87 0

관광산업 인턴십 프로그램 운영성과의 영향요인에 관한 연구

Title
관광산업 인턴십 프로그램 운영성과의 영향요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Influencing Factors of Internship Program Effectiveness in the Tourism Industry : Focused on the Professional Convention Organizer
Author
나효진
Alternative Author(s)
Na, Hyo Jin
Advisor(s)
이연택
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
우리나라의 산학협력교육은 기존의「산업교육진흥법」이 2003년「산업교육진흥및산학협력촉진에관한법률」로 변경되며 본격화되었다고 할 수 있다. 산학협력교육은 기술숙련을 위한 인력양성에서 기업이 원하는 인재를 양성할 수 있도록 수요자 중심의 다양한 맞춤형 교육프로그램을 적극 개발하는 방향으로 발전하고 있으며, 인턴십 프로그램이 가장 보편적인 형태로 시행되고 있다. 본 연구는 인턴십 프로그램을 운영하는 관광사업체에 초점을 맞추고 인턴십 프로그램 제반운영요인들이 인턴십 프로그램 운영 성과에 있어 유의한 영향을 미치는 요인을 파악하여 향후 효과적인 인턴십 프로그램 운영 및 지원을 위한 이론적․
정책적 토대를 마련하는 것을 목적으로 하고 있다. 이에 따라 문헌고찰에서는 산학협력과 인턴십 프로그램에 대한 개념과 관련연구에 대하여 살펴보았으며, 산학협력과 인턴십 프로그램에 대한 현황을 조사하였다. 문헌고찰결과를 바탕으로 국제회의 기획업체의 특성과 인턴십 프로그램 제반운영요인, 인턴십 프로그램 운영성과 사이의 영향관계를 중심으로 연구의 모형과 가설을 설정하였다. 설문지를 이용한 실증조사는 인턴십 프로그램을 운영하고 있는 국제회의 기획업체의 교육 담당자들을 대상으로 실행되었으며, 분석방법으로는 분산분석과 다중회귀분석을 사용하였다. 검증결과, 사업체의 규모와 인턴십 프로그램 추진기간에 따라 인턴십 프로그램 운영제반요인과 인턴십 프로그램 운영 성과에 유의한 차이가 있음을 발견하였다. 인턴십 프로그램 운영제반요인은 인턴십 프로그램 운영성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구의 결과를 토대로 산학협력교육에 있어 관광사업체의 참여를 활성화시키기 위해 다음과 같은 방안들을 제시하였다. 첫째, 관광사업체의 인턴십 프로그램 운영에 있어 산학협력교육의 주체인 대학, 사업체, 정부가 산학협력교육 운영과정 안에서 실질적으로 참여할 수 있는 방안을 마련하는 것이 필요하다. 둘째, 사업체와 대학이 관련 정보를 교류하고, 산학 간 의사소통을 할 수 있도록 지원하는 제도적 기반들이 마련되어야 한다. 셋째, 인턴십 프로그램의 체계적인 운영은 프로그램 운영 경험에서부터 비롯된다고 할 수 있기 때문에 인턴십 프로그램에 대한 참여를 높이고 지속적인 프로그램 운영이 이루어지도록 산학협력교육에 대한 인식을 높이는 것이 필요하다. 결론적으로, 산학협력교육은 운영의 주체들이 각자의 역할을 명확히 인식하고 체계적인 협력관계 구축을 위해 노력할 때 성공적으로 운영될 수 있으며, 본 연구의 결과는 관광사업체의 관점에서 인턴십 프로그램 운영과정을 살펴봄으로서 산학협력교육의 효과성을 높이는데 기여할 것으로 기대된다.
Industry-academy cooperative education of Korea became regularized as the "promotion of industry education" law were changed into the "promotion of industry education and industry-academy cooperative" law in 2003. Industry-academy cooperative education is actively developing the user-oriented, diverse custom educational programs with the purpose of training individuals with professionalism and cultivating competent individuals that enterprises look for. Internship programs are the most general forms being operated today. In this study I focused on the tourism industry that operates internship programs and attempted to grasp various operating factors that have significant influence on the result of the program. The objective is to provide a foundation, both in theory and policy, for an effective operation and support of internship programs in the future. Accordingly, I inquired into documentary records to examine industry-academy cooperation, concept of internship programs and related research works. Furthermore, I investigated on the present conditions of the industrial-academy cooperation and internship programs. Based on the study of documentary records, the model and hypothesis were set up centering on the interrelationship of characteristics of the Professional Convention Organizer(PCO), various influencing factors of internship programs and operability of internship programs. For the empirical study, staffs of PCO(which operates internship programs) in charge of education were surveyed. Moreover, for the method of analysis, I used analysis of one-way ANOVA and multiple regression analysis. As a result of the verification, there appeared to be a significant difference in various factors of operation and effectiveness of internship program depending on the scale of the enterprise and period of the promotion(of internship program). Various factors of the internship program operation had a significant influence on the internship program effectiveness. Based on the results attained from the research, I propose the following measures to vitalize participation of the tourism industry in industry-academy cooperative education. First, there should be a plan that would lead to an actual participation of universities- the main constituents of the industry-academy cooperative education, enterprises and the government. Second, enterprises and universities should interchange related information and provide a systematic foundation that supports communication among industry-academy cooperatives. Third, since systematic operation of internship programs originate from the experience in operating the program, participation in internship programs should be increased and heighten recognition for industry-academy cooperative education to bring about continuous operation of the program. As a result, industry-academy cooperative education is able to operate successfully when the subjects of the operation clearly recognize their roles and exert an effort to built a systematic and cooperative relationship. In this study, I examined the operating procedures of the internship program in the viewpoint of the tourism industry. And I anticipate that the result of this study will contribute in increasing efficiency of industry-academy cooperative education.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146296http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409644
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TOURISM (관광학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE