688 0

지방정부의 온라인 주민참여 실태분석

Title
지방정부의 온라인 주민참여 실태분석
Other Titles
An Analysis on the Resident's Online Participation in Local Governments : Focused on the Case of the Gangnam District, Seoul Metropolitan
Author
서혁수
Alternative Author(s)
Seo, Hyuk Su
Advisor(s)
최병대
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
21세기 정보화 사회가 도래함에 따라 우리나라는 1996년부터 전자정부 구축 사업을 시작하였고, 민선 14년째를 맞이하고 있는 지금 지방정부에서도 인터넷 등 정보통신 기술을 이용한 온라인 주민참여가 이루어지고 있다. 온라인 주민참여는 전통적인 주민참여의 한계를 보완하고 주민과 함께하는 참여행정을 실현할 수단으로 기대되었다. 그러나 현재의 온라인 주민참여 실태는 기대와는 달리 소극적이고 초보적인 수준에 머무르고 있다고 평가받고 있다. 본 논문은 주민과 함께 하는 행정 실현을 위해 온라인 주민참여가 활성화되어야 한다는 맥락에서 그동안 온라인 주민참여가 지속적으로 이루어진 서울시 강남구 온라인 구민설문 사례를 중점적으로 분석하였다. 시간적 분석대상은 2004년부터 2007년까지로 한정하였다. 연구는 주로 문헌연구와 담당공무원과의 인터뷰 조사, 강남구 홈페이지 온라인 구민설문 내용 분석, 그리고 온라인 구민설문 참여 경험자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 논문에서 연구한 온라인 주민참여 활성화 방안은 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 정책 결정과정에만 집중 참여하는 문제를 개선하기 위해 “온라인 주민자치 위원회”을 구성하되 이 위원회는 주민, 구의원, 전문가, 공무원이 공동으로 이끌어 가도록 하고 여기에서 온라인 주민참여 및 운영에 관한 모든 사항을 결정토록 해야 한다. 그리고 홈페이지는 설문결과, 정책결정, 정책집행, 정책평가 내용을 모두 공개토록 개편하고 모든 정책 과정에서 상시적으로 주민들과 쌍방향으로 대화할 수 있도록 사이트를 보완해야 한다. 아울러, 정책토론, 정책제안도 활성화하여 주민들이 정책형성 과정에도 참여토록 해야 할 것이다. 둘째, 운영상 문제를 개선하기 위해 우선 운영규정을 강화할 필요성이 있는데, 지방정부 조례에 정책 결정(예산안 편성 포함) 등에 관한 주민의견 반영 의무를 세부적으로 명문화하여야 한다. 그 규정에는 “온라인 주민자치 위원회”의 구성과 주민의견을 반영해야 할 업무의 종류와 범위, 의견을 제시할 주민의 범주, 참여주민의 인구통계학적 구성의 원칙, 설문결과의 반영 원칙, 만족도 조사를 통한 피드백, 추진체계 등의 내용이 명시되어야 할 것이다. 그리고 운영조직은 보강이 필요하다. “온라인 참여자치팀”을 신설하되, 그 팀은 전산정보과 직원 1명, 기획팀 1명, 혁신팀 1명을 통합하고 외부전문가 1명과 팀장 1명으로 구성한다면 효율성 제고, 체계적인 관리, 주민들의 참여편의를 도모할 수 있을 것이다. 셋째, 시스템상의 문제를 개선하기 위해 기존의 사이버행정참여시스템을 포털 사이트로 개편해야 한다. 그렇게 되면 주민의 이용편의 및 만족도를 높일 것이며, 정보에 대한 접근성을 높일 수 있고, 운영상 에러도 줄일 수 있을 것이다. 넷째, 홍보를 강화해야 한다. 우선, 팝업창 등 홈페이지를 통한 홍보를 강화하되 지역방송을 통한 홍보, 지역신문, 지역소식지를 통한 홍보, 문자메시지, 전광판 홍보, 각종 주민참여 회의 및 행사시 홍보, 인터넷 홍보(인기사이트) 등 다양한 수단을 활용하면서 어느 정도 수준에 오를 때가지 지속적으로 이루어져야 한다. 그리고 주요 일간지, 공영방송 등을 통한 과감한 홍보도 필요하다. 다섯째, 인구 통계 및 대표성 문제를 개선하기 위해 정책 과정에서의 주민참여도 예산(안) 편성 설문과 같이 성별, 연령별, 직업별, 지역별로 안배하여 참여인원을 그룹화 한 후, 설문에 참여토록 하는 방안이 좋을 것이다. 그러나 우선적으로 주민들의 참여율을 높이는 것이 중요한 바, 인구통계학적 문제는 단계적으로 맞추어 가는 것이 바람직하다. 대표성 문제를 해결하기 위해서는 주민자치위원 뿐만 아니라 지역 주민을 대표하는 구의원까지 참여시켜야 할 것이다. 여섯째, 설문결과 등의 공개를 강화해야 한다. 각종 결과에 대한 공개는 주민들의 요구가 높은 사항으로 지방정부의 의지만 있으면 쉽게 개선할 수 있다. 홈페이지 사이버행정참여시스템에 설문결과, 결과의 정책반영 내용(정도), 정책집행결과, 평가결과, 아울러 정책 제안, 토론 결과까지 모두 공개하고 이를 위해 시스템을 업그레이드 하면 될 것이다. 일곱째, 인센티브를 강화해야 한다. 강화방안 중에서 주민들은 마일리지 적립, 핸드폰 요금 감면을 가장 선호했으나, 선거법 등의 문제가 있다면, 현행 마일리지 점수를 상향하는 것이 신속한 시행 방안이다. 여덟째, 50~60대 등 인터넷 사용이 어려운 계층의 참여율을 높이기 위해 인터넷 교육을 강화해야 한다. 교육 방법으로 주민들은 지역정보화교실 이용 교육을 선호한 바, 참여 교실 및 정원수를 늘리고 교육기반 시설을 갖추어 실행하되, 다양한 계층의 교육 참여를 위해 홈페이지를 활용한 교육, 동사무소별 자체교육 등을 병행하는 것이 효과적일 것이다. 아울러, 저소득층, 장애인 등 소외계층에 대한 교육지원이 요구된다. 아홉째, 기관장의 지속적인 관심이 필요하다. 현재 온라인 주민참여는 소극적이고 초보적인 단계에 머물고 있다. 따라서 온라인 주민참여가 활성화 되고 주민과 함께하는 참여행정으로 가기 위해서는 오픈 마인드와 함께 기관장의 지속적인 관심이 중요하다.; As with the arrival of an information-oriented society in the 21st century, Korea has begun building its electronic government infrastructure from 1996. This year marks the 14th anniversary since Korea’s local government heads have been elected by popular vote. With citizensever more interested in their local governments, these local governments are promoting on-line participation of their citizens in their government by utilizing the Internet, various information and communication technologies. Originally, on-line participation of citizens were viewed as a new method to supplement the limitations of traditional participation methods and a way to achieve participation in government administration but currently those original intents have not lived up to its expectations as it is criticized for its passive and elementary proportions. With the notion that on-line citizen participation is the key in realizing active citizen participation in government administration, this thesis attempts to analyze web based surveys of its residents conducted by the Gangnam district in Seoul, whichhas seen a continuous participation of its citizens on-line. The time frame of data studied was limited from 2004 to 2007 and the study was primarily based on documentary record research, interviews with government officials, analysis of web based resident surveys from Gangnam district’s homepage and a survey conducted to the participants of Gangnam district’s web surveys. In this thesis, research and study on ways for local governments to improvethe participation level of its citizens on-line can be summarized as follows. First, to address problems of the over-concentration on a policy decision making process, an ‘On-line self-governing resident committee’ shall be organized and this committee will consist of residents, members of the district assembly, consultants and public officials. The constituents shall administer the committee on a cooperative basis and will make decisions on all operating policies in regards to the on-line resident participation program. Survey results, policy decisions, policy execution and policy assessmentsneed to be disclosed on the district web