction are higher when both transactional leadership and transformational leadership are better. In china, techers are not included in civil servants, and the job of teacher is not life tenure. Certificates for teachers are according to authentication of education background, which is also combined with partial policy of official approval through examination. Therefore, transformational leadership may do more effects on the situation of China. However, transactional leadership also does great effects on job satisfaction of teachers, especially on Management by Exception, which is the subordinate element of transactional leadership. It also shows that better transactional leadership and transformational leadership are good for better job satisfaction of teachers.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146313http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410122
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