899 0

국가균형발전특별회계의 현황분석

Title
국가균형발전특별회계의 현황분석
Other Titles
A Study On Improving Balanced National Development Special Account
Author
이수길
Alternative Author(s)
Lee, Soo Gil
Advisor(s)
이희선
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
참여정부는 국정과제의 하나로 중앙과 지방이 상생하는 국가균형발전 전략을 설정하였다. 이의 추진동력을 재정이 뒷받침 하기 위하여 국가균형발전특별회계를 2005년도에 신설하였다. 균특회계는 여러 부처에서 추진하던 국고보조사업을 하나의 특별회계로 통합하여 재정운영의 효율성을 높이고 지방자치단체에 지출한도 범위 내에서 사업선택권을 부여함으로써 지방의 자율성을 향상시켰다. 균특회계는 정부의 지방분권로드맵에 따라 추진되었으며 지방재정조정제도 혁신과정에서 국고보조금, 지방양여금, 지방교부세 개편과 함께 제도적 기반이 마련되었다. 당초 도입 당시 2개의 계정으로 출발하였지만 제주특별자치도의 설치로 2007년도에 제주특별자치도계정이 신설되어 현재는 3개의 계정으로 운영되고 있다. 지방자치단체에 배분하는 지출한도도 초기에는 과거의 지원실적을 바탕으로 산정하였지만 객관적이고 합리적인 재원배분모델을 개발하여 지출한도 산정의 공정성을 향상시켰다. 하지만, 도입된 지 4년여가 지난 지금 균특회계를 운영하면서 정체성, 대상사업, 운영체계, 예산편성방식, 재원배분방식 등에서 문제점이 도출되었다. 따라서 본 연구에서는 균특회계 운영과정에서 나타난 이러한 문제점들을 중점적으로 분석?검토하고 실질적인 해결방안과 제도개선 방안을 제시하였다. 균특회계의 정체성 확립을 위하여 도입배경과 과정을 이론적으로 분석하고 이의 해결을 위하여 포괄보조금제도를 적극 도입할 필요성을 제기하였다. 지방자치단체에 포괄적인 재량권을 부여함과 동시에 성과평가를 강화하여 지방의 책임성도 강화시켜야 한다. 대상사업도 성격별로 분류하여 균특회계에 존치하여야 할 사업, 일반 국가보조사업으로 이관하여야 할 사업 등으로 구분하여 사업 구조조정도 지속적으로 추진할 필요성을 제시하였으며 재원배분방식에서도 지방자치단체의 재정력 차이가 엄연히 존재하는 현실을 감안하여 재정력이 떨어지는 지방자치단체에는 지방비 부담을 덜어주는 제도적 방안인 차등보조율 제도를 확대할 것도 제안하였다. 광역자치단체와 기초자치단체간의 권한 배분 개선도 제시하였다. 균특회계에서 운영되고 있는 사업들 대부분은 기초자치단체에서 계획하고 집행하는 사업인데 예산을 배분하고 결정하는 권한은 광역자치단체가 가지고 있다. 사업을 실질적으로 집행하는 기초자치단체에 권한을 대폭 이양하여 사업 집행의 효율성을 높이고 기초자치단체의 책임성도 높여야 한다.; The Participatory Government set, as one of its national challenges, the balanced national development strategy. In order to support the strategy financially, the government established a balanced national development special account in 2005. The special account served to enhance the local autonomy by integrating various projects of relevant ministries subsidized by the national treasury to improve efficiency of the financial operation and authorizing the local autonomous administrations to choose projects within the scope of their financial expenditure. The special account has been operated according to central government's road-map for decentralization, and its institutional ground has been arranged by overhauling subsidies/grants/transfer of tax revenues from the central government in the course of reforming the local finance coordination system. Initially, the special account started with two sub-accounts, but as Jeju Special Autonomous Province was established, another sub-account was added to the special account in 2007. Currently, the special account is being operated three-fold. The ceiling of central government's expenditure for local autonomous administrations was determined based on the past financial support, but an objective and reasonable resource distribution model was developed only to ensure that the ceiling of central government's expenditure would be estimated in a fairer way. However, at this juncture of time when some 4 years have passed since its introduction, the balanced national development special account poses various problems in terms of identity, target projects, operation system, budget and resource distribution. Hence, this study intensively examined and analyzed such problems as found in operation of the special account and thereby, suggested their effective and institutional solutions. In order to establish identity of the special account, this study theoretically analyzed background and process of its introduction, and thereby, suggested introduction of a package subsidy system as a solution. In addition, it is deemed necessary to authorize the local autonomous administrations to exercise a comprehensive discretionary power, while strengthening the performance appraisal to make the local autonomous administrations more responsible financially. The target projects need to be categorized according to their characteristics into those to be covered by the special account, those to be transferred to the ordinary projects subsidized by the central government, and so on, for sustainable project restructuring. In terms of resource distribution, this study suggested that considering the reality that financial capacity differed among local autonomous administrations, it would be necessary to expand the differential subsidy rate system which was designed to relieve the local autonomous administrations with poor financial capacity of their financial burden. This study also suggested the reform measures for division of authority between metropolitan/provincial autonomous administrations and unit local autonomous administrations. While most of the projects supported by the special account are planned and implemented by unit local autonomous administrations, the authority to allot and permit the budget lies in metropolitan/provincial administrations. So, it is deemed necessary to drastically mandate to the unit local autonomous administrations the substantial authority to implement the projects and thereby, enhance efficiency of project implementations and responsibility of the unit local autonomous administrations.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146242http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409660
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF PUBLIC ADMINISTRATION(행정학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE