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驛勢圈 開發 方向에 관한 硏究

Title
驛勢圈 開發 方向에 관한 硏究
Other Titles
A Study on the Direction of Station Zone Development
Author
문승택
Alternative Author(s)
Moon, Seung, Taek
Advisor(s)
南潤鳳
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
우리나라 철도역사 100년이 지나면서 驛에 대한 개념에 많은 변화가 있었다. 산업화에 따른 도시의 발달은 철도라는 연결교통에 의해 다른 도시들과 교류가 되고 이에 驛은 각 도시들을 연결하는 관문인 동시에 도시형성 및 발달의 시점을 형성하는 곳이다. 기존의 철도운영이나 사용자 측면의 단순한 驛기능에서 벗어나 驛을 중심으로 인구의 유동과 집적에 의한 “驛勢圈”이라는 개념이 등장하게 되었고 역세권을 중심으로 한 생활공간이 만들어지게 된다. 세계의 유명도시들은 Global도시(國際業務地區)로 개발하기 위하여 도시의 이미지와 위상을 提高하고, 국제적인 인적?물적 자본을 유입하여 도시의 경제성장을 위해 노력하고 있다. 그동안 정부는 韓國을 東北亞 허브를 만들기 위해서 노력했으나 세계적인 인프라가 조성되어 있는 중국의 홍콩, 상해 일본의 도쿄 등에 밀려 성과를 내지 못했다. KORAIL에서는 그동안 몇 번의 역세권 개발을 통해 새로운 상권의 형성과 지역사이의 발전을 꾀하였으나 기존의 철도에 관한 개발제도나 정부정책 등에 의해 역세권 개발을 하는데 문제가 있었다. 國際的인 名品都市 開發을 표방한 KORAIL과 서울시는 용산역세권 국제업무지구와 서부이촌동 통합개발을 2007년 8월 합의했다. 이러한 때에 대한민국의 서울의 중심인 용산은 미군기지 이전과 KORAIL 차량기지 이전을 통한 개발 가능한 토지가 풍부하고, 세계적인 인천국제공항과 김포국제공항을 연결하는 공항고속철도와 경부고속철도, 한강이라는 수로를 이용한 해운산업, 경제대국인 일본과 중국 사이에 위치한 지리적 이점, 우수한 인적자원, 높은 IT수준 등을 활용하여 동북아 경제중심지 전략추진에 좋은 입지조건을 가지고 있어 國際的인 業務地區로 開發하기 위한 충분한 인프라를 구축하고 있다. 그러므로 東北亞 허브로써 최상의 입지조건을 갖춘 용산이 역활을 하기 위해서는 세계 유명 역세권 개발 및 국제업무지구에 관한 연구가 체계적으로 진행되어야 하고 또한 다음의 개발방향을 가지고 개발을 추진해야한다. 용산 驛勢圈 國際業務地區 開發 方向 提案으로는 첫째로 정부와 서울시는 용산 역세권개발 국제적 업무지구에 대한 特別法과 經濟特區를 만들어 金融지원과 稅制 혜택 및 特別 容積率을 적용하여 개발에 적극적인 지원을 해야 한다. 둘째로 開發財源의 造成을 위해 公共부문의 기본적 인프라投資와 리더쉽을 가지고 民間의 資本投資를 적극 유도해야 한다. 셋째로 2010년 세계 디자인 수도로 선정된 서울을 대표하고 세계에 홍보할 수 있는 랜드마크적인 건축물의 건축이 필요하다. 넷째로 용산이 도심과 여의도, 강남 3개의 중심권역을 有機的으로 연결할 수 있는 統合的인 交通體系 構築이 필요하다. 다섯째로 용산은 고속철도와 용산 공원에 의해 동서와 남북으로 局地的으로 단절되어 있다. 단절된 구조를 극복하기 위한 용산공원을 관통하는 지하도로나 철도선로 하부를 관통하는 지하 도로망 등 連結 交通網의 樹立이 필요하다. 여섯째로 용산에서 서울역 사이의 철도선로를 地下化하여 철도로 단절된 용산지역을 立體的으로 活用하는 방안도 다각도로 검토할 수 있다. 용산 驛勢圈 國際業務地區는 서울시가 추진하는 한강르네상스의 구체적인실현과 강북 활성화의 시발점이 될 뿐만 아니라 목표로 하고 있는 世界10大 都市의 토대가 되고 대한민국의 국가경쟁력을 높이는 記念碑的인 개발로 거듭나야 할 것이다.
Since Korea railroad began its operation 100 years ago, the concept of stations has been changed. The growth of cities after industrialization has made railroads become a major transportation to connect cities. Therefore, a station has become a gate to connect cities as well as a place to establish and develop cities. Today, beyond the fact that stations represent simple functions of stations in the aspects of railroad operations or railroad users, a new term of "station influence area" established by flow and integration has been introduced. It creates a living space as the population is concentrated around stations. The capital regions where about half of entire Korean population resides expand due to the development of metropolitan subways and high-speed railways. Therefore, station influence areas have been developed and divided into a variety of areas according to each city's culture, social affairs, topography, temperature, traffic situations with close regions. Therefore, the growth of station influence areas develop the concept of multiplex station through a variety of theories such as the compact city theory that induce the densification and multi-development of cities and exemplary cases. The purposes of developing station influence areas includes strategical development by developing urban areas, the revitalization of slum areas, the growth of central areas by reconstructing urban space, the integration of areas, new urban images and etc. The development of station influence areas depends on the situation of target cities. Although KORAIL attempted to establish new markets and to develop regions by developing station influence areas, it faced many obstacles caused by the existing development systems with regard to railroads or the policies of the previous government. KORAIL that advocates the development of an international prestige city and Seoul agreed the integrating development of Yongsan international business center zone in a station influence area and Seobu Ichon-dong in August, 2007 Recently, major cities around the world try to promote the development of strategic bases to secure their global status. Under the circumstances, China's growing status and the rapid economic growth in Northeast Asia countries have made Northeast Asia become one of three world trading zones along with EU and NAFTA and Shanghai, the Singapore, Hong Kong and etc have begun to lead Asian economy, gaining a status of a center of finance. Therefore, every country makes an effort to establish international business areas to promote foreign investments in the point of strengthening economic power and political leadership. Considering the situations, since Yongsan, a center of Seoul in Korea, owns huge pieces of land good for development after moving the Yongsan U.S. base and KORIL station, it is conveniently located to become a center of North East Asia's economy by applying the airport express route that connects the Incheon International Airport and the Kimpo International Airport, the Seoul-Busan route, Han-river for marine transportation, a geographical advantages that Korea is located between Japan, the world's second most powerful economy, and China, excellent human resources, high level of IT and etc. In addition, to develop Yongsan international business center zone in a station influence area can play a major role as an axis in connecting downtown, Yuido and Gangnam systematically. Therefore, the development of Yongsan international business center zone in a station influence area gives an opportunity to make Seoul a global city. This thesis plans to correct and supplement the issues related to the development of station influence areas and discuss the directions in the development of Yongsan international business zone in a station influence area which represents a new form in Korea through analyzing the exemplary international business zones the inside and outside of the country.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146199http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409970
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GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
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