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말기 암환자 가족의 전화상담을 통한 정보요구와 만족도 조사

Title
말기 암환자 가족의 전화상담을 통한 정보요구와 만족도 조사
Other Titles
Information needs & satisfaction among family members of terminal cancer patients using phone counselling
Author
권경은
Alternative Author(s)
Kwon, Kyeung Eun
Advisor(s)
김분한
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 암에 대한 올바른 이해를 위해 보건복지부에서 주관하고 국립암센터의 사업지원을 받고 있는 국가암정보센터의 전화상담을 통해 말기 암환자가족의 정보요구가 어떤 것인지 내용분석하고 상담후 만족도 조사를 통해 상담과 간호의 질 향상에 도움이 되기 위한 탐색적 연구이다. 본 연구는 2007년 6월부터 2008년 3월까지 국가암정보센터를 통해 문의한 말기 암환자 가족 중만족도 조사에 동의하고 실제 통화된 113명을 대상하였다. 말기 암환자 가족의 정보요구에 대한 분석은 녹취되어 있는 내용을 듣고 Galloway의 유방암환자 정보요구사정 도구를 본 연구의 대상자에 맞게 수정 보완하여 내용분석 하였다. 또한 정보요구 문항과 대상자 정보, 만족도 조사는 SPSS WIN 12.0을 통하여 빈도와 백분율로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 정보를 요구한 말기 암환자 가족은 113명으로 남자 54명, 여자 59명이었다. 가족 중 자녀(82명)와 배우자(8명)가 주로 많이 이용하였고, 연령별로는 40대(40명)와 30대(36명)의 이용이 많았다. 거주 지역은 서울(41명)과 광역시(27명)에서 주로 이용 하였고, 그들이 이용하고 있는 의료보험 형태는 건강보험 중 직장보험(68명)이 가장 많았다. 직업은 주부가 30명, 사무직이 30명을 차지하였고, 암종은 폐암 29명, 위암 22명, 대장암 12명의 순이었다. 암으로 진단 받은 후 투병기간은 1개월에서 3개월 이내가 64명, 치료 상태는 치료 중(입원/통원)인 경우가 88명으로 가장 많았다. 2. 말기 암환자 가족의 질문내용 분석 가장 많은 문의는 치료방법에 관한 정보 117건(39.4%)으로 항암치료 34건, 방사선치료로 26건, 대체?보완요법 14건, 대병원으로의 전원을 통해 새로운 치료방법이 있는지 14건, 수술이 가능한지 8건 순으로 나타났다. 말기 암환자의 관리는 46건(15.5%)으로 증상관리 25건, 통증 19건에 대해 문의 하였는데 ‘어떻게 증상 완화를 시킬수 있는지’와 ‘심한 통증을 어떻게 해야 하는지’를 주로 물었다. 말기 암환자의 생활은 27건(9.1%)으로 식생활 23건, 일상생활 4건이었고 ‘암환자가 먹으면 좋은 음식과 나쁜 음식’을 주로 물었다. 임종과 수명예측은 18건(6.1%)으로 ‘얼마나 살 수 있나요?’를 주로 물었고 입원기관에 관한 정보는 16건(5.4%)으로 호스피스기관과 요양원에 대해 문의했다. 경제적 지원은 15건(5.1%)으로 중증 암환자 등록절차와 혜택, 치료비 지원에 대한 문의했다. 정보요구 분석 결과 치료방법에 있어서 대병원으로의 이동시 병원별 자료와 대체, 보완요법에 관한 객관적 상담 자료를 보강할 필요가 있고 통증을 포함한 증상관리와 식생활 등의 상담이 말기 암환자 가족에게 중요한 문제인 만큼 이에 대한 전문적 상담이 요구된다. 3. 상담 후 모니터 요원에 의해 조사된 만족도 조사 전화상담 서비스에 대해 전반적으로 매우 만족한다 46.9%, 만족한다 48.7%로 높은 만족을 보였다. ‘전화상담이 도움이 되셨습니까?’에 96.5%가 그렇다고 하였다. 도움이 된 부분은 ‘정보제공’ 50.4%, ‘심리적 위안’ 18.5%, ‘의사결정’ 15%, ‘의사소통’ 9.9%로 나타났다. 전화상담 이용은 ‘처음’이라고 대답한 사람이 85.8%로 가장 많았고 재이용 의향에 대해서는 매우 그렇다(55.8%)와 그렇다(41.6%)로 대답하였다. 전화상담 서비스를 알게 된 경위는 인터넷이 69%로 가장 많았고 상담 후 개선사항을 묻는 질문에 홍보가 부족하다는 대답이 10.6%로 가장 많았다. 이는 홍보를 통해 말기 암환자 가족이 보다 많은 상담의 기회를 갖고 정보제공과 심리적 위안 등을 받을 필요를 보여주는 것이다. 이 연구의 결과를 통해 말기 암환자 가족은 치료방법에 매여 있어 남은 삶의 질을 높일 수 있는 호스피스에 대한 인식이 적은 만큼 국가적 차원에서 매스미디어를 활용한 호스피스 홍보방안을 모색해야 한다. 그리고 상담 프로그램에서 말기암에 대한 충격대처와 돌봄에 대한 정보제공, 고통완화, 심리적 위안을 위한 전문적 호스피스상담이 요구된다.; The purpose of this exploratory study was to analyze the data about the needs of terminal cancer patients' family members collected through the telephone counselling services organized by Ministry of Health and Welfare and operated by National Cancer Information Center, and thereupon, provide for some basic data useful to better understanding of cancers and improvement of counselling services and nursing intervention. For this purpose, the researcher sampled 113 terminal can patients' family members who had contacted National Cancer Information Center for the period from June, 2007 through March, 2008 and had agreed to the survey. The researcher listened to their needs for information recorded and analyzed them using Galloway's scale for breast cancer patients modified and complemented by the researcher for this study. The data about their needs for information, their demographic variables and satisfaction with the counseling services were analyzed for frequency and percentage using the SPSS WIN 12.0. The results of this study can be summarized as follows; 1. The subjects (n=113) consisted of 54 males and 59 females. Most of them were patients' grown-up children (n=82) and spouses (n=8). Those in their 40's (n=40) and 30's (n=36) accounted for the majority of the sample. 41 subjects were living in Seoul, while 27 ones were living in other metropolitan cities. In terms of types of the medical insurance, most (n=68) of them subscribed to the workplace medical insurance. 