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사회공헌활동이 기업가치에 미치는 영향

Title
사회공헌활동이 기업가치에 미치는 영향
Other Titles
The effect affected by an enterprise value as a corporate social responsibility : focused on donation expenditure
Author
김병철
Alternative Author(s)
Kim, Byeong Chul
Advisor(s)
조지호
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
목적 : 기부금이 기업의 경영성과에 긍정적인 영향을 미치게 된다면 지금 보다도 더 많은 기업들이 더 많은 기부활동을 할 것이다. 그러나 아직도 많은 기업들은 사회공헌활동에 소극적인 입장을 취하고 있으며, 그 이유는 기업이 투자로서의 사회공헌활동 가치를 재무적으로 확신하지 못하기 때문이다. 따라서 사회공헌활동 중 기부금이 기업의 재무적 성과에 어떤 영향을 미치는데에 대한 연구가 필요하다. 방법 : 2001년 1월부터 2007년 12월까지 거래소에 상장된 기업 중 손익계산서상에 기부금을 지출한 472개 기업을 대상으로 상관계수분석 및 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 종속변수인 기업가치에 독립변수인 기부금이 어떤 영향을 주는지 알아보기 위하여 사용을 하였다. 본 연구에서는 기업가치의 대용변수로서 시장가치대 장부가치비율(Market value to book value ratio : MBR)을 사용하였다. 결과 : 분석결과 기부금이 기업가치(MBR)에 정(+)에 영향을 주고 있다. 따라서 기업의 사회공헌활동이 기업매출증가와 이윤증가에 정(+)의 영향을 준다는 것을 볼 수 있다. 경영자지분과 기업가치의 관계는 부(-)의 결과를 나타내고 있다. 이는 경영자지분이 낮을수록 기업가치가 증가함을 의미한다. 외국인지분율과 기업가치관계는 유의한 정(+)의 관계를 보여 외국인투자자가 효율적 감시자 역할을 수행하여 기업가치에 양(+)의 영향을 미치는 것으로 해석할 수 있다. 경영자지분율을 3분류로 나누어 다시 분석해 보았다. 분석결과 경영자지분율이 10%~30%미만일 경우에만 유의하였고 지분율이 30%이상인 경우에는 유의하지 않았다. 결론 : 기업의 사회공헌활동 중 기부금이 기업가치에 긍정적인 영향을 미치고 있었으며, 향후 기부금 뿐 만 아니라, 다양한 형태별 사회공헌활동에 대한 연구가 필요하다.; The aim of the study was to investigate the effect affected by an enterprise value as a corporate social responsibility - focused on donation expenditure. If donation expenditure would affect the positive effect on business performance, so many companies would plan to spend on donation expenditure. But many companies is not still active on a corporate social responsibility. That's why they don't make sure to give a good effect on business performance by spending donation expenditure. The study data were selected 472 companies spending donation expen- diture from 2001 year to 2007 year. Our aim was to verify the effect of donat- ion expenditure on business performance. we used MBR(Market value to book value ratio) as a alternative variable. First, this result showed significant association between donation expenditure and business performance. Second, this result showed negative association between donation expenditure and owner's share ratio. Third, this result showed positive association between donation expenditure and foreign owner's share ratio. Fourth, we divided owner's share into 3 groups(less than 10% , 10~30%, more than 30%). this result only showed significant association between donation expenditure and 10~30% owner's share ratio. This results showed that donation expenditure has given to good effect on enterprise value. In the near future, we need to investigate study of a variety of corporate social responsibilities.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146277http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409868
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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