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종교채널 수용자의 삶의 질, 시청동기 및 시청태도에 관한 연구

Title
종교채널 수용자의 삶의 질, 시청동기 및 시청태도에 관한 연구
Other Titles
Religion Channel Viewers' Quality of Life, Viewing Motivation and Attitude : Focusing on CTS Christian TV
Author
김덕원
Alternative Author(s)
Kim, Duck Won
Advisor(s)
안동근
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
종교방송은 특수방송으로 종교라는 제한된 포맷과 청중, 방송망을 갖는 것이 일반적이다. 이러한 상황속에서 그동안의 특수방송으로서의 종교방송에 대한 연구는 오랜 역사를 가진 라디오 방송에 대한 연구가 대부분이며, 특별히 종교TV방송채널의 시청자 연구는 프로그램 편성과 제작을 위한 자체 보고서에 그치는 경우가 많았다. 이로 인해 종교방송은 신념과 신앙을 바탕으로 하는 특수방송임에도 불구하고 그동안 일반 방송의 질적인 발전을 위해 기존에 연구되었던 일반 TV프로그램 시청자들에 대한 자료가 종교TV방송의 제작과 편성을 위한 참고자료가 되어왔다. 따라서 본 연구는 이러한 한계를 극복하고 종교채널을 시청하는 시청자들의 이용과 충족의 관점에서 보다 구체적인 기대와 만족도를 알아보는데 그 목적을 두었다. 뿐만 아니라 더 나아가 인구통계학적인 차이와 삶의 질에 따른 요인별 분석을 통해 수용자의 외부 환경이 이용과 충족에 있어 어떠한 영향을 미치는지 연구하였다. 이를 위하여 본 연구에서 제기한 1. CTS기독교TV를 시청하는 동기는 무엇이며, 태도는 어떠한가? 2. CTS기독교TV의 시청동기와 태도는 인구통계학적 변인에 따라 차이가 있는가? 3. 삶의 질은 CTS기독교TV의 시청동기와 태도에 어떠한 영향을 주는가? 이상 세 개의 연구문제에 대한 답을 구하기 위해 설문을 분석해본 결과 연구문제 1은 종교채널의 시청동기에 대해 1)의무감과 2)호기심/간접체험, 3)유익함, 4)문제해결, 5)오락/휴식 이상 5개의 요인으로 요약할 수 있었다. 또 시청태도의 경우는 1)신앙추구형과 2)몰입시청형, 3)정보추구형, 4)습관형, 5)비판형으로 요약하였다. 본문의 분석결과에서 볼 수 있듯이 시청동기와 태도는 회기분석결과 요인별로 서로 상관관계를 보이고 있다는 것을 알 수 있었다. 좀더 구체적으로 신앙추구형과 유익함, 정보추구형과 의무감, 정보추구형과 유익함, 습관형과 의무감, 습관형과 호기심/간접체험, 습관형과 문제해결, 비판형과 의무감이 상관관계를 갖고 서로 영향을 주고 있는 것으로 분석되었다. 이러한 결과는 특수방송으로 종교채널인 CTS기독교TV의 시청자는 종교적인 목적 즉 선별적으로 방송을 시청하고 있었으며, 또한 이러한 형태는 CTS기독교TV가 특수방송으로서의 역할을 수행하고 있음을 설명하고 있다. 연구문제 2는 인구통계학적인 변인으로 성별, 연령, 학력, 직업, 결혼유무, 가족구성원수, 시청시간, 교회출석기간 등 이상 8가지를 선정해 시청동기/태도와의 상관관계를 분석한 결과 인구통계학적인 각 항목은 시청동기와 태도에 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 먼저 시청동기는 시청자의 성별과 교회출석년수에는 크게 영향을 받지 않고 있었다. 하지만 연령과 학력, 결혼유무, 가족성원수, 주중/주말 시청시간은 영향을 주는 것으로 분석되었다. 독신인 경우 2명이상의 가족구성원을 가진 시청자보다 CTS 기독교TV를 시청하는 대 있어 편안한 기분전환을 기대하며, 이는 종교를 통해 마음의 안정을 찾고자하는 욕구가 독신이 더욱 높다는 것을 설명하고 있는 것이다. 또한 3시간 이상 장시간 CTS기독교TV를 시청하는 시청자의 경우 프로그램 내용을 통해 종교적인 위안을 얻고자 하는 기대가 높다는 것을 알 수 있었다. 시청 태도의 경우 성별에 따라 여성이 남성보다 몰입해서 CTS기독교TV를 시청하고 있으며, 연령과 학력, 결혼유무, 주중/주말 시청량 등의 인구통계학적인 특성이 시청태도에 영향을 주고 있었다. 학력별 변량분석(ANOVA)결과 시청태도에 있어 고졸미만의 시청자가 고졸이상의 학력자 보다 하루에 한번이상 종교채널을 몰입해서 시청하며, 프로그램 내용에 대해 타인과 이야기 할 때가 많은 것으로 분석결과 나타났다. 또한 고졸 이상 학력자에 비해 종교채널 정보에 대체적으로 만족하고 있는 것으로 분석되었다. 뿐만 아니라 기혼자가 미혼자에 비해 종교채널에 대한 의존도가 높았다. 또한 기혼자가 타인과 프로그램에 대해 이야기를 나누고 그 내용으로 인해 마음이 동요되며, 목사님 출연 프로그램을 애청하면서, 신앙적 도움을 얻고 있는 것으로 나타났다. 또 의무적으로 방송을 시청하는 경향을 나타내고 있었다. 시청태도와 인구통계학적 변인의 상관관계에 있어 또 하나의 의미 있는 결과는 시청량에 따른 차이이다. 종교채널의 시청량이 많은 시청자 일수록 대체적으로 프로그램을 몰입해서 시청하며, 개인 신앙발전과 문제해결을 위한 도움을 얻고 있는 것으로 나타났다. 연구문제 3은 삶의 질에 대한 설문문항을 요인별로 분석한 결과 가족영영과 직장영역, 환경영역, 여가영역, 대인관계영역으로 총 5개 요인으로 구분할 수 있었으며, 5개 요인별로 시청동기/태도와의 상관관계를 알아 본 결과, 시청자의 삶의 질에 따라 종교채널의 시청동기와 태도는 영향을 받고 있는 것으로 나타났다. 먼저 시청동기의 5개 요인과 삶의 질 5개 요인을 회기분석한 결과 동기의 의무감 요인이 삶의 질 환경영역에 영향을 받고 있었으며, 시청동기의 유익함 요인이 삶의 질의 가족영역과 여가영역에 영향을 받은 것으로 나타났다. 또한 문제해결영역이 삶의 질 직장영역과 대인관계 영역에서 서로 상관관계에 있다는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과는 시청자들의 주변 환경에 대한 만족도가 종교채널의 의무적으로 시청하는 데 영향을 주고 있으며, 가족과 여가에 대한 만족도가 종교채널을 시청하는데 유익함과 상관관계에 있다는 것을 설명하고 있다. 또한 직장과 대인관계에 대한 만족도는 문제해결을 위해 종교채널을 시청하는 동기가 되고 있다는 것을 알 수 있다. 다음 시청태도와 삶의 질을 각각 5개 요인별로 회기분석한 결과 삶의 질의 가족영역과 환경영역, 여가영역이 시청태도의 신앙추구형 요인에 영향을 주고 있으며, 대인관계영역이 몰입시청형 요인에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 삶의 질의 환경영역이 시청태도 요인 중 정보추구형과 관계가 있음을 알 수 있었다. 종교채널의 시청동기와 태도에 대한 삶의 질의 상관관계를 알아보기 위해 실시한 이 같은 분석결과는 첫째 시청자의 삶의 질은 종교채널의 시청동기와 태도에 영향을 주고 있으며, 둘째 삶의 질의 만족도에 따라 종교채널의 시청동기와 태도 또한 차이를 보일 수 있다는 것을 설명하고 있다고 볼 때 의미 있는 결과로 볼 수 있을 것이다. 이상 종교채널의 시청자들은 종교방송을 시청하는데 일정한 동기를 갖고 있으며, 이러한 동기는 태도에 영향을 주고 있음을 알 수 있었다. 종교채널의 시청자들은 또한 선별적이고 개별적인 목적을 갖고 종교채널을 시청하고 있으며, 특별히 인구통계학적인 차이와 삶의 질에 대한 만족도에 따라 시청 동기와 태도에 있어서 차이가 있었다.; Religious broadcasting is a special broadcasting system, which generally features the limited format, audiences and networks. Under the present conditions the study on religious broadcasting as a special broadcasting system has so far mostly focused on radio broadcasting with a long history. The study on the religion television audience was in-house reports just for its programming and production. So, even though religious broadcasting is special one based on faith and belief, the data from other general television audiences which studied for developing the quality of other general broadcasting have been also used as a reference for programming and producing religious broadcasting. In this respect, this research investigated the religious television viewers' expectation and satisfaction from the perspective of uses and gratifications overcoming the limitations mentioned above. In addition, the research dealt with the fact that how much viewers' conditions such as quality of life and socio-economic status(SES) influenced their use and satisfaction. The research questions were as follows: 1. What is the motivation to watch CTS Christian TV and what is the attitude? 2. Does the socio-economic status make a difference in the motivation and the attitude? 3. How does the quality of life affect the motivation and the attitude? The survey data showed that the motivation consisted of 5 factors such as a sense of duty, curiosity/ indirect experience, usefulness, problem solution, entertainment/rest And 5 viewer types emerged based on the viewing attitude: religion pursuers, TV absorption viewers, information pursuers, habitual viewers and critical viewers. The research results showed the correlation between the viewing motivation and the attitude. That is, religion pursuers and usefulness, information pursuers and a sense of duty, habitual viewers and a sense of duty, habitual viewers and curiosity/indirect experience, habitual viewers and problem solutions, critical viewers and a sense of duty were correlated with each other. The results revealed that CTS, a religion cable channel, Christian TV viewers watched it for religious purposes. It explained that CTS Christian TV has a role as special broadcasting. As to the research question 2, the research result revealed that the SES had an influence on the viewing motivation and attitude. Firstly, the viewing motivation was not much affected by viewers' sex, church attendance period. But age, education, marriage, family number and viewing hours of weekday/weekend have affected the viewing motivation. For example, singles expected to refresh themselves comfortably from CTS, which explains singles seek stability of mind much more from religion than the married. And also the CTS Christian TV viewers with watching