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이동통신 시장에서 글로벌자동로밍 서비스를 통한 WCDMA 활성화 방안

Title
이동통신 시장에서 글로벌자동로밍 서비스를 통한 WCDMA 활성화 방안
Other Titles
WCDMA revitalization as Global roaming service in mobile communication
Author
김성윤
Alternative Author(s)
Kim, Seongyoon
Advisor(s)
김성호
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
전세계의 글로벌화 추세로 국내의 입ㆍ출국자 수는 꾸준한 성장세를 기록하고 있다. 2006년 출국자는 1,161만명(한국관광공사)을 넘어서고 있으며 2007년에는 1,300만 명 정도가 해외로 출국할 것으로 예상하고 있다. 이러한 가운에 해외로밍 시장도 함께 성장하고 있다. 그 동안 해외로밍 시장에서는 SK텔레콤의 강세가 두드러졌으며 KTF는 일반적인 이동통신 시장의 점유율 보다 훨씬 낮은 점유율을 보였다. 그 원인에는 여러 가지가 있겠지만, 가장 큰 원인은 SK텔레콤에서는 제공하는 자동로밍을 KTF에서는 제공하지 못하는데 있다고 할 수 있다. 하지만 WCDMA 상용화로 인하여 KTF에서는 SK텔레콤에서 제공하는 자동로밍을 제공 할 수 있으며, 기존 SK텔레콤에서 제공하였던 자동로밍 국가보다도 더 많은 국가에서 자동로밍을 지원할 수 있게 되었다. 본 연구에서는 KTF가 글로벌자동로밍 도입이라는 기회를 적극 활용하여 WCDMA 가입자를 증대 시킬 수 있는 방법을 조사하였다. 본 연구를 위하여 On-Line Survey를 하였으며, 샘플 규모는 1,000명으로 하였다. 효율적인 조사를 위해서 샘플을 두 집단으로 나누어 설계 하였으며, 1차표적(Target) 샘플과 Booster 샘플로 명명 하였다. 조사 분석을 위해서는 SPSS 14.0을 사용하였다. 조사결과를 간단히 요약하면 WCDMA 글로벌자동로밍 가입자 확보를 위해 KTF에서 공략 가능한 표적(Target) 시장군을 표적(Target)① 시장, 표적(Target)② 시장, 표적(Target)③ 시장으로 나누었다. 각 표적(Target) 시장별 특성과 그들을 유인하기 위한 방안을 살펴보았으며 그렇게 했을 때 KTF에서 확보 가능한 최대 가입자 시장 규모를 살펴보았다. 또한 WCDMA 글로벌자동로밍 가입자 확보를 위해 공략해야 할 집단, 프로모션, 단말기 속성을 연구했다. 공략 대상은 가설을 세워서 검증하는 형태로 밝혔다. 설문을 통해 그들이 가장 선호하는 프로모션 내용과 가입을 권유할 채널을 살펴보았다. 또한 이동통신사 가입 권유 시 중요한 요인 중 하나인 단말기에 대해서는 단말기 속성별 효용도를 컨조인트 분석을 통하여 소비자가 어떠한 속성의 단말기를 선호하는 지 알아보았다.
In the trend of globalization, the number of travelers from oversees and to oversee is steadily growing. The number of oversees travelers was beyond the 11.61 million in 2006 and is estimated about 13 million in 2007. Among this situation, the market of oversees roaming is naturally growing also. SK Telecom has dominated the international roaming market so far. On the other hand, KTF’s roaming market share has been ranked lower than common market share. There are several reasons, the most serious reason is Global Automatic Roaming that can be served by only SK Telecom but can’t by KTF in 2G(Second generation). Due to commercialize WCDMA, KTF can provide Global Automatic Roaming service. Moreover KTF can provide roaming service in many countries more than SKT. In this paper, I study how to increase subscribers as the advantage of the WCDMA automatic roaming. On-Line Survey is used, and the sample size is 1,000 people. For the effective survey, sample is divided into two groups that names are the first target sample and Booster sample. SPSS 14.0 is used as the analysis tool. In summary of this paper, the possible attack target market for increasing the global roaming subscribers is classified Target ① market, Target ② market, Target ③ market. I recognize the characteristics of each target market and seek for the strategies gathering subscribers. When strategies can be executed, possible maximum market size is estimated. I study also which target markets, promotion and attribution of handset are important for gathering subscribers WCDMA Global Automatic roaming. Target Markets are decided by hypothesis verification. The preferable promotion types and subscription channels are confirmed by survey. Regarding handset that is one of most important factors deciding mobile carrier, I can know what kind of handset customer prefer by conjoint analysis.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146271http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410029
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