site. The web site shall also make modifications so that a two-way communication channel is reserved for residents where policy discussions and suggestions can be reflected and residents to have a voice in all policies. Second, to overcome operation problems, operating rules & regulations need to be modified. Thus, local government ordinances must stipulate that a resident’s opinion be reflected in a policy decision (including draw ups of a budget bill). Regulations need also to stipulate the composition of the ‘On-line self-governing resident committee’, the tasks and range of reflection in regards to resident opinions, the category of residents who provide suggestions, principles in the demography of participating residents, the rule on how survey results are reflected, feedbacks from resident satisfaction surveys and the promotion system. Also, the operation structure needs to be reinforced by establishing a ‘On-line participation encouragement self-regulating team’ which will consist of 1 personnel each from the ‘Computerization and Information Division’, ‘Planning Team’, ‘Innovation Team’, a outside consultant and a team leader. This will enable improvements in efficiency, a systematic management system and increased convenience for residents to participate. Third, to address problems in the system, the previous cyber administration participation program system needs to be reformed to a portal web site. This will increase convenience of use, user satisfaction, and a better approach handle information and operations errors. Fourth, public relations need to be reinforced. First of all, awareness through pop-ups within the web site need to strengthened. Various methods such as advertisements via local broadcast stations, local newspapers, community newspapers, SMS text messaging, billboard ads, community gatherings and meetings, internet ads in popular web sites and etc, need to be utilized until public awareness reaches a certain level. Also, aggressive advertisements through major daily newspapers and public broadcast systems are needed as well. Fifth, to overcome issues with demography and an accurate representation of the public, the sex, age, occupation and regional groups should be proportionally distributed and grouped before they are surveyed just as theresident participation budget bill survey in the policy process. But before anything, it is critically important to increase the participation rate of the residents. So demographic issues need to be solved on a step-by-step process. To overcome any criticism in the accurate representation of the public, it is inevitable that not only members of the self-governing resident committee are included but also district assembly members participate in the process. Sixth, survey results should be disclosed to the public. Disclosure of various survey results are highly demanded by residents and with a strong will and determination of the local government this could be easily done. As a starting point, we can start of by upgrading the IT system and allowing the district web site’s cyber administration participation system to incorporate and disclose information such as survey results, policies affected by such survey results, policy execution results, policy assessments, policy suggestions and discussions by residents. Seventh, incentive programs should be strengthened. Within the strengthening measures, residents mostly favored the mileage accumulation program and mobilephone fee discount program but when these are subject to any election laws, the mileage accumulation program makes more sense and since this is already an on-going program, the mileage points that can be accumulated should be increased for more active resident participation. Eighth, internet education programs should be upgraded to accommodateresidents who are mostly in their 50-60s or anyone who has difficulty in accessing the internet. As an education method, residents preferredtaking classes at regional computer learning centers. Thus, the classroom numbers and student capacity should be increased with appropriate infrastructures. To facilitate the education of various groups within the population, it will be also effective to educate through the local government’s web site and at sub-district offices(resident centers). In addition, education aid plans for the needy such as low-income households and the disabled should be considered as well. Ninth, a constant commitment from the local government head(mayor) is needed. Currently, as mentioned earlier, the on-line participation level is low and at a elementary state. Thus, in order to increase participation rates and truly reflect the opinions of the citizens in the administration, it is important to have a constant commitment from leaders with an open mind.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146233http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410159
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF PUBLIC POLICY(정책학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE