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IPTV 사업자 관점의 수익모델연구

Title
IPTV 사업자 관점의 수익모델연구
Other Titles
The New Business Model of IPTV from a Business Perspective
Author
기국간
Alternative Author(s)
Ki, Kuk Gan
Advisor(s)
안동근
Issue Date
2008-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
전세계 방송통신업계의 이목이 IPTV에 쏠리고 있다. 콘텐트 유통혁명을 넘어 통신과 미디어를 아우르는 새로운 미디어의 등장에 방송사를 비롯한 기존의 미디어는 물론, 그 동안 규제의 보호막 안에서 막강한 영향력을 행사해 온 통신사업자들도 긴장하고 있는 것이다. 이제 IPTV를 둘러싼 지루한 기술적 논란과 사업성에 대한 갑론을박의 시기는 지났다. 다만, 사업자 별로 저마다 처한 상황에 맞는 사업모델이 문제가 될 뿐이다. 특히 2008년 들어서면서 전세게 메이저 통신사업자들이 차세대 먹거리로 인식하고 IPTV사업에 앞다퉈 나서고 있다. 또한, 장기적으로 IPTV가 미디어 엔터테인먼트 사업자로 변신하기 위한 통신사업자의 핵심사업기반이 될 것으로 보인다. 그렇다면 과연 사업자들은 IPTV를 기반으로 어떠한 수익모델을 만들어 갈 것인가? 어떠한 단계를 통해 손실을 최소화하고 학습과정을 줄여 수익을 극대화 할 것인가? 현재 통신사업자들의 IPTV 수익구조는 아래 그림과 같이 콘텐트, 서비스이용료에 의지하고 있다. 본 연구는 IPTV의 수익모델 관련 선행연구를 검토하였으며 현시점에 맞는 보편적 고객의 시각을 정리하여 IPTV 수익모델로 ‘연동형 광고 &커머스’ 모델을 제시하였다. IPTV가 주목을 받는 이유는 초고속 인터넷이라는 인프라를 바탕으로 기존의 일방향적인 TV를 벗어나 시청자가 원하는 프로그램을 선택하여 볼 수 있고 시청자의 뜻이 적극 반영될 수 있는 ‘양방향성’을 갖추고 있기 때문이다. 양방향 서비스는 독립형, 연동형으로 구분할 수 있는 데, 고객의 요구를 분석해보면 기존의 실시간 방송에 대한 욕구가 가장 보편적인 TV에 기대하는 요소임을 확인하였으며 실시간 방송과 연동되는 연동형 양방향서비스가 IPTV의 특장점을 살리면서 고객의 욕구를 해소해 줄 수 있다는 결론을 내었다. 연동형 모델 속에서 정보, 광고, 상품을 판매서비스를 통해 기존 방송의 단순한 수익모델(광고/수신료)을 넘는 다양한 수익구조가 발생할 것으로 보인다. 본 연구에서 콘텐트, 서비스적 모델 외 개방형 IPTV, STB 등 IPTV산업 전반의 수익모델은 고려하지 못하였으며 연동형 광고 & 커머스 모델의 검증은 다음 연구자의 몫으로 남겨둔다.; The whole world media and communications industry has their eyes on IPTV not only for its revolutionary contents distribution method, but because it has surpassed the media and telecommunications to become a new form of communication media. Due to its emergence, not only is IPTV threatening the old media including the broadcasting networks but it is also threatening the powerful telecommunications industry which has enjoyed monopoly by law. The continued debate over the pros and cons of IPTV’s marketability has finally come to an end but the new problem that companies face is to find a proper solution that fits each individual business model. Coming into 2008, major telecommunications companies have begun to recognize IPTV industry as the next big hit and have begun to compete for its poll position in the industry. Furthermore, it is forecasted that in the long run, the IPTV industry will be a stepping stone for the telecommunications industry to transform itself into the media entertainment industry as its business foundation. How will businesses utilize IPTV as a basis for generating returns? What measures will they be taking to minimize loss and reduce learning process in order to maximize profit? Currently, the telecommunication industry’s IPTV returns model relies on contents and service usage like the diagram indicated below. ◁표는 원문 참조▷ This research reviewed the previous studies on IPTV business models and has reorganized the current general consumers’ perspectives to offer an “interlocking advertisement and commerce” model. ◁표는 원문 참조▷ The reason why IPTV is receiving much of its spot light is because with the introduction of high speed Internet as its infrastructure, IPTV has been able to escape from traditional one-way TV to offer viewers a program that suits their taste and because they can tailor to the needs of both parties. Two-way service can be categorized as independent and interlockable. After investigations of consumers needs, it was evident and conclusive that real time broadcast was the common agreement among consumers’ wants and that an interlocking two-way service was the unique trait that would best support IPTV’s advantage and satisfy consumers’ needs. It is conceivable that through the interlocking model of information, advertisement and product sales service a significant returns structure could be generated in comparison to traditional forms of income generation via simple advertisement and fee. The research has some limitations. It did not consider other areas of IPTV industry such as contents, service models, open IPTV, and STB etc. The verification of the interlockable advertisment and commerce model was left to the coming researchers.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146164http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409485
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