보험심사간호사의 사회적 지지, 자기효능감, 소진과의 관계연구

Title
보험심사간호사의 사회적 지지, 자기효능감, 소진과의 관계연구
Other Titles
A Study on the Relationship among Insurance Review Nurses' Perceived Social Support, Self-Efficacy and Burnout
Author
김경희
Alternative Author(s)
Kim, Kyoung Hee
Advisor(s)
임난영
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 보험심사간호사들이 경험하는 사회적지지, 자기효능감과 소진과의 관계에 대해 알아보고자 시도한 서술적 상관관계 연구이다. 연구대상은 종합전문요양기관과 종합병원 그리고 병원에서 근무하는 120명의 심사간호사들이며 2008년 4월 10일부터 2008년 5월6일까지 사회적지지 도구, 자기효능감 도구, 소진 도구를 이용하여 조사되었다. 자료는 SPSS/WIN 12.0 프로그램을 이용하여 분석 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대상자의 일반적 특성 중 연령은 30대가 70명(30.8%)으로 가장 많았고 결혼 상태는 기혼이 91명(75.8%)으로 대부분을 차지했다. 종교는 무교가 45명(37.5%)으로 가장 많았고 최종 학력은 학사(방송통신대 포함)가 56명(46.7%)으로 가장 많았다. 근무하고 있는 병원의 종류는 종합병원이 72명(60.0%)으로 가장 많았고 병상의 규모는 401~700 병상이 52명(43.7%)으로 가장 많았다. 소속부서는 보험(심사)과가 67명(55.8%)으로 가장 많았으며 현재 직위는 일반간호사가 79명(66.6%)으로 대다수를 차지했다. 연봉은 4000만원대가 40명(36.4%)으로 가장 많았다. 둘째, 대상자의 사회적 지지, 자기효능감, 소진 정도를 알아 본 결과 대상자의 사회적지지 정도는 최대 평점 5점중 3.26점으로 나타났고 하위영역별로 보면 평가적 지지가 평균 3.33으로 가장 높았다. 평균점수가 가장 높은 문항은 ‘그들은 나를 인격적으로 존중해준다’가 3.50이었고 물질적지지가 평균 3.18로 가장 낮게 나타났다. 대상자의 자기효능감 정도에서는 평균이 3.14점으로 나타났고 하위영역별로 보면 자신감이 평균 3.55로 가장 높았다. 평균점수가 가장 높은 것으로 나타난 문항은 ‘나는 큰문제가 생기면 불안해져서 아무것도 할 수가 없다’가 3.75이었으며 과제난이도 선호가 평균 2.76으로 가장 낮았다. 대상자의 소진 정도에서는 평균이 2.51점으로 나타났고 개인적 성취감결여가 평균 2.93으로 가장 높았다. 평균점수가 가장 높은 것으로 나타난 문항은‘나는 내 일을 너무나 열심히 한다고 생각한다’가 3.39이었으며 비인간화가 평균 2.14로 가장 낮았다. 셋째, 대상자의 일반적 특성에 따른 사회적지지, 자기효능감 및 소진의 차이에서는 사회적지지 정도는 일반적 특성에서 차이가 없었고 자기효능 감 정도에서는 결혼상태, 종교, 현재 직위, 심사업무경력에서 유의한 차이 를 나타냈으며 소진 정도에서는 연령, 종교, 현재직위, 심사업무경력에 따 라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 대상자의 사회적지지, 자기효능감, 소진 정도와의 상관관계를 분 석한 결과는 사회적지지(r=-.290,p=.001), 자기효능감(r=-.569,p=.000)이 높을수록 소진이 유의하게 낮은 것으로 나타났으며 사회적지지와 자기효능 감은 유의한 정 상관관계가 있었다.(r=-.283,p=.002) 그러므로 소진을 감소시키기 위해서는 보험심사간호사가 직무활동에서 겪는 어려움을 극복하여 스트레스를 낮추고 효능감을 높일 수 있도록 지지하고 격려하는 사회적지지 체계가 활성화되어야하고 보험심사간호사 개개인의 삶의 질을 높이고 자아실현과 욕구 충족을 할 수 있도록 자기계발 영역에 대한 교육기회가 지속적으로 제공되어야 할 것이다.; The purpose of this descriptive correlation study was to analyze the relationships among insurance review nurses' perceived social support, self-efficacy and burnout. For this purpose, the researcher sampled 120 insurance review nurses working for general recuperation centers, general hospitals and clinics for a questionnaire survey conducted using the scales of social support, self-efficacy and burnout for the period from April 10 through May 6, 2008. The data collected were analyzed using the SPSS/WIN 12.0 program. The results of this study can be summarized as follows; First, the nurses in their 30's accounted for the majority (30.8%, n=37) of the sample, while 75.8% (n=91) of them were married. And 37.5% (n=45) of them had no religion, while 46.7% (n=56) of them had BA degrees (including those of correspondent college). On the other hand, 60.0% (n=72) of the nurses were working for general hospitals, and 43.7% (n=52) of them were working for the hospital with 401~700 sickbeds. 55.8% (n=67) of them belonged to insurance (review) department, and 66.6% (n=79) of them were ordinary nurses. 36.4% (n=40) of them were being paid some 40 million won annually. Second, as a result of analyzing nurses' perceived social support, self-efficacy and burnout, it was found that their perceived social support scored 3.26 on average on a 5-point scale. In view of its sub-areas, evaluative support scored highest or 3.33 on average. The item which scored highest (3.50) on average was 'They respect me as a personality,' while the item which scored lowest (3.18) on average was 'material support.' Nurses' perceived self-efficacy scored 3.14 on average, and in view of its sub-areas, confidence scored highest (3.55) on average. The item which scored highest (3.75) on average was 'I cannot do anything because I am uneasy when I face a big problem,' while the item which scored lowest (2.76) was 'preference of difficult tasks.' Nurses' perceived burnout scored 2.51 on average, and the sub-area of poor personal achievement scored highest (2.93) on average. The item which scored highest (3.39) on average was 'I think I am working too hard,' while the item which scored lowest (2.14) was 'inhumanity.' Third, as a result of analyzing the differences of nurses' perceived social support, self-efficacy and burnout depending on their demographic variables, it was found that the social support did not differ depending on nurses' demographic variables, but that the self-efficacy differed significantly depending on such demographic variables as marital status, religious status, current title and length of career as insurance reviewer, while the burnout differed significantly depending on such demographic variables as age, religious status, current title and length of career as insurance reviewer. Fourth, as a consequence of analyzing the correlations among nurses' perceived social support, self-efficacy and burnout, it was found that the higher the perceived social support (r=-.290, p=.001) and self-efficacy (r=-.569, p=.000) were, the perceived burnout was significantly lower, while perceived social support was positively correlated with perceived self-efficacy. (r=-.283, p=.002). Given such findings, it is deemed necessary to activate a social support system empowering and encouraging the insurance review nurses so that they may well overcome their job challenges to reduce their stress level and enhance their sense of self-efficacy. And it is also deemed necessary to provide them with opportunities continuously to be educated on their self-development conducive to enhancement of their life quality, self-achievement and fulfillment of their needs.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146227http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409822
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GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF MEDICAL ADMINISTRATION(의료행정학과) > Theses (Master)
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