it over 3 hours had high expectation in getting religious comforts from its programs. In terms of the viewing attitude, women were more absorbed in CTS Christian TV than men, and the characteristics of demography such as age and education, marital status, viewing hours of weekday/ weekend affected the viewing attitude. The viewers with an educational level of under high school were more absorbed in CTS more than once a day than the viewers with an educational level of over high school. And they, overall, were satisfied with CTS more than the viewers with an educational level of over high school. Besides, the married relied on the religion channel more than singles. And it showed that the married talked about the program with others and were stirred by their talking and liked the program in which pastors appeared and were getting religious help. And they showed a tendency to watch it as a sense of duty. Another significant result was a difference depending on the viewing amount. The viewers who spent much time on CTS were usually absorbed in the program and got help in developing individual faith and solving problems. As to the research question 3, the quality of life consisted of 5 factors such as family, jobs, environments, leisure, and interpersonal relations. The research results showed that the viewing motivation and attitude on the religion channel were affected by the quality of life. Firstly, the analysis on 5 factors of the viewing motivation and 5 factors of the quality of life showed that a sense of duty in the viewing motivation was affected by the environment in the quality of life, and usefulness in the viewing motivation by family and leisure. In addition, problem solutions were related with jobs and interpersonal relations. The results explained that viewers' satisfaction on environment had an influence on a sense of duty in watching CTS, and their satisfaction on family and leisure was correlated with usefulness. And their satisfaction on jobs and interpersonal relations was a motivation to watch CTS for problem solutions. Next, the results from analyzing correlations between viewing attitude and the quality of life showed family, environment, and leisure in the quality of life had an impact on a religion pursuit type, and interpersonal relations had an impact on an immersion TV watching type. The results showed that first, the viewers' quality of life had an impact on the viewing motivation and attitude on religion channel, and second, the viewing motivation and attitude can also change according to their satisfaction with the quality of life, which can be considered significant results. The research showed that the religion cable channel viewers have some reasons to watch religious broadcasting, and the motivation had an influence on their attitude toward the channel. The religion channel viewers were watching it with selective and individual purposes. In particular, they showed differences in the viewing motivation and attitude based on the SES and their satisfaction with the quality of life.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146166http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410112
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