30 of them were housewives, and another 30of them were office workers. The type of cancer suffered most by the patients was lung cancer (n=29), followed by stomach cancer (n=22) and large intestine cancer (n=12) in their order. Most (n=64) of the patients had been diagnosed as cancer within 1~3 months of the counseling service. In terms of treatment status, the majority (n=88) of them were still being treated (hospitalized/outpatients). 2. Analysis of terminal cancer patients' family members' questions The question raised most was about information of treatment methods (n=117, 39.4%), followed by anti-cancer treatment (n=34), radioactive treatment (n=26), alternative or supplementary therapies (n=34), new treatments at larger hospitals (n=14) and possibility of surgery (n=8) in their order. The questions about management of the terminal cancer patients were 46 cases (15.5%), which consisted of questions about management of symptoms (n=25), pain (n=19) and others. The major questions were 'How can the symptoms be relieved?" or "How can the severe pain be managed?" The questions about terminal cancer patients' life were 27 cases (9.1%), which consisted of the questions about dietary life (n=23) and ordinary life (n=4). The major question was about 'good and bad foods for cancer patients.' The questions bout deathbed and prediction of remaining life were 18 cases (6.1%), and the major question was "How long can he or she live?" The questions about hospitalization were 16 cases (5.4%), which consisted of questions about hospice institutes and nursing homes. The questions about financial support were 15 cases (5.1%), which consisted of the questions about procedure for registration of serious cancer patients and benefits thereof and financial subsidies for treatment. As a result of the analysis, it was conceived that the information services about the larger hospitals and alternative and supplementary therapies should be enhanced, and that some professional counseling services should be given about management of symptoms and pain as well as about patients' dietary life. 3. Survey of subjects' satisfaction with the counseling services monitored by assistant researcher 46.9% of the subjects were very satisfied with the telephone counseling services, while 48.7% were more or less satisfied. 96.5% of them answered 'yes' to the question "Was the telephone counseling helpful to you?" The most positive aspect of the service was 'useful information' (50.4%), followed by 'psychological consolation' (18.5%), 'decision-making' (15%) and 'communication' (9.9%) in their order. 85.5% of the subjects were first to use such telephone counseling service, and 55.8% of them intended much to use the service again, while 41.6% just intended to use it again. 69% of the subjects had come to know about the telephone counseling service via Internet, and 10.6% of them perceived that the PR for the service was poor, which suggests that it is necessary to enhance the PR for the telephone counseling service so that terminal cancer patients' family members can be given more opportunities for counseling services to be more informed and relieved psychologically. In conclusion, it is deemed essential for the government to use the mass media for PR of the hospice services since terminal cancer patients' family members are less aware of the hospice conducive to enhancement of patients' remaining life quality, being too sticked to their treatment. And it is also deemed required of the counseling programs to inform the family members of shock management and caring methods, while providing for some professional hospice counseling about relief of pain and psychological consolation.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146178http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409769
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GRADUATE SCHOOL OF INFORMATION IN CLINICAL NURSING[S](임상간호정보대학원) > CLINICAL HOSPICE CARE(임상호스피스전문간호학과) > Theses(Master)
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